سنندج- بخشی از دانش، فناوری‌ و تکنولوژی امروزی در رابطه با کشاورزی است، با توجه به رشد وترقی این فناوری‎ها، تأخیر ماه و سال در تعریفی صحیح از نیازها و مشکلات کشاورزی استان کردستان جایز نیست، از دیگر سوی کشورهای مدرن و پیشرفته در زمینه کشاورزی -که معیار برتری آن‌هاست- با توجه به نقش‌آفرینی و افزایش میزان بهره‌وری در عرصه تولیدات و محصولات کشاورزی‌شان اعم از باغی و زراعی با انتقال آن علوم پیشرفته به نحوی که منجر به تغییر و دگرگونی اساسی در ساختارهای کشاورزی ما شود، موافقت نخواهند کرد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- محمدتوفیق مشیرپناهی: بخشی از دانش، فناوری‌ و تکنولوژی امروزی  در رابطه با کشاورزی است، با توجه به رشد وترقی این فناوریها، تأخیر ماه و سال در تعریفی صحیح از نیازها و مشکلات کشاورزی استان کردستان جایز نیست، از دیگر سوی کشورهای مدرن و پیشرفته در زمینه کشاورزی -که معیار برتری آن‌هاست- با توجه به نقش‌آفرینی و افزایش میزان بهره‌وری در عرصه تولیدات و محصولات کشاورزی‌شان  اعم از باغی و زراعی با انتقال آن علوم پیشرفته به نحوی که منجر به تغییر و دگرگونی اساسی در ساختارهای کشاورزی ما شود، موافقت نخواهند کرد.

نکته این جاست که عمده‌ترین دلایل پیشرفت و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی اروپا -که منجر به سودهای کلان اقتصادی شده است- چیست؟ چراهیچ ردپایی از این پیشرفت‌ها و سودهای کلان در هیچ کجا دیده نمی‌شود و آن‌چه دیده می‌شود  فقط ارائه موفقیت‌هایشان است.  این همان زنگ خطری است برای مسئولین استان که می‌خواهندفقط الگوبرداری کنند، غافل از این که هیچ کشوری در دنیا پیشرفت و ترقی خود را که با هزینه گزاف مادی و انسانی به‌دست آورده به راحتی و ارزان در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد.در ایران نیز رشته‌های دانشگاهی و اکادمیک در زمینه‌های کشاورزی از جمله باغ‌ها، زراعت، جنگل‌داری، مراتع و بسیاری مسائل علمی دیگر وجود دارد اما با نهایت تأسف این رشته‌ها در دانشگاه فقط به صورت مبانی و تئوریک تدریس می‌شود و بخش تحقیق عملاًفاقد کارایی است و به صورت کاربردیاجرا نمی‌شود.

واژه‌ی UNIVERS SITY از کلمه UNITY به معنی اتحاد و هم بستگی مشتق شده است، با وجود این اجتماعات مشترک در بین متخصصین علوم کشاورزی در دانشگاه‌ها در تمام زمینه‌های مربوطه در ایران بسیار کمرنگ و محدود است. عدم توجه به این مسئله یعنی نبود هم فکری و همکاری در بین متخصصان علوم کشاورزیآثار زیان باری را برای کشاورزی ما به وجود آورده است. که لطمات آن علی‌الخصوص در حوزه سلامت بهداشت روان و جسم جبران ناپذیر است.

استان کردستان به صورت بالقوه دارای شرایط عالی و مستعد برای توسعه صنعت کشاورزی و دامداری است که این مهم با توجه به شرایط فعلی می‌تواند یکی از اقدامات دولت در جهت افزایش منابع مالی و سرمایه‌گذاری به معنی برنامه‌های فوق اولویت به بخش کشاورزی باشد دوم متمرکز ساختن سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق استان که میزان بهره‌وری کشاورزی با توجه به مساعد بودن آن بالاست.

«بالفور» کشاورزی را نوعی خدمت عمومی وضامن تأمین سلامت مردم می‌داند و می‌نویسد: «به محض آن که کشاورزی را یک خدمت عمومی در راه تأمین بهداشت جسم و روان تلقی کنیم. تنها امر قابل توجه درباره‌ی تولیدات کشاورزی رعایت سلامت دسته جمعی مردم خواهد بود. مسائل دیگری که از نوع اقتصادی باشند. باید آشکارا در مرحله‌ی دوم قرار گیرند. اینک با توجه به رشد تکنیک‌های قابل توجهی که در جهان به وجود آمده است کشاورزی استان کردستان با دارا بودن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی‌اش به قدری دچار رکود گشته که حتی در تأمین نیازهای اولیه کشاورزان نا توان است در حالی که چنین تکنیک‌هایی در راه بهتر کردن بازدهی تولیدات کشاورزی و برداشت محصولات طبیعی‌تر و غنی‌تر از مواد مغذی به نتایج چشم‌گیری دست یافته است.

از جمله دلایل رکورد و عقب‌ماندگی کشاورزی و دامداری در استان کردستان، سیاست‌های غلط و نادرست دولت در این بخش و همچنین بی‌توجهی مسئولین نسبت به زیرساخت‌های اجتماعی و فیزیکی کشاورزان استان است. دستیابی به رشد کشاورزی از طریق به کارگیری فناوری‌های جدید یکی از راه‌های حیاتی برای کاهش فقر کشاورزان روستائی است. اصرارپذیری چنین تلاش‌هایی به شرایط اولیه، ترمیم زیرساخت‌ها و نهادهای مربوطه بستگی دارد. به عنوان مثال تجارب حاصل از انقلاب سبز به روشنی نشان داد که پیشرفت‌های سریع کشاورزی با تکیه بر فناوری‌ها و تکنولوژی روز دنیا تأثیر عمیقی بر کاهش فقر کشاورزان و ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی ‌دارد، از دیگر اقدامات مهم برای توسعه کشاورزی پایدار در استان کردستان،اول سیاست‌های صادقانه دولت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات باغی و زراعی که منجر به تشویق و ترغیب کشاورزان جهت افزایش محصولاتشان است،دوم سرمایه‌گذاری دولت در آموزش‌های پایه و مراقبت‌های بهداشتی کشاورزان تأثیر عمیقی بر بهره‌وری زراعی دارد.سوم سرمایه‌های فیزیکی مانند سیستم‌ها و تکنولوژی روز و دسترسی به جاده‌ها به اندازه کافی تأمین شود. چهارم و از همه مهم‌تر ارائه خدمات عمومی و مساعدت‌های اجتماعی در قالب برنامه‌های عام‌المنفعه، اعتبارات یارانه‌ها غذایی و نقدی که موجب بهبودی در وضعیت کشاورزان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.