چابهار-بندر اقیانوسی چابهار اگرچه به‌عنوان عامل رشد و شکوفایی سیستان و بلوچستان و حتی کشور از آن یاد می‌شود که در پناه خود حاشیه‌های خاکستری دارد که ساکنانش از داشتن آب و برق نیز محروم مانده‌اند.

حاشیه‌های خاکستری بندر چابهار

قدس آنلاین-گروه استان ها: عامل حاشیه‌نشینی در این بندر پرحاشیه هرچه باشد اما به دلیل اینکه جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن عبور کرد.

به گفته نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ۶۳ درصد جمعیت این بندر در ۳۳۰ هکتار از اراضی حاشیه شهر شامل مناطق "جنگولک، کمب‌ مرادآباد، رمین، عثمان‌ آباد، میرآباد و نوک‌آباد" ساکن هستند که در این میان "کمب" بدترین وضعیت را دارد و بزرگ‌ترین منطقه حاشیه‌نشین کشور محسوب می‌شود.

ساکنان حاشیه‌نشین چابهار پایین‌ترین شاخص‌های زندگی رادارند. اگر سری به مناطق حاشیه بزنید عمق محرومیت را حس می‌کنید. مردم محروم و زیرخط فقر حاشیه چابهار فاقد حداقل امکانات رفاهی هستند و آب، برق و فضای بهداشتی و آموزشی ندارند.

به گفته فرماندار ویژه چابهار افرادی که از روستاها و شهرهای گوناگون به امید یافتن کار و درآمدی بهتر در منطقه آزاد تجاری به چابهار مهاجرت کرده‌اند، اکنون در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند و توسعه نامتوازن و گسترش حاشیه‌نشینی یکی از پیامدهای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در چابهار است.

محروم از امکانات اولیه

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرند در مجلس، گفت: ساماندهی و برق‌رسانی به روستای کمب و مناطق حاشیه‌ای شهر چابهار باید تسریع شود تا مردم بتوانند از امکانات اولیه زندگی بهره گیرند.

عبدالغفور ایران نژاد اظهار داشت: بیش از ۵۱ هزار نفر از جمعیت روستایی و حاشیه‌ای در مناطق مرادآباد، کمب، میرآباد، جنگلوک، عثمان آباد، رمین، نوک آباد و هوت آباد چابهار از امکانات برق، بهداشت، مدرسه و طرح هادی محروم هستند.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصر قند در مجلس شورای اسلامی، افزود: جای تأسف است روستای کمب با جمعیت ۲۳ هزار نفر فاقد برق باشد و مردم، شورای اسلامی و دهیاری باوجود پیگیری و مکاتبات در شهرستان، استان و مرکز کشور به نتیجه مطلوب نرسند.

وی بیان کرد: مردم روستای کمب در انتظار ارائه امکانات اولیه برای گذران زندگی هستند و خواسته‌ای دور از انتظار ندارند.

۵۱ هزار نفر از جمعیت روستایی و حاشیه‌ای در مناطق مختلف چابهار از امکانات برق، بهداشت، مدرسه و طرح هادی محروم هستندوی گفت: از حدود چهار سال قبل سه هزار و ۹۱  پرونده برای خرید انشعاب برق تشکیل و از اهالی روستای کمب هزینه دریافت شده اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: کار ساماندهی مناطق حاشیه‌ای چابهار به وزارت راه و شهرسازی واگذارشده است و باید هرچه سریع‌تر مردم از برق، آب، بهداشت، مدرسه و سند مالکیت زمین بهره‌مند شوند.

ایران‌نژاد با قدردانی از پیگیری‌ها و بازدیدهای مستمر فرماندار چابهار اظهار داشت: دلسوزی‌های مسئولان می‌تواند کمک شایانی به توسعه و ساماندهی مناطق محرومی مانند حاشیه شهر چابهار کند.

وی همچنین از پایین بودن شاخص‌های توسعه انسانی نظیر آب، امکانات ورزشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و راه مناسب آسفالته انتقاد کرد و گفت: راهه‌ای خاکی، کوهستانی و رودخانه‌ای روستاهای حوزه انتخابیه چابهار، نیک شهر، قصرند و کنارک به دلیل کمبود و نبود سوخت تا چندین ماه در انتظار رگلاژ و تسطیح هستند.

وی همچنین ساخت مجتمع آبرسانی، آب شیرین کن با ظرفیت یک میلیون مترمکعب از حوزه ساحلی زرآباد تا گواتر، تکمیل طرح های بزرگ نظیر راه آهن چابهار - سرخس، گازرسانی به چابهار، ساخت ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در حوزه ارتباطی چابهار و کنارک را از ضرورت های این منطقه عنوان کرد.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر مشکلات در حوزه انتخابیه خود عنوان کرد: ۱۳ روستای منطقه گرگان نیکشهر سال ها از تلفن، راه روستایی، بهداشت و مدرسه محروم هستند و برای برقراری یک تماس تلفنی با قبول خطرات جانی به بالای کوهها می روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.