کرج- مدیریت شهری کرج در دور تازه فعالیت های خود در حالی محله محوری را یکی از اولویت های کاری خود عنوان کرده که به نظر می رسد ارتقاء فرهنگ شهروندی باید به عنوان یک مکمل به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.

قدس آنلاین- گروه استانها- مجتبی علی مردانی: با شروع به کار شورای شهر پنجم ومتعاقب آن آغاز به کار شهردار جدید موضوعات ومباحثی حول محور خدمات شهری مطرح شده که پیش از این کمتر از آن یاد می شد.

مدیریت شهری پیشین با نگاه و رویکردی صرفا عمرانی تمام توان و ظرفیت خود را به این موضوع  معطوف کرده بود و کمتر به موضوعات جزیی تر همچون مطالبات محلات شهر و ارتباط  دوسویه با شهروندان می پرداخت.

ماحصل این رویکرد پدید آمدن فضایی نامتجانس در بخش های مختلف شهر است.از یک سو شاهد اجرای ده ها پروژه عمرانی بزرگ اعم از زیرگذر و روگذر، تونل های شهری هستیم و دیگر سو محلات مختلف شهر از حداقل نظافت و امکانات به دور هستند.

حال در دور جدید فعالیت مدیریت شهری کرج متولیان امر عنوان کرده اند که به دنبال ایجاد تعادل در این بخش هستند و معتقدند توسعه و آبادانی شهر باید از محلات آغاز شود.

این نگاه و رویکرد سبب شده طرح بهبود ونگهداشت  با هدف رسیدگی به محلات مختلف و ارتقا خدمات شهری به اجرا درآید که البته بازخوردهای مثبتی را در میان اقشار مختلف مردم به دنبال داشته است.

اما آنچه در کنار این موضوع و در جایگاه مکمل باید در دستور کار مدیریت شهری کرج قرار گیرد توجه به بعد فرهنگی شهرنشینی است که متاسفانه تا حدی در کلانشهر کرج مغفول مانده است.

برخی از شهروندان کرجی در محلات مختلف آن قرابت و تعلق خاطری که از یک شهرنشین انتظار می رود را با محل زیست خود ندارند و همین مساله سبب شده در جای جای شهر نوعی بی تفاوتی وعدم مشارکت را در پاکیزگی  وآراستگی محلات شاهد باشیم.

با رصد فضای شهر در نقاط مختلف هنوز هستند شهروندانی که بی توجه به حقوق دیگران زباله خود را هرکجا که دلشان می خواهد رها می کنند.

هنوز کسانی را می بینیم که نخاله ساختمانی  وخشک خود را بی توجه به ضوابط موجود داخل سطل های زباله می ریزند تا از زیر بار هزینه اندک حمل آن به بیرون شهر شانه خالی کنند.

هنوز هستند کسانی که برای رونق کسب وکارشان پیاده رو را اشغال می کنند و تردد در محلات و خیابان ها را با مشکل روبرو می کنند.

هنوز هستند شهروندان وکودکانی که به محض خرید مواد غذایی کاغذ وپوشش آن را در خیابان رها می کنند و بی تفاوت به عمل خود پاکسازی محیط را وظیفه شهرداری و پاکبانان می دانند.

همچنان می بینیم شهروندانی را که زباله وپسماند خود را به داخل جوب ها و آبراه ها می ریزند تا از زیر بار زحمت انتقال آن به سطل زباله خلاص شوند.

می بینیم کسانی را که با تفکیک زباله از مبدا بیگانه اند و بی توجه به خروجی مثبت جدا کردن زباله تر وخشک آن را به سطل های زباله هدایت می کنند.

از این دست بی توجهی ها در جای جای شهر کرج دیده می شود وبه طور قطع عامل اصلی آن فقدان آموزش واطلاع رسانی صحیح به شهروندان در سال های گذشته بوده است.

واقعیت آن است که در شهر روبه رشد کرج هیچگاه مباحث آموزش شهروندی و جذب مشارکت مردم در اداره شهر به شکل جدی دنبال نشده است و همواره ایجاد زیرساخت های شهری ومباحث فیزیکی در اولویت وتوجه بوده است.

کلانشهر کرج برای مبدل شدن به یک شهر پاک در کنار اجرای طرح های جهادی ای چون بهبود ونگهداشت شهری نیازمند آگاهی بخشی به شهروندان برای مشارکت جدی در اداره شهر است و و نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.

جذب توان و ظرفیت سازمان های مردم فعال در کنار نقش آفرینی موثرتر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج برای ارائه آموزش در قالبی جذاب وگیرا می تواند در این حوزه بسیار راهگشا باشد وامید می رود مدیریت شهری کرج همپای توجه به موضوعات عمرانی وزیربنایی شهری مباحث فرهنگی و آموزشی را بیش از گذشته وبا شکلی جدی تر  مدنظر قرار دهد.

کرج برای مبدل شدن به شهری پاکیزه ،پیشرفته و زیبا همانقدر که به تلاش و اقدامات جهادی نیروهای خدوم شهرداری وتفکر وایده های نو نیاز دارد محتاج آموزش شهروندان و جذب مشارکت آنها در ارتقاء فرهنگ شهرنشینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.