دولت ترامپ می‎گوید از آنجا که معاهده سازمان ملل در امور مهاجرین و پناهجویان با سیاست‌های واشنگتن همخوانی ندارد، دیگر ملزم به رعایت آن نیست.

آمریکا از توافق جهانی مهاجرت خارج شد

به گزارش قدس آنلاین، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به بهانه اینکه معاهده سازمان ملل مبنی بر بهبود و ساماندهی شرایط پناهجویان و مهاجرین با سیاست‌های واشنگتن منافات دارد، از این توافقنانه خارج شد.

در همین راستا، هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل این سازمان، در جریان تصمیم آمریکا مبنی بر خاتمه مشارکت در توافقنامه جهانی مهاجرت قرار گرفته است.

گفتنی است در سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی، ۱۹۲ عضو سازمان ملل به اتفاق آراء، این توافق غیرالزام‌آور را پذیرفتند تا به این ترتیب در راستای رعایت حقوق پناهجویان، اسکان و تضمین برخورداری آنها از شغل و تحصیلات، تلاش کنند.

اما، واشنگتن مدعی است این توافقنامه بندهایی دارد که با اصول سیاسی دولت ترامپ در قبال مساله مهاجرت، سازگاری ندارد. به همین دلیل، ترامپ تصمیم به خاتمه عضویت در این توافق گرفته که قرار است در سال میلادی ۲۰۱۸ با اجماع نظر جهانی، نهایی شود.

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل هم مدعی شد که تصمیم واشنگتن درباره سیاست‌های مهاجرتی باید فقط و فقط از سوی مردم خود آمریکا اتخاذ شود.

وی در ادامه ادعاهای خود، افزود: ما تصمیم می‌گیریم که چگونه به بهترین نحو مرزهای خود را کنترل کنیم و چه کسانی حق ورود به کشورمان را داشته باشند. توافقنامه جهانی مهاجرت –که به بیانیه نیویورک معروف است- با تمامیت ارضی آمریکا سازگاری ندارد.

البته این نخستین بار نیست که ترامپ به یک توافقنانه چندجانبه پشت‌پا می‌زند. وی از زمان ورود به کاخ سفید، به توافقنامه تجارت آزاد آسیا-پاسیفیک و همچنین توافقنامه آب‌وهوایی پاریس پشت کرده و از عضویت یونسکو هم به بهانه بدرفتاری این نهاد فرهنگی با رژیم صهیونیستی، خارج شده است. این ‌درحالی است که وی چندی پیش از تایید توافق هسته‌ای ایران هم سرباز زد اما گفت همچنان در آن باقی می‌ماند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.