بندرعباس- نقاط حادثه‌خیز، خطای انسانی، راه‌های غیراستاندارد و نقص فنی در خودروها را اگر به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در تصادفات جاده‌ای منظور کنیم اما در استان هرمزگان تردد شترهای سرگردان را نیز باید به این عوامل حادثه‌ساز اضافه کرد.

شترهای سرگردان قربانی می‌گیرند

قدس آنلاین-گروه استان ها: شترهای سرگردان در محورهای ارتباطی این استان همه‌ساله به دلیل برخورد خودروها در شب جان بسیاری از مردمان این دیار و همچنین گردشگران را می‌گیرد که تاکنون وعده‌ها و تلاش‌های مسئولان برای حل آن کارساز نبوده است.

متأسفانه ماه گذشته حسین حبیب زاده بیژنی رئیس دادگستری جاسک درحالی‌که  از میناب با خودروی پژو به سمت جاسک درحالی‌که حرکت بود در ۸۵ کیلومتری جاده میناب به دلیل خورد با شتر جان باخت.

در استان هرمزگان تعداد ۲۰ هزار نفر شتر وجود دارد که از این تعداد نیمی در محدوده شرق استان و سه هزار شتر در محدوده شهرستان جاسک تردد دارند که بیشترین تصادف به‌ویژه در محور سیریک- جاسک را رقم می‌زنند.

نصب شب نما بر گردن شترها

معاون استانداری هرمزگان در این رابطه اظهار می‌کند: استان هرمزگان دارای محورهای مواصلاتی بسیار زیادی است که محور شهرستان‌های میناب به جاسک و بشاگرد به دلیل تردد حیوانات اهلی به‌ویژه شترهای سرگردان یکی از خطرناک‌ترین محورهای مواصلاتی به شمار می‌آید و هرساله شاهد تصادفات مرگبار منجر به فوت رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه در این محورها هستیم.

رضا مدرس بابیان اینکه سال گذشته ۴۰ نفر با شتر در جاده‌های استان هرمزگان تصادف کردند ادامه می‌دهد: متأسفانه این تصادفات منجر به فوت ۱۳ نفر و زخمی شدن ۲۷ نفر شد.

وی نصب گردن بندهای شب رنگ به گردن شترها برای کاهش میزان تصادف را الزامی و به‌عنوان یکی از راه‌کارهای مهم تلقی می‌کند و می‌گوید: در همین راستا و به‌منظور کاهش میزان این تصادفات، نصب گردن بندهای شب رنگ به گردن و پاهای شترهای سرگردان در دستور کار دستگاه‌های متولی باشد.

طرح ناموفق

درحالی‌که معاون استاندار هرمزگان طرح نصب شبرنگ و شب نما بر گردن و ساق پای شترها را در کاهش تصادفات مؤثر می‌داند اما فرمانده پلیس‌راه هرمزگان طرح بستن شبرنگ به شترها را ناموفق می‌داند و بیان می‌کند: پس از اجرای این طرح، تصادف با شتر و تلفات آن کاهش نداشته است.

شتر های سرگردان همه ساله در جاده های شرقی استان هرمزگان موجب تصادف، کشته و مجروح شدن بسیاری از مسافران می شوندسرهنگ علی اسفندانی می‌افزاید: تاکنون چندین طرح مانند فنس کشی، احداث شیب شیروانی، کانال و خاک‌ریز در دو سوی جاده توسط پلیس به مدیران استان ارائه‌شده که اجرای آن‌ها می‌تواند در رفع مشکل مؤثر باشد.

وی اعتقاد دارد سامان‌دهی شترهای سرگردان نیازمند تعامل بین دستگاهی است و متأسفانه پیگیری‌های گسترده پلیس‌راه در سال‌های گذشته تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

وی تأکید می‌کند: برای حل این مشکل باید تمامی دستگاه‌های درگیر با راه عزم خود را جزم کنند و پای‌کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه شترهای سرگردان همه‌ساله در جاده‌های شرقی استان موجب تصادف، کشته و مجروح شدن بسیاری از مسافران می‌شوند ادامه می‌دهد: امسال نیز پنج‌تن در پنج فقره تصادف خودرو با شتر جان خود را ازدست‌داده‌اند که این میزان در مقایسه با سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

سرهنگ اسفندانی تصریح  می‌کند: درمجموع سه درصد از مجروحان تصادف‌های رانندگی استان، در برخورد با احشام مصدوم شده‌اند.

بی‌سامانی در ساماندهی شترها

علیرضا مجرد مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان و همچنین سازمان حمل‌ونقل پایانه‌های سیستان و بلوچستان که تجربه کافی در این دو استان و پیرامون شترهای سرگردان دارد اظهار می‌کند: یکی از مشکلات اساسی شترداران را مشکل کمبود آب شرب برای شتران، عدم‌حمایت و پشتیبانی از شترداران برای ساماندهی، طرح هویت دار کردن و پلاک‌کوبی، عدم داشتن محلی برای نگهداری و ساماندهی کمبود زمین و مرتع برای هر نفر شتر و پایین بودن سطح سواد شترداران می‌داند.

وی اظهار می‌کند: این عوامل باعث شده تا در این جاده‌ها تصادفات زیادی رخ دهد، به‌ویژه شب‌ها که میدان دید رانندگان کاهش پیدا می‌کند و همچنین کمبود تابلوهای هشداردهنده و عرض کم جاده هم در بروز این تصادفات مرگبار نقش به سزایی دارد.

وی عدم صدور پروانه را یکی دیگر از مشکلات پرورش شتر دانست و گفت: مهم‌ترین مناطق پرورش شتر در شهرستان سیریک پالور، زیارت حسن آباد ، جیفری ، گز، سیکوئی، بریزگ، میشی، گونمردی و بازگرد است لذا وقتی شتر ها شناسنامه‌دار شوند دامداران باید از آن‌ها محافظت کنند در غیر این صورت جریمه و مورد پیگرد قانونی وبِه مراجع ذیربط ارجاع داده خواهند شد. وی یادآور می شود: البته ابتدا باید دغدغه دامداران که تامین غذا و آب دام است برطرف شود و این تنها زمانی ممکن است که به مرتع داری بپردازیم و گونه های مناسب اقلیم را پرورش دهیم.

وی می افزاید: دستگاه های متولی امور دام مانند جهاد کشاورزی باید آموزش های لازم را به صاحبان شتر بدهند که متاسفانه به دلیل عدم آموزش و کمبود اطلاعات وآگاهی کافی، صاحبان شتر نگاه اقتصادی به شتر ها ندارند اما وقتی نگاه آنها اقتصادی می شود که شرایط نگهداری و پرورش شتران توسط ساربانان فراهم شود.

مجرد برای حل این مشکل پیشنهاد می دهد: به طور مثال کشور عربستان درحاشیه جاده فنس کشیده و گذرگاه‌های خاصی را برای عبور شتران درنظر گرفته، ولی ما این بودجه و توان مالی را نداریم. لذا باید  راهکارهای ارزان‌تری همچون پلاک‌گذاری و نصب شبرنگ روی بدن شتران و به ویژه آموزش شتربانان را در دستور کار قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.