کرمان - صبح یکشنبه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به همراه برخی مدیران استان کرمان از مناطق زلزله زده استان کرمان از جمله منطقه زلزله زده روستای گورک، هجدک بازدید کردند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از مناطق زلزله زده کرمان بازدیدکرد

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل نجار در جریان بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان راور، گفت: خوشبختانه این زلزله  شش و یک دهم ریشتری بر خلاف قدرت نسبتا بالای آن به سبب استحکام سازی سال های قبل تخریب گسترده و تلفات جانی نداشت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بازدید از مناطق زلزله زده و دیدار با مردم این مناطق و پیگیری و رفع مشکلات احتمالی آنان و نشست با مسئولان ستاد مدیریت بحران استان کرمان برای تصمصم گیری درباره  آسیب دیدگان زلزله را هدف این سفر عنوان کرد. 

وی ضمن قدردانی از تلاش های مسئولان استان کرمان در راستای خدمت رسانی به مناطق آسیب دیده از زلزله گفت: بر اساس ارزیابی انجام شده ۶۰۰ واحد شهری و ۹۰۰ واحد روستایی هجدک شناسایی شده و نیاز به تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارد .

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور با تسهیلات دولتی نوسازی و مقاوم سازی می شود، گفت: در مجموع تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از برنامه دولت برای بازسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی خبر داد و و گفت: تلاش می کنیم با توجه به آمار بالای واحدهای غیر مقاوم در روستاها این تعداد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: تسهیلات و کمک بلاعوض در کمترین زمان ممکن به زلزله زدگان پرداخت می شود و در این راستا نیاز به مشارکت هر چه بیشتر مردم در امر بازسازی وجود دارد.

وی افزود: پس از ارائه تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی و اقدام به ساخت این واحدها، منازل مسکونی قدیمی باید آواربرداری و از بروز خسارت در حوادث طبیعی جلوگیری شود.

نجار اظهار کرد: برخی افراد پس از نوسازی واحد جدید از واحدهای کهنه و قدیمی برای انبار و محل نگهداری دام استفاده می کنند و این امر موجب افزایش خسارات حوادث می شود.

وی گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری روز جمعه در شهرستان راور و روستای گورک ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار کرمان تشکیل و تیم های ارزیاب به منطقه اعزام و بلافاصله عملیات امداد و نجات آغاز شد.

وی افزود: در کنار این تعداد واحدهایی نیز که در اثر حوادث طبیعی دچار آسیب می شوند با حمایت دولت بازسازی می شوند.

حضور ۷۰ نیروی امدادی در قالب ۱۴ تیم در منطقه زلزله زده راور

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان در حاشیه این بازدید گفت: ۱۹۰ تخته چادر در بین زلزله زدگان شهرستان راور توزیع شده و در این رابطه ۹۹۰ نفر اسکان یافته اند.

رضا فلاح گفت: از اولین دقایق وقوع زلزله در هجدک ۷۰ نیروی امدادی در قالب ۱۴ تیم در منطقه زلزله زده راور حضور دارند و کار امداد و نجات و تامین اقلام زیستی و امدادی را در این منطقه آغاز کرده اند.

وی به توزیع اقلام زیستی و گرمایشی اشاره و خاطر نشان کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر اقلامی از جمله چادر، پتو، مواد غذایی و وسایل گرمایشی را بین زلزله زدگان هجدک توزیع کردند.

فلاح به اجرای طرح ملی خادم نیز اشاره و تصریح کرد: توسط ۲۰ نفر در قالب ۱۰ تیم ۲ نفره در کرمان، راور، زرند و کوهبنان آموزش خانه به خانه در مورد حوادث در راستای این طرح آغاز شده و در حال انجام است.

وی عنوان کرد: آموزش های تیم های خادم بر اساس نوع حوادث انجام می شود و با ارائه آموزش های لازم از بروز حوادث بیشتر و جدی تر جلوگیری خواهد شد.
 

لزوم در نظر گرفتن اعتبارات ویژه برای انجام طرح های مقاوم سازی

فرماندار راور نیز گفت: ۷۰ روستا قابل سکونت در این شهرستان وجود دارد که ۱۰ روستا در وضعیت بحرانی قرار دارد.

سید حسن میرصادقی افزود: ۲۰۰ واحد دامی نیز در زلزله اخیر هجدک تخریب شده و باید این موضوع مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان و شهرستان راور روی خط زلزله قرار دارد، اظهار کرد: این استان و شهرستان نیازمند اعتبارات ویژه به منظور انجام طرح های مقاوم سازی و کسب آمادگی بیشتر برای حوادث احتمالی است.
فرماندار راور هم چنین از دستگاه های امدادرسان تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.