اهواز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرد: ۸۳ درصد مبتلایان به ایدز مرد و ۱۷ درصد زن هستند، اما میزان مبتلایان به ایدز در بانوان رو به افزایش است.

تعداد مبتلایان ایدز در بانوان رو به افزایش است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری هفته ملی اطلاع رسانی ایدز با بیان اینکه متاسفانه میزان ابتلاء به بیماری ایدز در زنان سیر صعودی دارد اظهار کرد: موارد ابتلای زنان به بیماری ایدز افزایش یافته است، تعداد افراد اچ آی وی مثبت در کشور تا پایان شهریور ۱۳۹۶ مجموعاً ۳۶ هزار و ۵۷۱ نفر هستند که ۸۳ درصد آنها مرد و ۱۷ درصد آنها زن بوده اند.
شکراله سلمان زاده از تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز خبر داد و گفت: انتقال از طریق اعتیاد تزریقی رو به کاهش، اما ابتلاء از طریق تماس‌های جنسی در حال افزایش است به همین دلیل باید به جوانان و گروه هدف اهمیت بیشتری نشان داد و نسبت به آموزش این گروه‌ها اقدام کرد.
وی افزود: از سال ۸۷ به بعد انتقال از طریق فراورده های خونی را نداریم و همچنین ۸۸ درصد از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند تحت درمان قرار می‌گیرند.

دکتر سلمان زاده از یک برنامه استراتژیک برای رسیدن به جهانی بدون ایدز نام برد و گفت: استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ پایان اپیدمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ است که کشور ایران از جمله کشورهایی عضو آن است. و در برنامه نود اول باید ۹۰ درصد بیماران مبتلا شناسایی،۹۰ درصد آنها درمان و ۹۰ درصدآنهاتحت درمان بار ویروسی قرار گیرند. 
وی مهمترین مشکلات در کنترل اپیدمی را تشخیص آمار دانست و گفت: خیلی از افراد برای انجام آزمایش و مشاوره به ما مراجعه نمی کنند شناسایی افراد مبتلا در ابتدای امر بسیار مهم است، زیرا از ابتلای دیگران جلوگیری و نسبت به درمان خود بیمار اقدام می شود.

سلمان زاده ادامه داد: ۹۰ دوم مربوط به درمان برای پیشگیری است زیرا درمان‌ها آنقدر موثر بوده اند که گاهی بار ویروس را به صفرمیرساند تا هم به خود بیمار آسیب نرسد و هم به اطرافیان تا کیفیت زندگی او مانند سابق ادامه داشته باشد.
وی افزود: ۹۰ بعدی مربوط به ۹۰ درصد بارویروس است که فرد باید مانند دیگران یک زندگی معمولی داشته باشد.
معاون بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز با اعلام اینکه استراتژی ما برای کنترل است؛ تصریح کرد: خیلی از کشورها توانسته اند ابتلا به بیماری ایدز را ۵۰ درصد کاهش دهند، در کشورهای دیگر هم ابتلای کودک از طریق مادر و ابتلاء از طریق اعتیاد هم به صفر رسیده است.
وی در تشریح آمار کشوری این بیماری گفت: ۲۶ هزار و ۶۹۹ نفر در ایران تا سال ۹۶ مبتلا به اچ.ای.وی بوده اند که ۱۴هزار و ۶۵۶ نفر به مرحله پیشرفته یا عفونت دار رسیدند که تعداد ۹۸۸۰ تن از آنها تحت درمانند و متاسفانه ۹ هزار و ۷۶۴ نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند.

وی درباره چالش های فراروی مبارزه با ایدز خاطر نشان کرد: بیماریابی ها کم است، ما باید به سراغ جمعیت های کلیدی برویم که رفتارهای پرخطر دارند و باید به مناطق پرخطر که جمعیت های کلیدی و نوجوانان را در خود دارند بیشتر اهمیت دهیم.

سلمان زاده با اشاره به اینکه ۳۶ سال از ابتلا به ایدز در کشور می گذرد اظهار کرد: ما به یک اجماع در طول این سالها نرسیده ایم هنوز برای یک بیمار انگ اجتماعی و دیدگاههای منفی وجود دارد، باورهای مردم درباره این بیماری غلط است و معتقدند که فردی که دچار بیماری اچ آی وی می شود به پایان راه رسیده است.
وی افزود: باید بدانیم که ویروس اچ آی وی از طریق رفتارهای روزمره منتقل نمی شود اگر فرد داروهای خود را استفاده کند می‌تواند بدون این که حتی همسر و فرزندان او آلوده شوند زندگی عادی خود را انجام دهد. بنابراین باید باورهای مردم نسبت به این بیماری را تغییر دهیم.

دکتر سلمان زاده عمده ترین راه انتقال ویروس اچ.ای.وی در استان را تزریق مشترک با ۷۰ درصد دانست و گفت: پس از آن ارتباط جنسی با ۲۱و نیم درصد، انتقال از مادر به کودک ۱و ۴۵ درصد و عوامل ناشناخته ۶ و ۹ درصد می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.