یزد - استاد مهدی آذر یزدی متولد ۱۳۰۱درمحله یزد و در مجموع بیش از۲۰عنوان کتاب در عرصه کتاب کودک ونو جوان نوشته و این نویسنده در تیرماه ۱۳۸۸دربیمارستانی در کرج در غزلت وتنهایی به دیار باقی شتافت بیش از ۸سال ازفوت آذر می گذرد اگر برای قرائت فاتحه ای گذرمان به قبرآذر بیفتد به جز مهجوریت دیگر چیزی نمی بینیم .

طرح مقبره آذر یزدی خاک می خورد

قدس آنلاین - گروه استان ها- سمیه شرف دینی: از آذریزد ی دریزد فقط یک خیابان ویک تندیس کوچک دربلوارجنب حسینیه خرمشاه محل دفن وی به یادگار مانده و هرساله به مناسبت سالگرد فوت این نویسنده در روز ۱۸تیرماه مراسمی گرفته می شود و هر کسی در این مراسم قول هایی می دهد و می رود .

این شاعرگرانقدردرزادگاهش، محله خرمشاه یزد به وصیت خودش به خاک سپرده شده و سنگ قبر او نیز هر روز که می گذرد و بر اثر تابش افتاب فرسوده تر می شود و این حسینیه بیشتربه یک مکان متروکه تبدیل شده و فقط چند قبر از ساکنان قدیمی این محله به چشم می خورد و ضمن آنکه  این مکان دراغلب روزهای هفته تعطیل است .

پس از این سالها هنوزمقبره ای درشان این نویسنده نامی ساخته نشده و در این مدت فقط کنگره آذر شکل گرفت و این کنگره هر سال مراسمی برای یاد بود ایشان برگزارمی کند. 

پسندیده نیست 

فرمانداریزد با انتقاد ازعدم اجرای طرح آرامگاه مرحوم آذر یزدی گفت: متأسفانه بعد از گذشتهشت سال از درگذشت مرحوم استاد آذر یزدی تاکنون هیچ اقدام عملیاتی برای ساخت مقبره این فرهیخته نام آشنای حوزه ادبیات کودک و نوجوان صورت نگرفته  واین کوتاهی به هیچ وجه قابل قبول و پسندیده نیست .

مصطفی سالاری خواستار پیگیری و اجرایی شدن طرح نهایی مقبره مرحوم آذر یزدی توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این زمینه شد.

 وی افزود: فرمانداری برای رفع مسائل و مشکلات احتمالی و اجرایی شدن هر چه سریعتر آن آمادگی دارد تا هرگونه همکاری و مساعدت را با ادارات و نهادهای مرتبط داشته باشد.

طرح مقبره خاک می خورد

عضو شورای راهبردی شهر تاریخی یزد در گفتگو با خبرنگارما گفت: بعد ازفوت مرحوم آذر یزدی جلسات مختلفی دردفترمعاون سیاسی امنیتی استانداری یزد چه در دولت دهم  و چه دولت یازدهم با حضور مسئولین فرهنگ ارشاد ، شهرداری ، کانون  پرورش فکری، نهاد کتابخانه ها و آموزش و پرورش و دیگرارگان های مربوطه برگزار گردیده و که متاسفانه هربار دراین جلسات تصمیم های مختلفی گرفته و به دلیل عدم همکاری شهرداری هیچ کدام از این تصمیمات اجرایی نشد.

حسین مسرت اظهارداشت: طرح مقبره آذر یزدی درحال حاضربعد از چند سال از فوت آذر تهیه شده و این طرح در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر یزد خاک می خورد .

وی افزود: یکی از موانع اصلی مسکوت ماندن این طرح آزاد سازی زمین های اطراف حسینیه بود که مقررشده با تعامل شهرداری وهیئت امنای حسینیه  زمین های ورودی آزاد سازی شود ولی متاسفانه در سال ۸۸با تعلل شهرداری در این زمینه این تصمیم اجرایی نشد.

این پژوهشگری یزدی تصریح کرد: عدم تعامل شهرداری در سالهای قبل یکی ازموانع اصلی ساماندهی نشدن مقبره استاد است و امیدواریم با روی کار آمدن شهردار و شورای شهرکه دید فرهنگی خوبی هم نسبت به مسائل فرهنگی شهر یزد دارند این مقبره ساماندهی شود.

عضو شورای راهبردی شهر تاریخی یزد گفت: آذریزدی شخصیت بسیاربرزگ و فرهیخته کشوری بودند آثارو افتخارات ارزشمندی برای ادبیات کودک ونوجوان به بار آوردند و امید است با همت مسئولین ارشد استان مقبره ای در شان ایشان ساخته شود.

آذر یزدی در نگاه رهبری 

در سفررهبرمعظم انقلاب به استان در سال۸۶، معظم له بخوبی استاد مهدی آذریزدی را به مردم معرفی کردند و فرمودند: دوره‌ای بود که فرزندان من به دوران بلوغ رسیده بودند ودر زمان طاغوت که فضا برای نوجوانان و جوانان گمراه کننده بود، کتاب«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» کمک بزرگی به من کرد.

این کتاب را بسیار خوب دیدم در یک برهه از زمان، خلاء زنجیره فرهنگی کشور را پر کردند این کتاب یک فرصت بسیار بزرگ بود و اطمینان دارم که خداوند اجر شما را خواهد داد.
بعد از صحبت‌های آقا، آذرچشمان خیسش را پاک کرد وبا لحنی آرام و دوست داشتنی گفت: مقام معظم رهبری به کتاب‌های من آبرو دادند.

مقبره آذر یزدی وضعیت مناسبی ندارد 

مسئول دبیرخانه دائمی بنیاد آذریزدی درگفتگو با ما اظهادراشت: این دبیرخانه در حال حاضر در حد نام حضور فیزیکی دارد و اینجانب نیز به دلائل بسیار با تکدر خاطر فراوان از بی توجهی ورسیدگی اصولی به جایگاه و پایگاه آذریزدی دریزد روزها را با امید به بهترشدن روزگار می گذرانم .

اسد الله شکرانه گفت: بنیاد آذریزدی تا کنون تأسیس نشده و آن چه اتفاق افتاده، تشکیل دبیرخانه دائمی بنیاد بوده تا مقدمات تأسیس بنیاد آذریزدی را فراهم نمایند و اساسنامه و دیگر موارد مربوط به تشکیل بنیاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ارسال شده است اما تاکنون نظر رسمی درباره انجام نگرفتن چنین موردی اعلام نشده است.

وی درمورد ساماندهی مقبره استاد اظهارداشت: این مقبره وضعیت مناسبی ندارد جای تأسف است چند سال از درگذشت ایشان می گذرد هنوز مسئولان استانی برای ساخت مقبره آذر اقدام خاصی انجام نداده اند ؟ و این پرسش را باید مسئولان استانی پاسخ بدهند.

شکرانه تصریح کرد: دوستداران آذریزدی واهل فرهنگ یزد آن چه از دستشان برآمده است کوتاهی نکرده اند اما درمورد مسئولانی که امکانات درید قدرت آنان است باید گفت: بدا به حال شمامی توانید و نمی کنید قدر این پیر نیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان را ندانستید و نمی دانید .

کوتاهی کردیم

مسئول دبیرخانه دائمی بنیاد آذریزدی افزود: مردان نیک اندیشی چون آذریزدی نه هدایا و بزرگداشت ها و نه تزیین مقبره ها قانعشان می کند و نه هیاهوهای بسیار برای هیچ  آن ها دل به آینده دارند تا راهی را که رفته اند دیگران نیز بپیمایند مقبره آنان تنها می تواند یک نماد باشد تا دیدارکنندگان با آن نماد اندیشه هایشان را مرورکنند درمورد آذریزدی و نمادسازی مقبره او کوتاهی می شود و گاهی می اندیشم  نمی خواهند چنین اتفاقی بیفتد و چرایش بماند . 

وی خاطر نشان ساخت: آن که استاد مهدی آذریزدی پیر نیک اندیش ادبیات کودک و نوجوان ایران بود مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب و نیز دفاتر ده گانه قصه های تازه از کتاب های کهن ، آثار داستانی و پژوهشی ، نامه ها و مقالات ، تصحیح مثنوی معنوی و گواهی می دهند که او اندیشمندی فرهیحته ، دانا ، آگاه به نیاز زمانه، متواضع و مخلص بود ساده زیستی و پرهیز هوشمندانه و آگاهانه و انتخاب او در سبک زندگی گرچه به نظر کسانی که او را نمی شناسند هنجارشکنی است او می دانست چگونه زندگی کند که وجدان آرامی داشته باشد و نگران فردای پرسش گری های حقیقی نباشد ساده بود و مخلص  جای خوشحالی است که اساتید بزرگوار دانشگاه یزد و جامعه دانشگاهی کشور در پایان نامه های دانشگاهی به نقد وبررسی آثار او پرداخته اند .

این مسئول دراین پاسخ که درسالهای قبل فراخوانی داده شده و در نهایت طرحی از میان ۷۵ اثررسیده انتخاب شد چرا این طرح اجرایی نشد؟ گفت: دراین مورد اطلاع دقیقی در مورد صحت ادعای انتخاب طرح مذکورندارم ولی طرح مناسب وخوبی در مورد ساماندهی محوطه آرامگاه  حسینیه خرمشاه که آذریزدی در آن مدفون است در شهرداری یزد موجود است وقراربود پیگیری شود که اعتبار آن تأمین گردد و درمورد اعتبار مورد نیاز هم منطقی تر آن است که اهل فن اظهار نظر کنند .

شکرانه تصریح کرد: امیدوارم روزشایسته شناخت دقیق تر آذریزدی فرا برسد و کسانی که نسنجیده و گول و گیج قدروجایگاه اورا نمی دانند شرمنده شوند که می توانستند و نکردند رویتان زرد که بی رنگ تر از دیوارید .

شورای شهر یزد بی خبر ازهمه جا

در تماس ما با یکی از اعضای شورای شهر یزد این عضو شورای یزد اظهارداشت: ایشان درجریان ساماندهی مقبره استاد مهدی اذر یزدی نبوده و فعلا برنامه و بودجه ای برای این کار ندارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.