نشست‌ نقد و بررسی مستند سینمایی«بزم و رزم» با حضور وحید حسینی کارگردان، مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق و محمدمهدی خالقی مستندساز، در سینما هویزه مشهد برگزار شد.

ساخت مستندهای مصاحبه‌محور، بسیار مشکل است

قدس آنلاین- در ابتدای این جلسه مهدی کلهر با تمجید از سیر محققانه فیلم گفت: مرحوم حمید سبزوای در جایی گفته بود که سرود «ظفر مبارک» به توصیه شهید بهشتی ساخته شده است که البته اینطور نیست. این سروده پس از واقعه انفجار تروریستی در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش ساخته شده است. هرچند یکی دو اشتباه دارد ولی در کل به نظرم، اثری شجاعانه واقعی و پرتلاش است چون تقریباً در این مستند از تمام بدی‌ها، تنگ نظری‌ها این روزهای ما یادی شده است.

محمد مهدی خالقی مستندساز دیگری که در این نشست حاضر بود، درباره «رزم و برم» گفت: به نظرم فیلم، آنقدرجذاب است که چندبار بخواهی آن را ببینی. فیلم، سراسر خلوص و سختی است، سختی‌هایی مانند جور کردن قطعات اثر و اذیت‌های واحد آرشیو صدا و سیما برای در اختیار گذاشتن برخی آثار آرشیوی. دلیل من برای اینکه این فیلم را خیلی فوق‌العاده بدانم، مصاحبه محور بودن آن و نیز انتخاب درست سوژه‌هاست.

به موسیقی دهه شصت علاقه مندم

حسینی کارگردان فیلم در پاسخ به این سئوال که آیا به خاطر نوستالژی‌هایش سراغ این موضوع رفته است یا خیر، گفت: همه دلیل من این نبود. من به موسیقی تاریخ معاصر ایران بخصوص دهه شصت فوق‌العاده علاقه‌مندم. در بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه ‌این نکته شدم که متأسفانه تا به امروز درباره موسیقی این مقطع، فعالیتی جدی و تحلیل انجام نشده است. البته در تلویزیون به صورت جسته و گریخته به موضوع موسیقی این دهه پرداخته است اما شاید تا به امروز به صورت کامل به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در دوران سربازی، طرحم را به مؤسسه روایت فتح دادم ولی ‌این مستند را کاملاً مستقل و با نگاه شخصی خودم و نه به سفارش جایی ساخته‌ام. همانطور که در عنوآن این فیلم آمده است این مستند با نگاهی به موسیقی ساخته شده است و گرنه نمی‌شود درباره همه این جریانات، فقط دو ساعت فیلم ساخت. پژوهش این فیلم از تابستان سال ۹۴ شروع شد و در مهرماه سال گذشته تولید «بزم رزم» را کلید زدیم و درنهایت فیلم در فروردین امسال به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه کار پژوهش این مستند خیلی زمان‌بر بود، افزود: هرچند حدود سی درصد اطلاعات فیلم را داشتم ولی برای بقیه آن لازم بود، از پژوهش‌های دیگران استفاده کنم. از طرفی، در جریان مصاحبه‌ها به جواب‌هایی ‌رسیدم که خیلی شگفت زده‌ام می‌کرد به طوری که کمتر می‌توانستم آن را از تحقیقات میدانی در بیاورم. یکی از مشکلات مستندهای مصاحبه‌محور، مجاب کردن سوژه‌ها برای مصاحبه است. بخشی از آن‌ها مرحوم شده‌اند، بخشی دیگر دردسترس نیستند و... و. حتی از لیست بلند بالایی که آماده کرده بودم، کسانی هم حاضر به جوابگویی نشدند ولی به هر شکل در نهایت به این لیستی که الان در فیلم می‌بینید، رسیدیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.