این روزها نیازی نیست که تنها به اطراف بیمارستان‌ها سر بزنید تا آگهی‌های دستنوشت فروش کلیه، مغز استخوان و سایر اعضایی که قابلیت پیوند دارند به روحتان چنگ بزند. حالا فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی حتی سامانه آنلاین خرید و فروش اعضای بدن به کمک آمده تا برای متاعی حقیقی، بازاری مجازی و سیاه راه بیندازد.

خرید و فروش اعضای بدن باید غیرقانونی اعلام شود

قدس آنلاین- این روزها نیازی نیست که تنها به اطراف بیمارستان‌ها سر بزنید تا آگهی‌های دستنوشت فروش کلیه، مغز استخوان و سایر اعضایی که قابلیت پیوند دارند به روحتان چنگ بزند. حالا فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی حتی سامانه آنلاین خرید و فروش اعضای بدن به کمک آمده تا برای متاعی حقیقی، بازاری مجازی و سیاه راه بیندازد.

خرید و فروش اعضای بدن باید غیرقانونی شود

البته در این میان نباید از خاطر برد که در کنار فقر و نابرابری‌های اجتماعی این خلاءهای قانونی هستند که سبب می‌شوند سود اصلی این داد و ستاد به جیب دلال‌ها سرازیر شود.

رئیس انجمن عملی پیوند اعضای کشور با اشاره به اینکه پیوند اعضا از افراد زنده مشکلی ندارد، به خبرنگار ما می‌گوید: این کار در سایر کشورهای دنیا نیز انجام می‌شود، اما خرید و فروش نیست و ادعا می‌شود پولی بابت این کار دریافت نمی‌شود. در کشور ما وقتی برای برخی اهدای اعضا مبلغی گرفته می‌شود، برخی افراد نام ایثار، پاداش یا هدیه را برای آن در نظر می‌گیرند. اما با کلمات نمی‌توان بازی کرد و باید گفت نام این کار خرید و فروش اعضای بدن است که باید در طولاتی مدت در کشور غیرقانونی اعلام شود.

دکتر محمدرضا گنجی در ادامه توضیح می‌دهد: متأسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباهی که برخی دولتمردان در گذشته داشته‌اند، در زمینه اهدای عضو در دنیا وجهه خوبی نداریم. ایران در سایت‌های معتبر به عنوان کشوری که خرید و فروش عضو در آن با نظارت دولت انجام می‌شود، مطرح است. شاید آمار زیاد پیوند غیرخویشاوند در کشور سبب به وجود آمدن این ذهنیت شده باشد. برای برطرف کردن این مشکل حتی در کشوری مانند آمریکا صحبت شده است که جایزه یا صندوق دولتی برای اهدا کنندگان در نظر گرفته شود؛ به عبارتی برای این خرید و فروش نامی قانونی و شکل موجه در نظر گرفته می‌شود.

رئیس انجمن نفرولوژی کشور با بیان اینکه حتی در کشورهای مجاور ما خرید و فروش عضو جرم محسوب می‌شود، می‌گوید: در کشورهایی مانند هند و پاکستان هم، زمانی خرید و فروش اعضای بدن انجام می‌شد اما با تصویب قانون منع خرید و فروش عضو اکنون این عمل جرم محسوب می‌شود و اگر کسی ثابت کند که خرید و فروش انجام شده و این پیوند به صورت اهدا نبوده است، شخص فروشنده عضو و پزشکی که این عمل را انجام داده است با قانون، دادگاه و زندان روبهرو می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: به همین منظور چند سال پیش وزیر بهداشت دستور داد که این پیوندها در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل کم بودن نظارت انجام نشود. حتی در بیمارستان‌های دولتی مشکلاتی وجود داشت. دیده می‌شد افرادی که روز اول برای معاینه و انجام مقدمات پیوند مراجعه می‌کردند ایرانی بودند، اما روز عمل فردی خارجی و غیرایرانی به اتاق عمل می‌رفت.

دکتر گنجی در پایان با تأکید بر ضرورت وضع قانون ممنوعیت فروش اعضای بدن، می‌گوید: برای ترویج و نهادینه کردن اهدای عضو باید با فرهنگ‌سازی پیش برویم که کاری زمان‌بر است. در کنار آن نیاز است که با پیگیری نمایندگان در کشور قوانینی وضع شود تا مانع از بروز هر گونه سوءاستفاده و خرید و فروش اعضای بدن باشد.

مسئولان کاری کنند

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ما می‌گوید: از مشکلات بزرگ کشور ما در زمینه اهدای عضو ورود دلالان است. هر چند که با فراگیر شدن و ترویج فرهنگ اهدای عضو، مشکل خرید و فروش عضو و حضور دلالان اعضای بدن کاهش پیدا می‌کند، اما باید بدانیم که همین کم بودن تعداد اهدا کننده‌ها و بالابودن میزان بیماران و افراد نیازمند به پیوند، سبب ورود دلالان سودجو در این حوزه شده است که امیدواریم با ترویج فرهنگ اهدای عضو این معضل مدیریت شود.

وی با تأکید بر اینکه راه برون رفت از این مشکل، ورود مسئولان وزارت بهداشت و حتی مجلس برای بررسی قوانین موجود است، توضیح می‌دهد: در شهرستان خلخال و کوثر به دلیل همجواری با آذربایجان و باکو، دلالان بسیاری فعال هستند که برای دریافت سود و داشتن منافعی شخصی، مسافرانی که از آن کشورها به اردبیل مراجعه می‌کنند را برای دریافت عضو راهنمایی می‌کنند. نیاز است تا دانشکده‌های علوم پزشکی در مرزها تیم‌هایی را مستقر کنند تا دست دلال‌ها کوتاه شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.