اهواز_ مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان گفت: عمده مشکلات این شرکت برای گاز رسانی به شهرها و روستاهای صعب العبور، هزینه بالای اجرای پروژه ها و بعضا عدم توجیه اقتصادی است که شرکت گاز توانسته است با اجرای پروژه گازرسانی به روشCNG یا گازفشرده این روش را برای اولین بار در کشور در شهر بیدروبه از توابع اندیمشک خوزستان اجرایی و آن را به سایر شهرها و روستاهای مورد نظر تعمیم دهد.

عدم توجیه اقتصادی گازرسانی به روستاهای صعب العبور مهم ترین مشکل گازرسانی این مناطق است

سید ناصر حسینی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص آمار شهرهای گازرسانی شده و شهرهایی که همچنان نیازمند گاز رسانی هستند، گفت: استان خوزستان در حال حاضر ۷۹ شهر دارد که از این مجموع ۷۶ شهر از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و گاز رسانی به سه شهر باقی مانده  آبژدان، سالند و قلعه خواجه در حال انجام هستند.

حسینی اظهار کرد: طی هفت ماه اول سال جاری روزانه به طور متوسط ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی مصرف شده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان در ادامه نوع مصارف گاز بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۱۷ هزار مشترک عمده صنعتی ، خانگی ، تجاری و خدماتی در استان خوزستان وجود دارد که طی هفت ماهه اول سال جاری به میزان ۱۰ میلیارد و ۳۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان خوزستان مصرف کرده اند، از این مقدار بیش از ۹۵ درصد در بخش صنعتی و مابقی در بخش های خانگی و تجاری مصرف شده است.

حسینی تصریح کرد: از میزان ۱۰ میلیارد و ۳۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرفی استان طی هفت ماهه اول سال جاری حدود ۴ درصد در بخش خانگی و حدود ۸صدم درصد نیز در بخش های تجاری و فقط ۸۶ میلیون مکعب در بخش تجاری مصرف شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا امسال مردم با کمبود گازرسانی مواجه می شوند یا خیر ، گفت: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در خطوط انتقال گاز همانند سال های گذشته هیچ گونه مشکلی در تامین گاز طبیعی مورد نیاز استان خوزستان وجود نخواهد داشت. البته این بدان معنی نیست که سایر شهروندان استان های سردسیر با مصرف بی رویه، شرکت گاز را دچار مشکلاتی کنند، از همه مردم میخواهیم که همپای سایر هم میهمانان عزیز، مصرف بهینه این نعمت الهی را مورد توجه ویژه خود قرار دهند.

مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان در پاسخ به اینکه چند شهرک صنعتی دارای گاز هستند و مابقی که گاز ندارند علت چیست بیان کرد: هم اکنون در استان خوزستان هفتاد شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که از این تعداد و بنا به درخواست هیأت امنای شهرک های صنعتی تا کنون ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی گازدار و عملیات گازرسانی به دو شهرک دیگر نیز پس از اخذ مجوزهای مربوطه از سوی شهرک های یاد شده انجام خواهد شد.

حسینی در ادامه اضافه کرد: همچنین ۵۸ جایگاه تک منظوره از نعمت گاز طبیعی بهره مند و سه جایگاه CNG نیز به تازگی به شبکه گاز طبیعی متصل و در انتظار بهره برداری توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی است. همچنین گازرسانی به ۵۲ جایگاه دو منظوره CNG در استان انجام و یک جایگاه دو منظوره نیز گازدار شده و در آستانه بهره برداری توسط شرکت پخش فرآودهای نفتی است.

او در خصوص هزینه کرد درآمد حاصل از فروش گاز افزود: درآمدهای ناشی از فروش گاز طبیعی توسط شرکت های گازرسانی به خزانه دولت واریز و دولت نیز براساس قوانین جاری بخشی را به پرداخت یارانه ها و سایر موارد مورد نظر خود تخصیص و بخشی نیز به توسعه خدمات گازرسانی در استان های مختلف تعلق می گیرد.

مدیر عامل شرکت گاز استان خوزستان در خصوص میزان مطالباتی شرکت گاز گفت: باتوجه به حجم بالای مصرف گاز طبیعی توسط صنایع عمده استان بخش وسیعی از مطالبات نیز در این بخش متمرکز شده و لذا صاحبان صنایع نیز باید این شرکت را در تامین منابع مالی کمک کنند تا شرکت گاز استان خوزستان نیز بتواند به موازات آن توسعه خدمات را در دستور کار خود قرار دهد.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا مطالبات باعث عدم خدمات رسانی به شهروندان هم می شود یا خیر؟ عنوان کرد: تامین اعتبارات مورد نیاز جهت توسعه گازرسانی منوط به دریافت مطالبات است و لذا از صاحبان و مدیران صنایع می خواهیم که با پرداخت به موقع گازی های مصرفی خود را شرکت را در اجرای برنامه های توسعه ای خود یاری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.