گرگان- منطقه گردشگری ناهارخوران از جمله مناطق شهر گرگان است که جدا از کارکردهای اجتماعی و محیطی خود، یکی از منابع درآمدی و تفرج‌گاه‌های اصلی و مسیرهای کوه‌پیمایی مردم این شهر است.

تله کابین گرگان چهره سبز جنگل نهاخوران را می خراشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: مدتی است طرح پروژه ساخت تله‌کابین و تأسیسات وابسته به آن اذهان بسیاری از مردم و دوستداران طبیعت و محیط زیست را به خود مشغول کرده است و بسیاری از حامیان محیط زیست که حالا تعدادشان به بیش از ۳ هزار نفر رسیده بیان می کنند:« تخریب جنگل‌های هیرکانی، رانش خطرناک زمین، افزایش خطر سیل‌خیزی برای شهر گرگان و پایین‌دست، فرسایش جدی خاک، آلودگی شدید صوتی، آلودگی گسترده زباله، افزایش ترافیک آزاردهنده، تعارضات غیرقابل کنترل اجتماعی و ده‌ها مورد دیگر تنها بخشی از پیامد های منفی اجرای این پروژه است.»

بسیاری ازفعالان محیط زیست بر این باورند تله‌کابین، جنگل پوشیده ازدرخت ناهارخوران را زخمی می کند و در استانی که ٢٠ سالی است با تراشیده‌شدن درختان،هر بارندگی با سیل همراه بوده است نباید با اجرای این پروژه خطر کرد.

در همین حال فعالان محیط زیست تصمیم شهرداری را برای احداث تله کابین مخرب و بسیار عجولانه عنوان می کنند.

در واقع حامیان محیط زیست مخالف ساخت تله کابین نیستند بلکه با احداث این پروژه در میان جنگل مخالف هستند و می گویند درختان گلستان تاکنون دچار آسیب های بی شماری شدند و نباید بیش از آن بر این اکوسیستم هزینه وارد کرد.

ماجرای قدیمی

ماجرای پروژه تله کابین داستان جدیدی نیست بلکه ۱۴ سال پیش بود که شورای شهر گرگان تصمیم گرفت تله‌کابینی در گرگان ساخته شود این تصمیم تصویب شد.

سال ۱۳۸۱ بود که شورای شهر دوم احداث تله کابین را در گرگان مصوب کرد.

در نخستین دور سفرهای هیأت دولت قبل، مطالعات اجرایی و تهیه طرح تله‌کابین تا شهریور ۱۳۸۵ به تصویب رسید و خاکبرداری و تخریب در محل احداث هم انجام شد اما ساخت تله‌کابین باز هم از یک مصوبه فراتر نرفت تا اینکه پس از جنجال‌های بسیار، تابستان دو ‌سال پیش پیمانکار از اجرای طرح انصراف داد.

حالا دوباره مدیریت شهری گرگان تصمیم به اجرای پروژه دارند و برای جلب رضایت مخالفان مدعی هستند که فقط به تعداد انگشتان دست درختی ممکن است قطع شود و این در حالی است که در طرح فنی پروژه مساحت ایستگاه‌های بالادست و پایین‌دست تله‌کابین بیش از چهار هکتار عرصه جنگلی در برگرفته شده است.

قطع ۶ درخت

در همین راستا عضو شورای شهر گرگان در خصوص برخی انتقادات پیرامون ساخت تلهکابین در گرگان می گوید: در ساخت تله کابین معتقد هستیم باید منابع طبیعی حفظ شود و سازمانهای مربوط در این رابطه باید نظر خود را اعلام کنند.

ناصر گرزین می افزاید: مبدأ احداث تله‌کابین از جاده ناهارخوران و انتهای آن سفید چشمه خواهد بود و کارشناسان اعلام کردهاند در این مسیر هیچ قطعی درخت نخواهیم داشت و فقط ۶ درخت آن هم قسمت بالایی آن قطع خواهد شد.

وی معتقد است باید زیرساختهای شهری را تغییر داد و با ساخت تلهکابین تحولی عظیم در صنعت گردشگری استان به وجود آورد.

جانمایی نامناسب تله کابین

در همین رابطه نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی می گوید: طرح‌های توسعه گردشگری و طرح های صیانت از محیط‌زیست و جنگل در برخی مواقع با یکدیگر در تناقض است.

نورمحمد تربتی‌نژاد  با اشاره به این موضوع که احداث تله کابین در جنگل نهار خوران نیز مصداق همین تناقض است اظهار می کند: برای جلوگیری از تخریب جنگل و کاهش مشکلات محیط زیستی باید تله‌کابین را در نقطه‌ای دیگر مستقر کرد.

وی با اشاره به منطقه گردشگری هزار پیچ گرگان به عنوان منطقه مناسب برای جایگزینی جنگل نهارخوران  ادامه می دهد: در صورتی که پروژه تله کابین در منطقه هزار پیچ در دستور کار قرار گیرد به طور آسیب کمتری به محطی زیست وارد خواهد شد.

وی همچنین دغدغه فعالان محیط زیست و رسانه ها و همچنین اصرار آن ها را برای ممانعت از اجرای این پروژه در جنگل نهار خوران قابل احترام عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر مجوزی برای استقرار تله‌کابین در جنگل ناهارخوران صادر نشده است.

تربتی‌نژاد تاکید می کند: به طور حتم هر طرح و پروژه ای از این دست نیازمند دریافت مجوز از سازمان منابع طبیعی و محیط زیست است و لذا دستگاه های نظارتی جوانب اجرا و یا ملزومات جلوگیری از اجرای این طرح را مد نظر قرار می دهند.

وی اذعان می کند: جانمایی تله‌کابین در میان جنگل ناهارخوران در طرح شهرداری مشخص است اما هنوز اقدام عملیاتی صورت نگرفته و هر اقدامی منوط به اخذ مجوزهای قانونی است.

بار سنگین بر نهارخوران

مطابق مطالعات انجام‌شده از سوی دانشگاه منابع طبیعی گرگان در سال ۱۳۹۳ میزان بارگذاری صورت گرفته در ناهار خوران یک ونیم برابر بیشتر از ظرفیت آن است و ناهار خوران از حالت تعادل خارج‌شده و به سمت ناپایداری می‌رود.

پروژه تله کابین گرگان در حالی بین ک و قوس ساخت و ساز قرار دارد که مدیرکل منابع طبیعی گلستان از صدور مجوز مشروط برای استقرار تله کابین در جنگل «ناهارخوران» گرگان توسط سازمان جنگل‌ها و برگزاری مراسم کلنگ زنی از سوی شهرداری برای اجرای این پروژه خبر داده در حالی که قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و رییس شورای عالی جنگل ومرتع اذعان می کند تا کنون هیچ طرحی از سوی مجریان این پروژه به «شورای عالی جنگل ومرتع» برای جانمایی تله‌کابین در جنگل ارسال نشده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.