سنندج- عسل همواره یکی محبوب‌ترین خوراکی‌های آشپزی و در عین حال داروی تسکین بسیاری از بیماری‌ها بوده است. در سرتاسر کره خاکی نیاکان ما از مزایای عسل به خوبی آگاه بودند. نخستین کاربردهای شناخته شده عسل در درمان‌های دارویی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش بر روی لوحه‌های سنگی بر جای مانده از اقوام سومری باز می‌گردد.

لزوم برندسازی،  ورود افراد غیرماهر و برگزاری دوره‌های آموزشی در زنبورداری کردستان

قدس آنلاین- گروه استان ها- فردین مصطفایی: عسل همواره یکی محبوب‌ترین خوراکی‌های آشپزی و در عین حال داروی تسکین بسیاری از بیماری‌ها بوده است. در سرتاسر کره خاکی نیاکان ما از مزایای عسل به خوبی آگاه بودند. نخستین کاربردهای شناخته شده عسل در درمان‌های دارویی به حدود ۴۰۰۰ سال پیش بر روی لوحه‌های سنگی بر جای مانده از اقوام سومری باز می‌گردد.

عسل تقریبا حدود ۳۰٪ از درمان‌های دارویی سومریان را در بر می‌گرفت. در هند، عسل یکی از مهمترین عناصر طب کهن و سنتی هندوها یعنی سیدها و آیورود است. در مصر باستان کاربرد آن برای درمان بیماری‌های پوستی و چشمی و همچنین به عنوان مرهمی طبیعی‌ بر روی زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شد. فرهنگ‌های دیگر نیز از عسل برای اهداف دارویی گوناگون بهره می‌برند.

ابن‌سینا در مورد اثرات معجزه آسای عسل می‌گوید: «عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است». وی در ادامه می‌گوید: اگر می خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از چهل و پنج فراتر می رود، باید به طور منظم عسل را به خصوص با گردوی کوبیده استفاده نمایند.

امروزه عسل کانون توجه بسیاری از تحقیقات علمیِ جوامع پزشکی، شهروندان و خانواده ها قرار گرفته است و به اظهار کارشناسان مصرف عسل ضمن ارزش غذایی بالا، در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، عفونی، درمان ناراحتی‌های گوارشی، کلیه و تسکین اعصاب مفید است.

ظرفیت‌های کردستان و سقز برای تولید عسل

استان کردستان یکی از کانون‌های اصلی تولید عسل طبیعی و مرغوب در استان کردستان است، وجود طبیعت بهاری و دشت‌های سرسبز با انواع گل و گیاه و حضور افراد علاقه مند و پرتلاش در این عرصه و سودآور بودن پرورش زنبور عسل در صورت اقدامات مناسب برای حفاظت و پرورش زنبورها از پتانسیل‌هایی است که باعث استقبال مردم از پرورش زنبور جهت تولید عسل شده است. در این میان شهرستان سقز ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناسبی برای تولید عسل دارد و در اکثر مناطق سرسبز و کوهستانی آن همچون: منطقه «سرشیو»، «خورخوره»، «تیلکو»، مسیرهای منتهی به چهل چشمه و غارکرفتو، جاده سقز- بانه و گردنه خان، گورک و... افرادی در عرصه پرورش زنبور و تولید عسل مرغوب مشغول به فعالیت هستند.

لزوم برندسازی و شناساندن عسل سقز در سطح ملی و بین المللی

رئوف محمدی از  پرورش دهندگان زنبور عسل با بیان اینکه عسل سقز به لحاظ مرغوبیت و طبیعی بودن در سطح کشور و منطقه حرف های زیادی برای گفتن دارد، گفت: تلاش برای برندسازی و شناساندن عسل سقز یکی از اقدامات مهمی است که باید توسط تعاونی زنبورداران و جهادکشاورزی انجام شود.

وی همچنین به افزایش تولید عسل اشاره و می‌گوید: این افزایش تولید جهت فروش و سودآوری نیاز به بازار مناسب فروش دارد، که لازمست تبلیغات و اقدامات لازم جهت بازاریابی داخلی و خارجی جهت فروش این عسل صورت بگیرد.

 ورود افراد غیرماهر از مشکلات بازار عسل است

عباس رحیمی از تولیدکنندگان عسل در مورد وضعیت تولید عسل در سقز گفت: در ۲ سال اخیر تولید عسل در سقز نسبتاً مناسب بوده، اما ورود افراد غیرماهر و افزایش غیرضروری تعداد کندوها یکی از مشکلات این عرصه می‌باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات ورود افراد غیرماهر و عرصه عسل های غیرطبیعی از سایر مناطق است که موجب ایجاد بدبینی در مصرف کننده و کاهش قیمت ها شده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایت‌های مالی از زنبورداران

دلیر کریمی هم بر برگزاری مستمر دوره های آموزشی برای زنبورداران برای نحوه پرورش زنبور عسل، مقابله با بیماری های احتمالی، تلقیح مصنوعی ملکه، عرصه کندوها و لوازم مناسب و استاندارد با نظارت کارشناسان تاکید نمود.

توسعه نمایشگاه‌های عرضه عسل

این زنبوردار افزود: حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های عسل و ارائه تسهیلات ارزان قیمت از زنبورداران ضروریست، برگزاری نمایشگاه ها در شناخت بیشتر عسل سقز و نیز شناساندن خواص و ارزش‌های عسل موثر است.

سردسیری مشکل فراروی زنبورداران

وی یکی از مشکلات شهرستان سقز را سردسیر بودن عنوان و گفت: به‌خاطر همین حدود ۱۵ درصد از زنبورداران این شهرستان کوچ رو بوده و زنبورستان خود را به مناطق جنوبی کشور کوچ می دهند، که این مساله با مشکلاتی مواجه است.

لزوم توجه به جذب توریست

غریب رحمانی از فروشندگان عسل هم لزوم بسته بندی مناسب عسل در سقز را یادآوری و گفت: اگر عسل طبیعی سقز به خوبی به سایر شهرها شناسانده شود این مساله در فروش عسل و نیز جذب توریست برای خرید عسل جهت مصارف غذایی و درمانی افزایش خواهد یافت.

تولید سالیانه بیش از ۲۵۰ تن عسل مرغوب در سقز

شهرستان سقز با تولید سالیانه بیش از ۲۵۰ تن عسل مرغوب و طبیعی رتبه برتر استانی را  دارا می باشد.

مدیر جهادکشاورزی سقز با بیان این خبر، تعداد کندوهای بومی و مدرن را در این شهرستان را بیش از ۴۲ هزار کندو اعلام نمود و گفت: تعداد بهره‌برداران در سطح سقز نیز ۱۱۳۷ نفر می‌باشند.

محمد پیشداد با بیان اینکه ۳۵۰ نفر از زنبور داران این شهرستان بیش از ۴۰ کندوی عسل دارند، ادامه داد: شغل زنبور داری برای بیشتر زنبورداران یک شغل حرفه ای است.

سقز رتبه اول تولید عسل و تعداد کندو در کردستان داراست

وی با بیان این‌که عسل تولیدی در سقز بدلیل طبیعی بودن جزو عسل های مرغوب در سطح کشور محسوب می‌شود، یادآور شد: سرشماری ها نشان می‌دهد که شهرستان سقز از نظر تعداد کندو (۳۳ درصد)، تولید عسل (۲۹ درصد) و تعداد زنبوردار (۳۴درصد) نیز در رتبه اول استان قرار دارد.

اقدامات انجام شده برای ارتقای حرفه‌ای زنبورداری در سقز

پیشداد افزود: در راستای ارتقای حرفه زنبور داری در سقز اقدام های مناسبی از جمله: برگزاری کلاس‌های آموزشی، ارائه تسهیلات بانکی و تهیه کندو به صورت بلاعوض در سال جاری انجام شده است.

راهکارهای افزایش تولید عسل و اشتغالزایی در این زمینه

مدیر جهادکشاورزی سقز با اشاره به پتانسیل های شهرستان سقز در گسترش زنبورداری و تولید عسل طبیعی، گفت: به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید، مدیریت صحیح در زنبورستان ها، آموزش لازم در زمینه افزایش بهره وری و در نهایت ساماندهی و نظارت بر تشکل‌های بخش خصوصی که زمینه را برای تولیدکنندگان فراهم می‌نماید، در افزایش تولید عسل موثر می‌باشند.

وی افزود: درصورت توجه و حمایت کافی و مدیریت مناسب تولید عسل، این شهرستان می تواند بخش عمده ای از عسل مورد نیاز کشور را تولید و بخشی از آن نیز به دیگر کشورها صادر نماید که این امر در افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان می تواند موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.