۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 577281

کیمیای وحدت

محمد مهدی رحیمی

وحدت امت اسلامی یکی از مهمترین مسایلی است که قرآن کریم و معصومین (ع) بدان توجه خاصی داشته اند. خداوند در قرآن کریم، هر جا سخن از وحدت و یک پارچگی است، آن را می ستاید و هر جا که از اختلاف و دو دستگی سخن به میان آید، آن را نکوهش می کند. قرآن در موارد گوناگون به مسئله مهم وحدت می پردازد و از بشریت می خواهد که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنند و از تفرقه و جدایی بپرهیزند. «به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.» (آل عمران-۱۰۳)

قدس آنلاین- وحدت امت اسلامی یکی از مهمترین مسایلی است که قرآن کریم و معصومین (ع) بدان توجه خاصی داشته اند. خداوند در قرآن کریم، هر جا سخن از وحدت و یک پارچگی است، آن را می ستاید و هر جا که از اختلاف و دو دستگی سخن به میان آید، آن را نکوهش می کند. قرآن در موارد گوناگون به مسئله مهم وحدت می پردازد و از بشریت می خواهد که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنند و از تفرقه و جدایی بپرهیزند. «به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.» (آل عمران-۱۰۳)

وحدت اسلامی، از مهم‌ترین ایده‌ها و آرمان‌هایی است که هر مسلمان آزاده، از صدر اسلام تاکنون، آن را فریاد زده است. پیامبر(ص) و دیگر پیشوایان الهی هیچگاه از مسئله وحدت غافل نبودند و آن را رمز موفقیت و سعادت جامعه اسلامی می دانستند. حضرت علی(ع) و دیگر معصومین(ع) در طول حیات مبارک خود به دلیل حفظ همین وحدت، بارها در برابر پایمال شدن حقوق خود سکوت کردند، تا بذر تفرقه و تشتت در بین مسلمانان رشد نکند و اتحاد مسلمانان حول محور یکتاپرستی، پیامبر اعظم(ص)، کتاب آسمانی مشترک و قبله مسلمانان حفظ شود. بر اساس همین آموزه‌های سعادت بخش، گفتمان انقلاب اسلامی به مسئله وحدت در جهان اسلام اهمیت زیادی می دهد.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال۵۷، حضرت امام خمینی(ره)، وحدت اسلامی را به عنوان شعاری راهبردی برگرفته از عمق باورهای اسلامی، مطرح ساختند. نامگذاری ایام میلاد پیامبر اعظم (ص) بعنوان هفته وحدت و راه‌اندازی «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» قسمتی از اقدامات گسترده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راستای اتحاد بین مذاهب مختلف اسلامی است.  حضرت آیت الله خامنه ای هم همچون امام خمینی(ره) نگاهی استراتژیک به مقوله وحدت دارند. از منظر ایشان اتحاد حداکثری در بین مسلمانان از خواسته‌های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی است چراکه عزت مسلمین وقدرت آنان درگرواین اتحادصورت می‌پذیرد.در صورت داشتن اتحاد حداکثری بین مسلمانان، قدرت جهانی وعزتی بزرگ به دست می‌آید تاحدی که دیگر دشمنان به فکر تعدّی به سرزمین‌های اسلامی و تصرف ذخایر غنی نفت و گاز و معادن بیشماری که در کشورهای اسلامی وجود دارد، نخواهند افتاد و ثروت های موجود در کشورهای اسلامی، برای پیشرفت همه جانبه امت بزرگ صرف خواهد شد.

آنچه که در سالهای اخیر در منطقه ما به وقوع پیوست از ۲ منظر به خوبی اهمیت مسئله وحدت و جایگاه کارکردی آن برای مسلمانان را نشان داد. نخست مسلمین و بزرگان مذاهب مختلف دیدند که به تعبیر رهبر انقلاب چگونه «دشمنان اسلام توانسته‌اند با ایجاد جنگ و خِلافدر بین خود مسلمین، آنها را فَشَلکنند، آنها را مشغول به خود کنند و دشمنان آنها را در حاشیه‌ امن نگه ‌دارند. در منطقه غرب آسیا، رژیم غاصب صهیونیست در امنیّت به سر ببرد، ولی مسلمان‌ها به جان هم بیفتند! این حقیقت و واقعیّتی است که امروز وجود دارد و این کار، کار دشمنان اسلام است؛ کار آمریکا است، کار صهیونیسم بین‌المللی است، و کارِ ادامه‌های آنها و همکاران آنها در این منطقه است». در واقع به عیان نتیجه اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی و برنده اصلی این تقابل و نزاع مشخص شد. آنچه که این سالها بر سوریه و عراق گذشت نمایشی عیان از نتایج عملی عدم اتحاد و همراهی بین مسلمین بود. فتنه برادرکشی و جنگ طایفه‌ای بیش از همه دامن کشورهای اسلامی را گرفت و صهیونیست‌ها را برنده اصلی این نزاع بی پایان قرار داد. اما از سوی دیگر به مرور بزرگان طوایف اسلامی و پیروان مذاهب مختلف(اگرچه هنوز کاملا گسترده و فراگیر نشده است) به ارزش و دستاورد عملی «کیمیای وحدت» پی بردند و در دو جبهه سوریه و عراق، رزمندگان محور مقاومت اعم از شیعه، سنی و علوی در کنار هم قرار گرفتند تا دامن دین و آیین‌شان را از پلیدی و سیاهی وصله‌ای به نام «تکفیر» پاک کنند. کیست نداند که در دفاع مدنی سوریه و در حشد شعبی عراق، از همه مذاهب و طوایف اسلامی حضور دارند و خون مطهر شهدای فرق مختلف اسلامی، نهال مقاومت را تا رسیدن به موفقیت پایان سیطره داعش، آبیاری کرده است. امروز مروری بر نظرات و دیدگاه‌های اندیشمندان مذاهب مختلف اسلامی به خوبی نشان می دهد که بسیاری از ایشان، بیش از همیشه به اهمیت کاربردی وحدت اسلامی پی برده اند.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.