نامگذاری هفته وحدت در مدت زمان یک اختلاف تاریخی بین شیعه و سنی در سالروز میلاد پیامبر خاتم(ص)، ابتکار ارزشمندی است که امام راحل(ره) با بنیان نهادن آن راه را برای بهانه جویی گروه‌های افراطی هردو طیف مسلمان مسدود کرد.

توسعه وحدت راهکار مقابله با سیاست‌های ضداسلامی آمریکا

قدس آنلاین- نامگذاری هفته وحدت در مدت زمان یک اختلاف تاریخی بین شیعه و سنی در سالروز میلاد پیامبر خاتم(ص)، ابتکار ارزشمندی است که امام راحل(ره) با بنیان نهادن آن راه را برای بهانه جویی گروه‌های افراطی هردو طیف مسلمان مسدود کرد. اینکه با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی غرب چه برنامه هایی برای مقابله با میراث امام خمینی دارد، موضوعی است که با حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری به گفت وگو نشستیم.

*راهبرد امام خمینی برای نامگذاری هفته وحدت چه بود؟

در تاریخ اسلام بارها شاهد تلاش دشمنان اسلام برای نیرنگ افکنی و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی بوده‌ایم و این مسیر در طول تاریخ با جدیت از سوی دشمنان دنبال شده و از هر فرصتی برای ایجاد نفاق بین مسلمانان استفاده کرده‌اند. امام خمینی(ره) از بدو شکل گیری نظام جمهوری اسلامی همواره بر وحدت کلمه میان آحاد مسلمانان تاکید داشتند و علت نام گذاری هفته وحدت هم از سوی ایشان همین بوده تا مسلمانان در این هفته انسجام و همدلی خود را توسعه دهند.

اگر چه دشمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی از هر تلاشی برای تفرقه افکنی در میان مسلمانان کوتاهی نکردند، اما وحدت و بصیرت مسلمانان همچنان آن‌ها را ناکام گذاشته و دشمن هرگز نتوانسته در این همدلی و انسجام خللی وارد کند، چنان که نتیجه این وحدت در مبارزه با گروهک تکفیری، وهابی و صهیونیستی داعش پیش روی همه جهانیان قرار گرفت و ما دیدیم که همه مسلمانان زیر پرچم اسلام با این گروهک منفور مبارزه کردند و حالا این وحدت و همدلی الگویی است که از انقلاب اسلامی ایران در میان مردم کشورهای مختلف نشر پیدا کرده است.

* در حال حاضر توسعه وحدت میان امت اسلامی، دشمن را از توطئه تفرقه مأیوس کرده آیا آن‌ها برنامه دیگری هم برای از بین بردن این وحدت و انسجام دارند؟

 به طور قطع جز این نیست و ما می‌بینم که هر جا وحدت و یکپارچگی بین آحاد مختلف مردم وجود دارد، دشمنان نمی‌توانند از هیچ نقطه‌ای ورود کرده و نیرنگها و خواسته‌های شوم خودشان را به مسلمانان تحمیل کنند.

اما وقتی اختلاف نظری میان امت اسلامی پیش می‌آید، قطعاً نتیجه تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه و دو دستگی است و اینجا هوشیاری همه مسلمانان را با هر مذهبی طلب می‌کند تا در وقت مقرر نیرنگ‌ها را بشناسند و با فرصت شناسی و بصیرت پاسخ بدهند؛ ضمن اینکه یک نکته مهم وجود دارد، وقتی به هوشیاری مسلمانان اشاره می‌کنیم به این معنی است که همه تهدیدها و توطئه دشمن را بشناسند و مراقب باشند. چنان که در طول دهه‌های اخیر آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند تا با ایجاد شکاف در میان امت اسلامی رشته اتحاد را از بین ببرند که البته به نتیجه نرسیدند اما بیکار هم ننشستند و راهبرد و استراتژی تفرقه افکنی خودشان را به سمت تهدید نرم سوق دادند.

در حقیقت سیاست اصلی آمریکا و ایادی استکباری در برابر مسلمانان، تهدید نرم و دامن زدن به اختلاف‌های اعتقادی، قومی و مذهبی است، یعنی آن‌ها با ایجاد نفاق در میان اهل سنت و شیعه سعی می‌کنند رشته اتحاد امت اسلامی را از بین ببرند.

ایران اسلامی کشوری است که مردم آن با قومیت ها، گویش‌ها و عقاید مذهبی مختلف زیر یک پرچم متحد و هم نظر زندگی می‌کنند و طبیعی است که همواره دشمن چشم طمع به از بین بردن این اتحاد و همدلی داشته باشد و وظیفه همه ماست که در برابر این هجمه‌ها هوشیار باشیم.

* هفته وحدت فرصتی است که راهبردهای توسعه همدلی میان امت اسلامی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ چه راهکاری برای توسعه وحدت پیشنهاد می‌کنید؟

 مهم‌ترین نکته حفظ و تقویت اتحاد و انسجام اسلامی است، نکته دیگر ایجاد انس و برادری میان تمام قومیت‌ها و مذاهب است. در ایران اسلامی مردم مسلمان شیعه و اهل سنت در کنار هم برادرانه زندگی می‌کنند و به عقاید هم احترام می‌گذارند. در چنین کشوری که نظام اسلامی حاکم است نباید اجازه بدهیم مسائل اختلاف برانگیز قومی و مذهبی جایگزین وحدت ملی شود، بلکه حفظ برادری میان آحاد مردم جامعه یک ضرورت انکار ناپذیر برای توسعه وحدت است.

نکته دیگر اینکه مراقب برخی افراد باشیم که با طرح برخی مسائل سعی در تحریک تعصبات فرقه‌ای میان شیعیان و اهل تسنن را دارند تا مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو حرکت کنند و به تعبیر دیگر نباید اجازه دهیم اختلاف عقاید مانع برادری اسلامی و وحدت صفوف مسلمانان در برابر دشمنان شود.

*این برنامه چه نتایجی را به دنبال خواهد داشت؟

 وحدت، مهم‌ترین ضرورت امروز جهان اسلام است. همان نکته‌ای که تلاش داعش و ایادی حامی این گروهک تروریستی را در منطقه غرب آسیا و جهان برای ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و مسلمان کشی ناکام گذاشت.

باز هم تأکید می‌کنم، پیروزی امروز مسلمانان بر داعش نتیجه همدلی و وحدت نظر است و امروز این موفقیت به عنوان استراتژی و راهبرد مبارزه با دشمن، پیش روی جهانیان قرار گرفته است.

اسلام مسلمانان را امت و برادر هم می‌داند، بنابراین اختلاف در برخی مسائل اعتقادی نباید مانع برادری و وحدت شود، چنان که امام خمینی(ره) هم با هدف حفظ وحدت و انسجام ملی و ایجاد برادری در کشور هفته وحدت را برای توسعه برادری برای ما به یادگار گذاشتند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.