یزد- شهر جهانی یزد در لابه لای کوچه پس کوچه های تاریخی و باریکش پر از مشکلات و چالش های بی شماری است و برطرف کردن این مشکلات و چالش ها عزم جدی مسئولان شهری را می طلبد.

زیرساختهای یزد نیاز به ساخت و ساز دارد

قدس آنلاین- گروه استان ها- کاظم صادقپور: شهر جهانی یزد در لابه لای کوچه پس کوچه های تاریخی و باریکش  پر از مشکلات و چالش های بی شماری می باشد و برطرف کردن این مشکلات و چالش ها عزم جدی مسئولان شهری را می طلبد در یک عصر پائیزی با فرماندار یزد همکلام شدیم تا از مشکلات موجود و راه های حل آن صحبت کنیم.

آب چالش مهم

فرماندار یزد در گفتگو با خبرنگارما اظهارداشت: مهمترین چالش شهرستان یزد در حال حاضر آب است  و با توجه به کاهش بارندگی طی سالهای اخیر و افت منابع آبی، علاوه بر خشکسالی در مناطق مختلف و خسارات وارده به کشاورزان در تأمین آب شرب نیز مشکلاتی وجود دارد که علاوه بر ضرورت مصرف بهینه و کارهای فرهنگی انجام شده و رعایت آن توسط شهروندان گرامی، باید تدابیر لازم برای تأمین آب شرب شهروندان اتخاذ شود و امیدواریم با طرح های در دست اقدام هر چه سریعتر این مشکل برطرف شود.

ساماندهی اتباع بیگانه در دستور کار

مصطفی سالاری در خصوص ساماندهی اتباع بیگانه و کودکان کارگفت: اتباع بیگانه غیرمجاز و کودکان کارومتکدیان زیادی این روزها درخیابانهای شهر مشاهده می شوند وبا توجه به شرایط مساعد فعالیت و حضورمهاجرین مختلف در استان و به ویژه شهرستان یزد که از نظر وجود فرصت های شغلی مناسب در شهر یزد سکنی گزیده اند.

وی افزود: مسکن، شغل، فرهنگ مهمانوازی و انسان دوستی مردم و کمک های خیری، سبب بروز برخی مسائل و مشکلاتی شده است که نظر به ضرورت ساماندهی و استفاده مناسب از نیروی کار این افراد در بخش ها و براساس ضوابط قانونی برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

 سالاری گفت: در خصوص متکدیان جلسات متعددی با دستگاه های متولی مرتبط تشکیل شد و طرح ۶ ماهه جمع آوری توسط شهرداری و ساماندهی و نگهداری و آموزش های لازم توسط بهزیستی اجرا شد.

فرماندار تصریح کرد: پیش بینی بودجه لازم توسط شورای اسلامی شهر در اعتبارات شهرداری، فرهنگ سازی در سطح شهر مبنی بر نحوه کمک کردن به متکدیان توسط دستگاه های فرهنگی، همکاری هر چه بیشتر پلیس امنیت استان در شناسایی و ساماندهی، هماهنگی مدیریت پیشگیری جرائم شهرداری با دادرس محترم شعبه ۱۱۰ در انجام امور قضایی متکدیان، قرار گرفتن موضوع در برنامه شهرداری برای راه اندازی مجتمع ساماندهی متکدیان در شهرستان طبق ضوابط و مقررات، بخشی از اقداماتی بوده که طی یکسال گذشته پیگیری شده است.

ساماندهی «شاهدیه» و «زارچ» در اولویت

 وی درخصوص اتباع و مهاجران خارجی نیز گفت: طرح موضوع در جلسات مرتبط در استانداری انجام شده است و کارگروه ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی غیرمجاز در فرمانداری تشکیل شد که در این کارگروه مسائل و مشکلات مختلف در زمینه حضور اتباع غیر مجاز مورد بررسی قرار گرفته که دستگاه های مختلف موظف به انجام شرح وظایف قانونی خود شدند. ساماندهی اشتغال اتباع در شغل های مجاز حسب قانون، تأکید بر طرد اتباع غیر مجاز طبق ضوابط و مقررات و همچنین پیشنهاد ایجاد سکونت گاه های ویژه اتباع (مهمانشهر) برای شهرهای شاهدیه و زارچ که در دستور کار اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی قرار گرفته است.

سرانه فضای سبز ناچیز است

سالاری درپاسخ به این پرسش که سرانه فضای سبزشهر یزد بسیار ناچیز بوده ودرکنارآن مراکز تفریحی و رفاهی خاصی درشهر وجود ندارد، گفت:  با تلاش همه متولیان امر به ویژه شهرداری ها و با توجه به شرایط آب و هوای یزد اقدامات موثری انجام شده که روند رو به افزایش داشته و انشاءالله با حفظ و نگهداری و همچنین تلاش مضاعف به حد مطلوب برسیم که با تملک برخی از باغات در سطح شهر می توان پارک و فضای سبز درون محله ای ایجاد نمود. ضمن اینکه با عنایت به کمبود اینگونه فضاها و اقبال عمومی مردم برای استفاده از پارکها و سایر فضاهای رفاهی و گردشگری، به نظر با دادن تسهیلات و امتیازهای خاص زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه جذاب می توان فراهم آورد.

ساماندهی کوره های آجرپزی

فرماندار در مورد ساماندهی کوره های آجرپزی در شهرستان  واینکه تا چه  میزان کوره ها به خارج از شهر انتقال یافته تصریح کرد: اقدامات و برنامه هایی در راستای ساماندهی کوره های آجر پزی شهر یزد صورت گرفته از جمله تغییر کاربری اراضی محدوده کوره ها به منظور تغییر شغل مالکین در راستای حفظ منابع آب و خاک شهرستان براساس اهمیت موضوع سلامت شهروندان تصمیم جابجایی کلی و تعطیلی کوره های داخل حریم شهر براساس تفاهم نامه با مالکان و اتحادیه صنف تا سال ۹۷ گرفته شده است که در حال حاضر تعداد انگشت شماری در بخش کوره های دستی فعالیت دارند ولازم به ذکر است عمدتاً به دلیل عدم توجیه اقتصادی به خودی خود تعطیل شده اند.

وی افزود: کاهش سوخت نفت کوره، تغییر سوخت از نفت کوره به گاز، فیلتر گذاری کوره های فشاری، تعطیلی بسیاری از کوره های دستی، پیشنهاد انتقال به شهرک صنعتی و پهنه های مشخص شده، استفاده از تکنولوژی های جدید در راستای کاهش مصرف انرژی و کاهش آلایندگی دیگر اقدامات صورت گرفته در مورد ساماندهی کوره هاست.

وضعیت نامناسب ورودی های شهرستان

وی درباره وضعیت نامناسب ورودی های شهرستان  و اینکه برای بهتر شدن ورودی شهر یزد چه اقداماتی انجام شده است، اظهار داشت: تأکیداتی به شهرداری شده و اعضای شوراهای اسلامی نیز موضوع را مدنظر دارند که انشاء الله ساماندهی های مناسبی شأن شهرستان یزد صورت پذیرد و طی یکسال گذشته ورود جدی شهرداری به موضوع جمع آوری و ساماندهی سد معبرهای ایجاد شده در طول سال انجام شده است و در گام بعدی ضمن اصلاح نقاط حادثه خیز ضرورت دارد به زیباسازی با نصب و طراحی المان های منطبق با فرهنگ و تاریخ استان پرداخته شود.

ساخت و سازهای غیرقانونی

سالاری در خصوص جمعیت حاشیه نشین شهرستان که روز به روز در حال افزایش است هم گفت: طرح و برنامه ابلاغی تحت عنوان ستاد بازآفرینی پایدار شهری به منظور ارتقاء مناطق مذکور و کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی و ... در حال اجراست و دستگاه های مرتبط در این ستاد وظایف قانونی خود را باید با حساسیت بیشتری در این مناطق اجرایی کنند.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که در دستور کار است برنامه ریزی برای کاهش روند مهاجرت به شهر با فراهم سازی شرایط لازم در روستاها ، جلوگیری جدی از ساخت و سازهای غیر قانونی و غیر استاندارد توسط شهرداری، و توجه به مباحث فرهنگی و رفاهی محدوده های مورد نظر به صورت ویژه و در راستای سیاست های دولت است .

فرماندار در خصوص تقویت زیرساختهای گردشکری شهر یزد و کمبود های فراوانی آن اظهار داشت: در این خصوص با تشکیل ستاد راهبردی و کارگروه ها مواردی در حال بررسی است و نقشه راه در حوزه های مختلف تهیه شده است از جمله:  توسعه زیرساخت های حمل و نقل فرودگاه، راه آهن، بهبود کیفیت حمل و نقل بین شهری و درون شهری است.

وی افزود: همچنین، آموزش راهنمایان زبده و علاقه مند به امور گردشگری، به عنوان اولین پل ارتباطی بین گردشگران و جاذبه شهر جهانی یزد به منظور جذب و ارائه اطلاعات به گردشگران در حال انجام است.

سالاری خاطرنشان کرد: ایجاد پلیس گردشگری، توسعه سریع خدمات زیربنائی صنعت گردشگری از جمله وسایل حمل و نقل، ارتباطات، خدمات هتلداری و مهمانسراها و ...  و همچنین بهبود و ارتقاء فرهنگ گردشگری شهروندان برای جذب بیشتر میهمانان و چاپ مجلات علمی و فرهنگی گردشگری و ژورنال های جهانگردی و تخصصی درباره شهرستان برای اطلاع رسانی بهتر، ورود و تشکیل شرکت های بهتر خدمات گردشگری برای فعالیت و خدمات بهتر و نیز تقویت و تجهیز مبلمان و زیباسازی فضاهای شهری از جمله راهکار هایی می باشد که می توان در استان و شهر یزد انجام داد.

متناسب نبودن بودجه و جمعیت

وی در خصوص اینکه بودجه اختصاص یافته به شهر یزد نسبت به جمعیت شهرستان کافی است یا نه؟ گفت: متأسفانه نحوه توزیع اعتبارات استان براساس شاخص های مورد نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی است که با توجه به جمعیت نزدیک به ۶۰ درصد شهرستان یزد نسبت به کل استان متناسب و کافی نیست که طی ۲ سال گذشته با بهبود سرفصل ها و پیگیری های صورت گرفته بودجه شهرستان رشد ۱۰۰ درصدی را داشته اما در مجموع به نسبت کل استان حدود ۲۵ درصد بودجه استان شامل شهرستان یزد می شود که با توجه به مشکلات و مسائل خاص مرکز استان و همچنین جمعیت، نیاز به اصلاح شاخص های توزیع بودجه می باشد که این موضوع در دستور کار فرمانداری است که امیدواریم ادارات شهرستان با ارائه گزارشات و مستندات لازم و همچنین نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در بهبود اعتبارات شهرستان نقش موثر و لازم را ایفا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.