کرمانشاه- پدیده تکدی گری که قریب به‌اتفاق در تمامی شهرهای کشور چهره شهرنشینی را خدشه‌دار کرده است در شهرستان کرمانشاه نیز مورد اعتراض بسیاری از شهروندان است.

جولان متکدیان در کرمانشاه پایانی ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجود برگزاری جلسات مختلف که با حضور تعداد قابل‌توجهی از دستگاه‌های اجرایی در فرمانداری‌ها و همچنین استانداری برای حل این مشکل تاکنون برگزارشده است اما برای بسیاری از شهروندان این پرسش مطرح می‌شود که علت ناتوانی دستگاه‌های اجرایی برای برخورد با این مشکل چیست؟  

بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران در شورای عالی اداری مورخ ۱۵ اردیبهشت ۷۸ تعدادی از ادارات  ازجمله بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری وظیفه‌دارند نسبت به پدیده تکدی گری که در اکثر شهرهای ایران مشاهده می‌شود به‌صورت شفاف و با وظایف مشخص ورود پیدا کنند اما نکته همین‌جاست که بنا بر اظهارات برخی از مسئولان به‌ویژه شهرداری و نیروی انتظامی به نظر می‌رسد که تعامل و همکاری لازم بین این دستگاه‌های عضو کارگروه وجود ندارد.

گواه این مدعا در سخنان رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه  به‌وضوح قابل‌درک است که بارها اظهار داشته است: «متأسفانه هم‌اکنون تنها اداره‌هایی که از صفرتا ۱۰۰ با این قشر سروکار دارند، شهرداری، اجرائیات، انتظامی و بهزیستی است اما سایر دستگاه‌ها خیلی ورود نمی‌کنند.»

ناهماهنگی

رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه ادعا می‌کند: قادریم کمتر از یک ماه همه متکدیان حتی متکدیان پنهان را از سطح شهر جمع‌آوری کنیم.

ناصری در این رابطه اذعان می‌کند: من قادرم کمتر از یک ماه با همکاری برادران انتظامی متکدیان و حتی متکدیان پنهان را هم جمع‌آوری کنم چراکه وظیفه شهرداری تنها جمع‌آوری متکدیان است و ما این را در ایامی چون عید نوروز ثابت کردیم.

متکدیان در کرمانشاه کاملا به صورت حرفه ای و برای اخاذی از مردم دست به این اقدام می زنند و ۷۰ درصد آن ها اعتیاد دارنداما وی در خصوص مشکلات بعد از جمع‌آوری حرف دارد و می‌گوید: پس از جمع‌آوری و غربالگری متکدیان با مشکل مواجه هستیم  زیرا تمامی دستگاه‌ها پای‌کار نیستند.

وی ابراز می‌کند: به‌طور مثال پس از جمع‌آوری تعداد بی‌شماری از افراد کارتن‌خواب ازآنجاکه برخی از این افراد نیازمند دریافت خدمات بهداشتی و درمانی هستند لذا به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند اما به دلیل اینکه فاقد هرگونه هویت و یا مدارک شناسایی هستند مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که برای این افراد مشکل درمانی پیش بیاید ما باید طبق مصوبه فوق آن‌ها را به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی می‌بریم اما مسئولان مراکز درمانی کارت ملی، مشخصات و حتی هزینه درمان آن‌ها را از ما طلب می‌کنند.

وی تأکید می‌کند: این در حالی است که مصوب شده است این افراد باید به‌صورت رایگان توسط مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه درمان شوند.

کمبود اعتبار

ناصری بابیان اینکه توان جمع‌آوری داریم اما ظرفیت نگهداری نداریم می‌افزاید: اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه ازجمله مکان‌هایی است که باوجود ظرفیت ۱۵۰ نفری اما تعداد متکدیان نگهداری شده در آن بیش از ظرفیت است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر با سرانه روزی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر نفر، شهرداری ماهی ۱۵۰ میلیون تومان برای نگهداری متکدیان در اردوگاه چشمه سفید هزینه می‌کند و این در حالی است که شهرداری برای حقوق کارکنان رسمی خود هم با مشکل مواجه است.
ناصری تصریح می‌کند: با رکود شدیدی که در بحث ساخت‌وساز شهر وجود دارد، شهرداری در پرداخت کارکنان خود با مشکل مواجه است و دشوار است که در این شرایط بخواهد ظرفیت اردوگاه را افزایش دهد.

تکدی گری حرفه‌ای

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه نیز بابیان اینکه متکدیان در کرمانشاه به‌هیچ‌وجه از سر نیاز به این کار دست نمی‌زنند می‌گوید: طبق بررسی‌های به عمل‌آمده متکدیان کاملاً به‌صورت حرفه‌ای و برای اخاذی دست به این اقدام می‌زنند و ۷۰ درصد آن‌ها اعتیاددارند.

علیرضا گودرزی بیان می‌کند: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده عمده سرقت‌های خُرد صورت گرفته در سطح شهر توسط این افراد انجام می‌شود چون در نوروز امسال که طی عملیات ضربتی قریب به‌اتفاق این متکدیان از سطح شهر جمع‌آوری شدند آمار سرقت‌های خُرد به‌شدت کاهش یافت.

وی در خصوص متکدیان بیان می‌کند: البته تعداد اندکی از سر نداری اقدام به این کار می‌کنند که باید این افراد ساماندهی شده و تحت پوشش قرار گیرند، اما متأسفانه دسته عمده‌ای از این افراد به‌عنوان شغل مشغول تکدی‌گری هستند و ماهانه درآمدهای میلیونی دارند.

وی با تأکید بر نقش مردم در ساماندهی متکدیان ابراز می‌کند: با اقدامات قانونی و دولتی  به‌تنهایی نمی‌توان با معضل تکدی گری در جامعه مبارزه کرد، زیرا ساماندهی این آسیب اجتماعی که آسیب‌های دیگری ازجمله دزدی، اعتیاد و انتقال بیماری‌های واگیردار را با خود به همراه دارد،  نیاز به همفکری و تعامل و به‌ویژه ورود همه آحاد شهروندان به موضوع است که  نیاز به  فرهنگ‌سازی دارد   و در این میان رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه ملی نقش مهمی بر دوش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.