چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳

کارشناسان تقریب از ضرورت بازخوانی راهبرد وحدت در بستر جهانی می‌گویند

اهمیت کلیدی فعالیت‌های رسانه‌ای در مسیر تقویت وحدت

سید مهدی موسوی

وحدت

وحدت در دنیای امروز از یک گفتمان علمی خارج شده و به نیازی فوری برای امت اسلام تبدیل شده است. غفلت از تقریب مذاهب و تحکیم پیوندهای برادری در دنیای پر تنش امروز موجب خواهد شد در دوره پسا داعش شاهد سوء استفاده ایادی صهیونیسم در پوشش‌های دیگری باشیم که بی‌گمان نتایج سخت و زیانباری در پی خواهد داشت.

قدس آنلاین- وحدت در دنیای امروز از یک گفتمان علمی خارج شده و به نیازی فوری برای امت اسلام تبدیل شده است. غفلت از تقریب مذاهب و تحکیم پیوندهای برادری در دنیای پر تنش امروز موجب خواهد شد در دوره پسا داعش شاهد سوء استفاده ایادی صهیونیسم در پوشش‌های دیگری باشیم که بی‌گمان نتایج سخت و زیانباری در پی خواهد داشت.

*وحدت و برادری؛ شاخصه مهم امت اسلامی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه وحدت و برادری یکی از ویژگی‌های بارز امت اسلامی است که همه ما از سوی اولیای دین و شخص نبی مکرم اسلام(ص) به حفظ و تقویت آن توصیه اکید شده‌ایم، می‌گوید: در راه تقویت وحدت و پرهیز از اختلافاتی که موجب نزاع و دو دستگی در بین امت می‌شود، همه ما وظیفه داریم و نباید از هیچ کوششی در این راستا غفلت کنیم.

آیت الله محمد علی تسخیری می‌افزاید: اگر بگوییم قرآن کریم کتاب وحدت است سخن گزافی نگفته‌ایم، زیرا حق نیز همین است و ایام میلاد سراسر نور حضرت رسول(ص) به یقین بهترین و مغتنم‌ترین فرصت است برای اینکه ما در پناه قرآن و بر اساس مبانی کلام وحی به تبیین ضرورت تقویت وحدت در جوامع اسلامی بپردازیم و بدین وسیله توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام را خنثی کنیم.

*قرآن و پیامبر(ص)؛ محورهای مهم وحدت آفرین

عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: در کنار قرآن، وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) نیز جزو محورهای اصلی چنین وحدتی است، زیرا از منظر ایشان، عزت و اقتدار همه جانبه مسلمانان تنها در سایه هوشیاری، وحدت و همبستگی آنان در برابر دشمن مشترک محقق می‌شود.

وی با اشاره به آیه مبارکه نفی سبیل می‌افزاید: کافران، ولایتی بین خود برای مقابله با مسلمانان برقرار کرده‌اند، حال آنکه سخن خدای متعال در قرآن این است که اگر شما چنین وحدت و انسجامی را بین خود برقرار نکنید در فتنه و فساد غوطه ور می‌شوید و چه بسا دشمنان بر امور شما مسلط شوند و این در حالی رخ می‌دهد که ما به وظایف اسلامی و دستورهای قرآنی بی‌توجه باشیم.

*مرجعیت عالی شیعه؛ منادی وحدت امت اسلام

آیت‌الله تسخیری همچنین با بیان اینکه مرجعیت شیعه همواره منادی وحدت اسلامی بوده است، خاطرنشان می‌کند: نامه نگاری معروف مرحوم آیت‌الله بروجردی به شیخ شلتوت شیخ بزرگ الازهر و پاسخ وی تأییدی است بر این مدعا که علمای بزرگ شیعه از دیرباز روی این مسائل تأکید و سفارش داشته‌اند و بخصوص امروز با توجه به شرایط جهان اسلام نیاز بیشتری داریم که تعامل و گفت‌وگو میان بزرگان شیعه و سنی روز به روز توسعه پیدا کند.

وی در ادامه می‌گوید: نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز این بوده که در شرایط کنونی بهترین و اثرگذارترین راه مقابله با دشمن مشترک اسلام و مسلمانان، تقویت همین وحدت و برادری است، چنان که روزهای حدفاصل ۱۲ و ۱۷ ربیع الاول بر همین اساس به عنوان هفته وحدت نامیده شده و ما در سال‌های اخیر برکات این اقدام ارزنده را به عینه مشاهده کرده‌ایم.

*ضرورت بهره‌مندی از نگاه و رویکرد جهانی به وحدت

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیز می‌گوید: آن طور که از آموزه‌های دینی و تاریخی استنباط می‌شود، اساساً یکی از ویژگی‌ها و ضرورت‌های آخرالزمانی یا دوره‌های منتهی به این مقطع، این است که ما در مسئله وحدت یک نگاه جهانی داشته باشیم و از این حیث به دنبال آن باشیم که طرح و سبکی کارآمد برای تقویت تعاملات و مناسبات میان شیعه و سنی برپایه چارچوب‌های دینی و قرآنی تعریف، ارائه و بازسازی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی التجدید می‌افزاید: این مهم بخصوص که در ایام هفته وحدت قرار داریم اهمیت خاصی پیدا می‌کند و باید به شکلی مناسبات معقول و قابل تحقق مدنظر باشد که خود به رشد جامعه اسلامی منجر گردد و مهم‌تر از همه اینکه، این معقولیت و ارتباطات از دین اخذ شده باشد، به نحوی که شیعیان و اهل سنت در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کرده و در عین حال عقاید و مذهب خود را نیز داشته باشند.

* وحدت مطلوب چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که در تقسیم بندی انواع و اقسام وحدت، بحث‌های زیادی بین اندیشمندان و فرهیختگان در گرفته است، می‌گوید: ممکن است گاهی منظور ما از وحدت، روی آوردن همه مسلمانان به یک مذهب واحد باشد که طبیعی است این معنا را نمی‌شود برای وحدت بین شیعه و سنی مدنظر قرار داد، به این خاطر که نه معقول است و نه مشروع، زیرا شیعه و سنی هر کدام مذهبی دارند و لذا روشن می‌شود که مراد و منظور از وحدت اسلامی ایجاد یک مذهب جدید و دست کشیدن از مذاهب خود نیست.

مبلغی می‌افزاید: نوع دیگر، تأسیس یک مذهب جدید است که در این باره نیز منظور آن است که هر کدام از اتباع مذاهب، مذهب خود را کنار گذاشته و همگی مذهب واحدی برگزینند که این هم نباید مقصود باشد، به این خاطر که همچون فرض نخست نه معقول است و نه مشروع و نه اساساً ممکن.

وی بیان می‌کند: از سویی برخی نیز می‌گویند ما باید صرفاً مشترکات را پذیرفته و افتراقات را به طور کلی در هر مذهبی لغو کنیم که این نیز اشتباه است، حال آنکه بهترین و پسندیده‌ترین شکل وحدت، همانا وحدت مناسباتی یا تعایشی است که منظور همان وحدت همزیستانه و مسالمت آمیز است؛ بدین معنا و مفهوم که اهل سنت و شیعیان دارای مناسبات واحدی به عنوان امت اسلامی شده و زندگی مشترکی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها در جهت دادن افکار عمومی جهان اسلام به وحدت مورد نظر و مطلوب نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، می‌گوید: جدای از مباحث ایجابی نکته مهمی هم که وجود دارد این است که آگاهی بخشی درباره ماهیت و فعالیت رسانه‌هایی که در جهت تفرقه تلاش می‌کنند نیز امر بسیار مهمی است، زیرا زمینه تعمیق بصیرت بین مسلمانان را از هر مذهب و گرایشی فراهم می‌کند.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت، گرچه داعش به لحاظ سرزمینی و جغرافیایی در عراق و سوریه با عنایت و کمک پروردگار و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی برچیده شد، اما همچنان تفکر داعشی وجود دارد، بنابراین چنانچه ما در مسیر وحدت و مقابله با گروه‌های افراطی چه در بین تشیع و چه تسنن کوتاهی و غفلت کنیم، جهان اسلام در نهایت متضرر می‌شود و امثال داعش و غیره با اقدامات ضد اسلامی خود، ضربات سخت و هولناکی به اساس اسلام و مسلمین وارد می‌آورند.

منبع: روزنامه قدس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.