وحدت در دنیای امروز از یک گفتمان علمی خارج شده و به نیازی فوری برای امت اسلام تبدیل شده است. غفلت از تقریب مذاهب و تحکیم پیوندهای برادری در دنیای پر تنش امروز موجب خواهد شد در دوره پسا داعش شاهد سوء استفاده ایادی صهیونیسم در پوشش‌های دیگری باشیم که بی‌گمان نتایج سخت و زیانباری در پی خواهد داشت.

اهمیت کلیدی فعالیت‌های رسانه‌ای در مسیر تقویت وحدت

قدس آنلاین- وحدت در دنیای امروز از یک گفتمان علمی خارج شده و به نیازی فوری برای امت اسلام تبدیل شده است. غفلت از تقریب مذاهب و تحکیم پیوندهای برادری در دنیای پر تنش امروز موجب خواهد شد در دوره پسا داعش شاهد سوء استفاده ایادی صهیونیسم در پوشش‌های دیگری باشیم که بی‌گمان نتایج سخت و زیانباری در پی خواهد داشت.

*وحدت و برادری؛ شاخصه مهم امت اسلامی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه وحدت و برادری یکی از ویژگی‌های بارز امت اسلامی است که همه ما از سوی اولیای دین و شخص نبی مکرم اسلام(ص) به حفظ و تقویت آن توصیه اکید شده‌ایم، می‌گوید: در راه تقویت وحدت و پرهیز از اختلافاتی که موجب نزاع و دو دستگی در بین امت می‌شود، همه ما وظیفه داریم و نباید از هیچ کوششی در این راستا غفلت کنیم.

آیت الله محمد علی تسخیری می‌افزاید: اگر بگوییم قرآن کریم کتاب وحدت است سخن گزافی نگفته‌ایم، زیرا حق نیز همین است و ایام میلاد سراسر نور حضرت رسول(ص) به یقین بهترین و مغتنم‌ترین فرصت است برای اینکه ما در پناه قرآن و بر اساس مبانی کلام وحی به تبیین ضرورت تقویت وحدت در جوامع اسلامی بپردازیم و بدین وسیله توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام را خنثی کنیم.

*قرآن و پیامبر(ص)؛ محورهای مهم وحدت آفرین

عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید: در کنار قرآن، وجود نازنین پیامبر اعظم(ص) نیز جزو محورهای اصلی چنین وحدتی است، زیرا از منظر ایشان، عزت و اقتدار همه جانبه مسلمانان تنها در سایه هوشیاری، وحدت و همبستگی آنان در برابر دشمن مشترک محقق می‌شود.

وی با اشاره به آیه مبارکه نفی سبیل می‌افزاید: کافران، ولایتی بین خود برای مقابله با مسلمانان برقرار کرده‌اند، حال آنکه سخن خدای متعال در قرآن این است که اگر شما چنین وحدت و انسجامی را بین خود برقرار نکنید در فتنه و فساد غوطه ور می‌شوید و چه بسا دشمنان بر امور شما مسلط شوند و این در حالی رخ می‌دهد که ما به وظایف اسلامی و دستورهای قرآنی بی‌توجه باشیم.

*مرجعیت عالی شیعه؛ منادی وحدت امت اسلام

آیت‌الله تسخیری همچنین با بیان اینکه مرجعیت شیعه همواره منادی وحدت اسلامی بوده است، خاطرنشان می‌کند: نامه نگاری معروف مرحوم آیت‌الله بروجردی به شیخ شلتوت شیخ بزرگ الازهر و پاسخ وی تأییدی است بر این مدعا که علمای بزرگ شیعه از دیرباز روی این مسائل تأکید و سفارش داشته‌اند و بخصوص امروز با توجه به شرایط جهان اسلام نیاز بیشتری داریم که تعامل و گفت‌وگو میان بزرگان شیعه و سنی روز به روز توسعه پیدا کند.

وی در ادامه می‌گوید: نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز این بوده که در شرایط کنونی بهترین و اثرگذارترین راه مقابله با دشمن مشترک اسلام و مسلمانان، تقویت همین وحدت و برادری است، چنان که روزهای حدفاصل ۱۲ و ۱۷ ربیع الاول بر همین اساس به عنوان هفته وحدت نامیده شده و ما در سال‌های اخیر برکات این اقدام ارزنده را به عینه مشاهده کرده‌ایم.

*ضرورت بهره‌مندی از نگاه و رویکرد جهانی به وحدت

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، دیگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیز می‌گوید: آن طور که از آموزه‌های دینی و تاریخی استنباط می‌شود، اساساً یکی از ویژگی‌ها و ضرورت‌های آخرالزمانی یا دوره‌های منتهی به این مقطع، این است که ما در مسئله وحدت یک نگاه جهانی داشته باشیم و از این حیث به دنبال آن باشیم که طرح و سبکی کارآمد برای تقویت تعاملات و مناسبات میان شیعه و سنی برپایه چارچوب‌های دینی و قرآنی تعریف، ارائه و بازسازی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های دینی تطبیقی التجدید می‌افزاید: این مهم بخصوص که در ایام هفته وحدت قرار داریم اهمیت خاصی پیدا می‌کند و باید به شکلی مناسبات معقول و قابل تحقق مدنظر باشد که خود به رشد جامعه اسلامی منجر گردد و مهم‌تر از همه اینکه، این معقولیت و ارتباطات از دین اخذ شده باشد، به نحوی که شیعیان و اهل سنت در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کرده و در عین حال عقاید و مذهب خود را نیز داشته باشند.

* وحدت مطلوب چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که در تقسیم بندی انواع و اقسام وحدت، بحث‌های زیادی بین اندیشمندان و فرهیختگان در گرفته است، می‌گوید: ممکن است گاهی منظور ما از وحدت، روی آوردن همه مسلمانان به یک مذهب واحد باشد که طبیعی است این معنا را نمی‌شود برای وحدت بین شیعه و سنی مدنظر قرار داد، به این خاطر که نه معقول است و نه مشروع، زیرا شیعه و سنی هر کدام مذهبی دارند و لذا روشن می‌شود که مراد و منظور از وحدت اسلامی ایجاد یک مذهب جدید و دست کشیدن از مذاهب خود نیست.

مبلغی می‌افزاید: نوع دیگر، تأسیس یک مذهب جدید است که در این باره نیز منظور آن است که هر کدام از اتباع مذاهب، مذهب خود را کنار گذاشته و همگی مذهب واحدی برگزینند که این هم نباید مقصود باشد، به این خاطر که همچون فرض نخست نه معقول است و نه مشروع و نه اساساً ممکن.

وی بیان می‌کند: از سویی برخی نیز می‌گویند ما باید صرفاً مشترکات را پذیرفته و افتراقات را به طور کلی در هر مذهبی لغو کنیم که این نیز اشتباه است، حال آنکه بهترین و پسندیده‌ترین شکل وحدت، همانا وحدت مناسباتی یا تعایشی است که منظور همان وحدت همزیستانه و مسالمت آمیز است؛ بدین معنا و مفهوم که اهل سنت و شیعیان دارای مناسبات واحدی به عنوان امت اسلامی شده و زندگی مشترکی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها در جهت دادن افکار عمومی جهان اسلام به وحدت مورد نظر و مطلوب نقش بسیار مهمی بر عهده دارند، می‌گوید: جدای از مباحث ایجابی نکته مهمی هم که وجود دارد این است که آگاهی بخشی درباره ماهیت و فعالیت رسانه‌هایی که در جهت تفرقه تلاش می‌کنند نیز امر بسیار مهمی است، زیرا زمینه تعمیق بصیرت بین مسلمانان را از هر مذهب و گرایشی فراهم می‌کند.

وی می‌افزاید: باید توجه داشت، گرچه داعش به لحاظ سرزمینی و جغرافیایی در عراق و سوریه با عنایت و کمک پروردگار و مجاهدت رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی برچیده شد، اما همچنان تفکر داعشی وجود دارد، بنابراین چنانچه ما در مسیر وحدت و مقابله با گروه‌های افراطی چه در بین تشیع و چه تسنن کوتاهی و غفلت کنیم، جهان اسلام در نهایت متضرر می‌شود و امثال داعش و غیره با اقدامات ضد اسلامی خود، ضربات سخت و هولناکی به اساس اسلام و مسلمین وارد می‌آورند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.