سنندج- سازمان بیمه سلامت استان کردستان به عنوان یکی از پیشگامان و اصلی‌ترین اجزای اجرایی طرح های مذکور با تحت پوشش قرار دادن تمامی اقشار فاقد بیمه درمانی در قالب بیمه سلامت همگانی گامی مثبت در جهت توسعه عدالت و دستیابی یکسان کلیه اقشار جامعه به بیمه خدمات درمانی برداشته است.

تمامی افراد فاقد بیمه درمانی در قالب بیمه سلامت همگانی

قدس آنلاین- گروه استان ها- روزیتا قادری: سازمان بیمه سلامت استان کردستان به عنوان یکی از پیشگامان و اصلی‌ترین اجزای اجرایی طرح های مذکور با تحت پوشش قرار دادن تمامی اقشار فاقد بیمه درمانی در قالب بیمه سلامت همگانی گامی مثبت در جهت توسعه عدالت و دستیابی یکسان کلیه اقشار جامعه به بیمه خدمات درمانی برداشته است.اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت و پوشش همگانی بیمه سلامت ایرانیان یکی از پروژه‌های رفاه اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. در ارتباط با این موضوع با دکتر اسماعیلی مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانیم.

سابقه و نحوه پوشش بیمه سلامت در کشور را توضیح دهید؟

سازمان بیمه سلامت یه عنوان بیمه خدمات درمانی در سال ۱۳۷۳ درکشور تاسیس شد. این سازمان تا قبل از سال ۱۳۹۰ تحت همین نام به صورت مستقل فعالیت داشت که درسال ۱۳۹۱ بعد از سرکارآمدن دولت تدبیر و امید با تعریف مجدد اساس نامه با عنوان سازمان بیمه سلامت ایران تغییر هویت داد و فعالیت های خود را گسترش داد. در طول تاسیس این سازمان میان دو وزارت خانه رفاه کار و اموراجتماعی ووزارت بهداشت  که از نظر حقوقی و مالی در داخل وزارت بهداشت در حال فعالیت است.سازمان بیمه سازمان بیمه سلامت در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش دارد که بزرگترین سازمان بیمه کشور است.

نحوه پوشش و ساماندهی اداره کل بیمه سلامت درسطح استان کردستان به چه صورت می‌باشد؟

درحال حاضر ازجمعیت یک میلیون وپانصد و پنجاه هزار نفری استان کردستان یک میلیون و صدو سی هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند که حدود ۷۲ درصد از جمعیت استان را شامل می شود در این راستا اداره بیمه سلامت استان ۵ صندوق پوشش بیمه ای دارد، بیمه روستایی که در استان کردستان ۶۰۰ هزار نفر را شامل می شود، صندوق بیمه همگانی که در دولت فعلی به عنوان بیمه همگانی افراد فاقد دفترچه بیمه در استان کردستان توانستند ۳۷۰ هزار نفر را به صورت رایگان بیمه کنند، صندوق کارکنان دولتی که در استان کردستان حدود ۱۱۴ هزار نفر را شامل می شود و این افراد با پرداخت سهم بیمه و درصدی از طرف دولت می توانند عضو شوند و خدمات بهداشتی درمانی را از طریق صدور دفترچه دریافت کنند، صندوق سایر اقشار توسط خانواده‌های شهدا، جانبازان، بسیجیان، تلاب و روحانیون و اتباع خارجی برخودار شوند همچنین صندوق بیماران خاص را نیز تحت پوشش خود دارد.

شما به صندوق بیمه بیماران خاص اشاره کردید در ارتباط با این موضوع بیشتر توضیح دهید؟

 بیمه سلامت در راستای رفاه شهروندان استان کردستان توانسته است، ۵ بیماری از جمله بیماری ام اس، بیماری هموفیلی، بیماری تلاسمی، پیوند کلیه و بیماران دیالیز را تحت پوشش خود قراردهد. این ۵ بیماری به صورت خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند که از تعداد ۲هزار و سیصد نفر بیماران خاص در کل استان حدود ۱۹۰۰ نفر از آنها تحت پوشش بیمه سلامت می باشند این درحالی است که ازمیان این ۱۹۰۰ نفر ۵۰ درصد بیمارام اس هستند که هیچ کدام از بیمه های  پایه به غیر از بیمه سلامت  این بیماری را پوشش نمی دهند همه خدمات این ۵ بیماری خاص لازم حفظ سلامتی است به صورت رایگان خدمات دریافت می کنند. در سال ۹۲ حدود ۵ میلیارد تومان ودر سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است که در مقایسه با قبل از طرح تحول نظام سلامت ۴ برابر شده است.

ساختارهزینه کرد بیمه سلامت در دوره ی طرح تحول نظام سلامت چگونه بوده است؟

هزینه های که از طرف دولت برای استان کردستان از طرف دولت مصرف شده است قبل از طرح تحول سلامت در سال ۹۲ با مقایسه با سال  ۹۵ به صورت کلی در سطح یک، دو وسه (روستایی و درمانی) اگر برسی کنیم در سال ۹۲ حدود ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است در حالی که در سال ۹۵، طرح تحول نظام سلامت ( به نسبت سال ۹۲) حدود ۳۷۶ میلیارد تومان یعنی بیش از ۴ برابر برای حمایت از بیمه شدگان افزایش هزینه داده شده است بنابراین به صورت تفکیک شده در صندوق روستایان در سطح بهداشت اعتباراتی بیشتری در سال ۹۵ به نسبت سال ۹۲ پرداخت شده است که بیش از ۶ برابرمی باشد این درحالی است که در حوزه درمان ۴ برابراست لذا توجه به سطح بهداشت دوبرابر از سطح درمان هزینه شده است. در سال ۹۶ حدود ۵۶ میلیارد تومان در سطح یک (روستا ییان)نیز بیمه سلامت توانسته است هزینه کنند درحالی که در سال ۹۲ حدود ۹ میلیارد تومان بوده است.

تعرفه‌های درمانی در بیمه سلامت استان افزایش یافته است یا کاهش؟

با توجه به این که هرساله براساس تورم باید تعرفه نیزمتناسب با تورم افزایش یابد اما در سال جاری براساس محدودیت اعتبارات موجودی که در سطح سازمان بود بنابراین سازمان های مربوطه تصمیم ساز در این راستا طبق سیاست گذاری انجام شده متوسط کلیه خدمات حدود ۵ درصد افزایش یافته است و در استان کردستان نیزطبق برنامه ستاد نظارت بر تعرفه به صورت محدود تعبیر شده است لذا  در راستای تغییرتعرفه های کشور بیمه سلامت استان نیز پیروی می کند.

گلایه برخی بیماران از کاهش پوشش نرخ بیمه سلامت با بیمه آزاد است در این مورد چه صحبتی دارید؟

با توجه به این که افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از نظر پوشش نسبت به مراکز قرارداد سازمان خبر ندارند و افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند زمانی کم ترین هزینه را خواهند داشت که به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و دانشگاهی مراجعه کنند و اگر به مراکز عمومی مانند تامین اجتماعی یا مراکز خصوصی مانند مطب خصوصی، مابت تفاوت افزایش تعرفه از بیمار دریافت می شود و بیمه سلامت آن را پوشش نخواهند داشت بنابراین بیمه فقط بر اساس تعرفه دولتی پوشش دارد.

چه برنامه استراژی برای توانمندسازی بیمه سلامت استان کردستان دارید؟

در قالب توانمند سازی، اسناد بالا دستی از طرف سازمان بیمه سلامت به صورت مدون صادر می شود و در قالب برنامه عملیاتی سالانه گنجانده شده است بنابراین در این راستا ناظران اجتماعی در سطح روستایی ازجمله بخشداری و دهیاری ها  که کلیه مراکز بیمه گذار طرف قرار داد  وشورای روستایی طبق این اسناد رسیده کارت شناسایی صادر و به عنوان ناظران اجتماعی بیمه سلامت در سطح جامعه با کلیه مراکزبیمه گذار طرف قرارداد فعالیت می کنند و در روزهای آینده از مسئولان کشوری برای کارمندان و مراکز پیشخوان نمایندگی بیمه سلامت در سطح صدور دفترچه و مطالب توانمند سازی را ارایه خواهند داد.

مشارکت بیمه سلامت در مناطق محروم و کم برخوردار به چه صورت است؟

مناطق کم برخودار طبق تعریف بیمه سلامت یا خط روستایی هستند یا حاشیه شهرها، لذا در خط روستایی طبق ساختار تعریف شده اگر بیمه شده ها درسطح روستا تحت پوشش بیمه سلامت باشند وتوسط پزشک روستایی یا پزشک خانوادگی ارجاع داده شوند ۹۰ درصد خدمات آنها به صورت رایگان است در بیمارستان ها نیز فقط ۵درصد را پرداخت می کنند همچنین درخط حاشیه شهرها نیز در دولت جاری با راه اندازی صندوق بیمه همگانی رایگان با پرداخت فقط هزار تومان می توانند به تمامی خدمات درمانی تخصصی دولتی مراجعه کنند و در بیمارستان‌ها فقط با ۱۰ درصد از هزینه ها به تمامی خدمات لازم برخودار می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.