در مرحله بعد از شکست داعش باید شرایط و محیط جدیدی ایجاد کنیم تا تروریستها در آن احساس امنیت نکنند. در این موضوع عوامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و خدمت‌رسانی به مردم نقش دارد

هسته اولیه ارتش آزادسازی فلسطین شکل گرفته است

قدس آنلاین- نیروهای مقاومت در عراق و سوریه پس از چندسال مبارزه با تروریست‌های تکفیری موفق شدند به حکومت و خلافت خودخوانده داعش در این دو کشور پایان دهند و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس با ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیروزی بر این گروه تکفیری را اعلام کرد. در همین زمینه ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس در گفت و گویی با «فادی الشمری» عضو ائتلاف ملی عراق به بررسی این موضوع پرداخته که شرح آن از نظرتان می‌گذرد.

تحلیل شما از اهمیت شکست داعش در عراق و سوریه و پیام پیروزی محور مقاومت در برابر این گروه تکفیری چیست؟ پیشبینی شما از مرحله پساداعش چگونه است؟

تروریست های داعش از سوی دستگاههای اطلاعاتی به ویژه صهیونیستها حمایت و پشتیبانی می‌شد و برخی از سرکرده‌های این گروه تروریستی طبق تحقیقات صورت گرفته، اسرائیلی بودند. بیش از ۶۲ تابعیت خارجی عضو داعش بودند و این گروه درصددتغییر نقشه منطقه و هدف قرار دادن کشورهای عضو محور مقاومت بود ولی به لطف تلاشهاوهماهنگی‌ها میان ایران، حزب الله، دولت سوریه و دولت عراق و تغییر رویه برخی کشورهای حامی تروریسم، پروژه داعش شکست خورد و قواعد بازی در سطح بین‌المللی تغییر کرد. ما عملیات مقابله با تروریسم را به پایان رساندیم و اکنون عملیات پاکسازی عراق از بقایای تروریسم باید آغاز گردد. در مرحله بعد از شکست داعش باید شرایط و محیط جدیدی ایجاد کنیم تا تروریستها در آن احساس امنیت نکنند. در این موضوع عوامل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و خدمت‌رسانی به مردم نقش دارد. سطح امنیتی نیز باید ارتقا یابد و در عرصه فرهنگی نیز باید منابع ایجاد و شکل‌گیری تروریسم خشکانده شود. همچنین منابع آموزشی نیز باید تغییر کند و نهادهای بین‌المللی هم باید مساجد و مراکزی که منجر به ایجاد تروریسم شدند، پلمپ کنند.

حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان عراق و الحشد الشعبی در کسب پیروزی مقابل داعش چه نقشی داشتند؟

به صورت قاطعانه و محکم می‌توانم بگویم که اگر فتوای صادر شده توسط آیت الله سیستانی در زمان مناسب نبود، شاهد این دستاوردها نبودیم. زیرا تروریستها بر اکثر شهرها مسلط شده و به بغداد رسیده بودند. مرزهای کشور نیز در کنترل داعش قرار داشت. صدور این فتوا، احساسات و غیرت جوانان را برانگیخت و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جوان برای مبارزه علیه داعش اعلام آمادگی کردند و داوطلب شدند و فقط صد و بیست هزار نفر از آنها به صورت تدریجی به کارگرفته شدند. الحشد الشعبی پس از این فتوا ایجاد شد و نقش بزرگی در شکست دادن داعش داشت. اکنون نیز این گروه به قدرت و تجربه بالاییرسیده است. الحشد الشعبی متشکل از مذاهب و گروه‌های مختلف مایه فخر و مباهات عراقیهاست و در طول نبرد با تروریستها موجب شد که اعتماد به نیروهای امنیتی عراق بازگردد. معادله الحشد الشعبی، ارتش و عشائر اهل تسنن عراق موجب بازگشت امنیت به عراق شد. بنابراین محور مقاومت و عراق به لطف فتوای جهاد آیت الله سیستانی و همراهی و حمایت کشورهای دوست به ویژه ایران و همچنین ایستادگی عراقیها در برابر این فتنه، بر داعش پیروز شد.

نقش ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب و همچنین سردار سلیمانی را در کسب پیروزی محور مقاومت در قبال تکفیریها چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش جمهوری اسلامی ایران به ویژه سردار سلیمانی حقیقتا با بیان کلمات ساده قابل تقدیر نیست. ایران با رهبری امام خامنه ای (حفظه الله) نقش بزرگی در کسب این پیروزی داشت. در عرصه میدانی نیز به لطف تلاشهاوحضورومشاوره‌های سردار سلیمانی منجر به درهم شکستن صفوف داعش شد. مستشاران ایران هم در افزایش سطح توان امنیتی نیروهای عراقی نقش مهمی داشتند. بنابراین اقدامات ایران در حمایت از عراق قابل بیان نیست.

به اعتقاد همگان هدف از ایجاد تروریسم تکفیری آسوده‌ماندن رژیم صهیونیستی و اشغال بیش از پیش فلسطین بوده است. آینده تقابل محور مقاومت با صهیونیستها را چگونه تحلیل می کنید؟ با توجه به دستاوردهای کنونی محور مقاومت، آیا امکان تشکیل ارتش آزادسازی قدس وجود دارد؟

علیرغم اینکه آزادسازی قدس و نابودی اسرائیل آرمان و هدف مهمی برای مسلمانان و آزادگان جهان است اما طبق ارزیابی‌های من، شرایط برای تشکیل ارتش آزادسازی قدس فراهم نیست. البته زمینه ایجاد نیروهاییکپارچه برای مقابله با تهدیدهای آتی به وجود آمده است. هسته‌های ابتدایی این موضوع شکل گرفته و ریشه دوانده است. امنیت این کشورها منوط به محاصره و تحریم رژیم صهیونیستی و پیگرد اقدامات این رژیممی‌باشد. ما علاوه بر اقدامات فرهنگی و تقویت توان نظامی خود، باید در عرصه و نهادهای بین المللی نیز در آینده حضور داشته باشیم و در حوزه امنیتی نیز همکاریهای مشترکی صورت گیرد.

پس از نابودی داعش، به نظر شما آیا حامیان تروریسم فتنههای جدیدی را برای تضعیف کشورهای اسلامی ایجاد خواهند کرد؟ آیا عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اسرائیل نیز در همین راستا صورت می گیرد؟

عراق همیشه در معرض و هدف توطئههای بین المللی حتی از سوی برخی از همسایه‌هایش بوده است. اگر ثبات عراق از بین برود، بر تمام منطقه تاثیر می‌گذارد. قلب جهان، خاورمیانه و قلب خاورمیانه نیز عراق است. ما باید با اقدامات کودکانه برخی علیه منطقه و ایجاد بحرانهای داخلیمقابله کنیم و هوشیار باشیم. همراهی با عراق در حل بحرانها و پیشبرد روند سیاسی، عامل مهم و اساسی برای ثبات منطقه است. هدف و دشمن اصلی ما دشمن صهیونیستی می باشد. از سوی دیگر حل و فصل بحرانهای داخلی موجب تقویت ارتباط با کشورهای دیگر برای مقابله با تروریسم می شود. دست عراق به سوی کشورهای دیگر برای ایجاد ثبات و بازسازی کشور دراز است.

*هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.