۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 577128

اظهارات اخیر علی‌اکبر ولایتی درباره کیفیت حضور نظامی آمریکا در سوریه و برنامه‌های بلند مدت این کشور، پرده فضاسازی‌ها و جناجال آفرینی‌های مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی در هفته‌های اخیر و تهدیدهای عریان آنها را در مورد واکنش به ادامه حضور نظامی ایران در سوریه را آشکار کرد.

از نسخه شرقی بلک واتر تا ۱۲ پایگاه نظامی آمریکا در سوریه

قدس آنلاین- اظهارات اخیر علیاکبر ولایتی درباره کیفیت حضور نظامی آمریکا در سوریه و برنامههای بلند مدت این کشور، پرده فضاسازیها و جناجال آفرینیهای مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی در هفتههای اخیر و تهدیدهای عریان آنها را در مورد واکنش به ادامه حضور نظامی ایران در سوریه را آشکار کرد.

دولتمردان آمریکایی و مقامات رژیم صهیونیستی به ویژه پس از اعلام شکست کامل داعش در سوریه و باز شدن مسیر گفتوگوهای سیاسی برای بازگشت ثبات و مذاکرات ملی مدام با طرح این ادعا که تهران به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در سوریه است بر این موضوع تأکید کردهاند که دیگر دلیلی برای ادامه حضور ایران در سوریه وجود ندارد.

گندهگوییهای نتانیاهو

نتانیاهو در صدر این تحرکات و فشارهای سیاسی از هر فرصتی برای تکرار این موضوع استفاده کرده و به دنبال القای این موضوع بوده که حضور ایران در سوریه تهدید امنیت رژیم صهیونیستی است. او مهر ماه گذشته در دیدار با وزیر دفاع روسیه، متحد اصلی ایران و سوریه گفت که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران در سوریه پایگاه نظامی تأسیس کند.

او هفته پیش نیز تهدید کرد که اگر بشار اسد به ایران اجازه استقرار پایگاه نظامی را بدهد، اسرائیل در سوریه مداخله نظامی خواهد کرد.

کارفرمایی واشنگتن

سر نخ اصلی ماجرا اما به واشنگتن متصل میشود و فشارها در مورد آینده حضور ایران در سوریه که تهران میگوید در مرحله جدید و با رویکرد بازسازی و تثبیت در سوریه تداوم خواهد داشت در عمل از واشنگتن و با اهداف دیگری دنبال میشوند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اوایل امسال بود که  در نشست ویژه شورای امنیت درباره سوریه در آغاز روند شکست داعش با همکاری تهران، مسکو و آنکارا گفت:اکنون مسئله این است که راه حل سیاسی برای بحران و جنگ سوریه پیدا شود. به این معنا که سوریه دیگر نمیتواند به مأمن تروریستها تبدیل شده و در نتیجه باید اطمینان حاصل کرد که ایران و همۀ نیروهای وابسته‌اش از سوریه خارج شوند.

آمریکاییها به همین منظور رایزنیها و تلاشهای دیپلماتیک خود را برای پیشبرد این ایده در سطح منطقه بالابردند و حتی تلاش کردند شایعه یک توافق دوجانبه با آمریکا در مورد کاهش نقش ایران را به جریان بیندازند. رکس تیلرسون در همین رابطه مدعی شکلگیری همکاریهای جدید میان مسکو و واشنگتن شد و گفت: یکی از شروط ما (برای این همکاری) این است نفوذ نظامی رژیم ایران و حضور مستقیم نیروهای نظامی این رژیم در داخل سوریه است آنها باید بیرون رفته و به کشور خود بازگردند.

کسی که باید برود آمریکاست

تأکید آمریکاییها بر خروج ایران در سوریه در حالیست که به گفته علیاکبر ولایتی آمریکا ۱۲ پایگاه نظامی در سوریه دایر کرده و قرار است شمار نیروهایش را به ۱۰هزار نفر برسانند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل داعش را نمونه شرقی «بلک واتر» (شرکتی که با پوشش تأمین امنیت اقدام به استخدام مزدوران شبه نظامی برای پیشبرد اهداف آمریکا در عراق و افغانستان میکرد) عنوان کرد، که از آمریکا اسرائیل و غرب پول می‌گیرند تا مسلمانان را بکشند وچهرهای غیرواقعی از اسلام نشان دهند.

محمد جواد ظریف هم در کنفرانس بینالمللی گفتوگوهای مدیترانه که در رم برگزار شد به این موضوع پرداخت و با طرح این سؤال که چرا آمریکا تأکید دارد هر راه حلی در سوریه باید با مداخله این کشور باشد تأکید کرد: هدف دولت فعلی واشنگتن حدف ایران از سوریه است و این همانجایی است که آنها شکست میخورند زیرا ما عضوی از این منطقه هستیم و آمریکاییها از بیرون و بدون دعوت آمدهاند و اگر قرار باشد کسی حدف شود آنها هستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.