یزد - شیرینی‌پزی دریزد سابقه‌ای طولانی دارد، شیرینی‌های سنتی مانند باقلوا، قطاب، لوز، نارگیل، پشمک، نان‌برنجی و حاجی بادام است که پیشنهاد می‌ شود اگر هنوز به یزد سفر نکرده اید، تجربه چشیدن طعم این شیرینی‌ها را از دست ندهید برای یک بار هم که شده امتحان کنید

کام شیرینی پزان یزد شیرین نیست

گروه استانها– قدس آنلاین - سمیه شرف دینی: شهرتاریخی و جهانی با داشتن آثار تاریخی ارزشمند دارای شیرینی های سنتی گوناگونی می باشد که سوغات مناسبی برای مسافران و گردشگران است و شیرینی‌پزی دریزد سابقه‌ای طولانی دارد، شیرینی‌های سنتی مانند باقلوا، قطاب، لوز، نارگیل، پشمک، نان‌برنجی و حاجی بادام است که پیشنهاد می‌ شود اگر هنوز به یزد سفر نکرده اید، تجربه چشیدن طعم این شیرینی‌ها را از دست ندهید برای یک بار هم که شده امتحان کنید. 

کار ارزشمندی که توسط میراث فرهنگی کشورانجا م شد ثبت ملی شیرینی قطاب یزد بود و دیگر شیرینی های یزد هم در صف انتظار بسر می برند با این حال شیرینی یزد به جایگاه واقعی خود نرسیده وبرای جهانی شدن و برند شدن راه بسیار طولانی در پیش دارد.

حاجی خلیفه قلابی بلای جان شیرینی یزد

برند شیرینی یزد حاجی خلیفه است حاجی خلیفه در اصطلاح یزدی به قنادی‌هایی گفته می‌شود که شیرینی‌های محلی تولید می‌کنند و می‌فروشند و به همین دلیل در تمام خیابانهای شهر یزد در کنارمغازه های شیرینی فروشی و شیرینی پزی نام حاجی خلیفه وجود دارد.

یکی ازمدیران با سابقه بنگاه شیرینی سازی حاجی خلیفه علی رهبردر گفتگو با ما در خصوص وضعیت شیرینی استان اظهارداشت: بنگاه شیرینی سازی حاج خلیفه علی رهبریزد باقدمت بیش از یکصد سال فعالیت رازماندگاری و موفقیت خود را درستکاری، صداقت، حفظ کیفیت واستفاده از مرغوب ترین مواد اولیه می داند.

 کاظم فردوسیان افزود: شهر یزد یک شهر گردش پذیر و توریستی است و مهمانانی که وارد یزد می شوند درمبادی ورودی ومجموعه های تاریخی شهر با انواع و اقسام تابلوهای حاجی خلیفه درشهرروبرو می شوند  که به اذعان خود گردشگران علاوه برمشابهت تابلو که باعث گمراهی  آنان شده  متاسفانه محصولات آنان نیزازکیفیت پائین برخوردار است و این مورد به صداقت و درستکاری یزدیها به خصوص شیرینی یزدی لطمه می زند.

وی تصریح کرد: این بنگاه شیرینی سازی ۳شعبه در شهر یزد دارد ولی تا دلتان بخواهد در گوشه و کنار شهر مغازه های حاجی خلیفه برپا شده که شیرینیهای بی کیفیت خود را به مشتری ارائه می کنند واین تهدیدی بزرگ برای ما است.

فردوسیان درخصوص برخورد با متخلفاتی که ازبرند حاجی خلیفه سوء استفاده می کنند، گفت: ما در این زمینه مکاتبات متعددی با اتحادیه صنف قنادان وشیرینی فروشان یزد وهمچنین  اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان میراث فرهنگی ، اداره صنعت معدن و استانداری انجام داده ایم متاسفانه علی رغم قول هایی که دادند هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.

 وی خاطرنشان ساخت: مشکل دیگر ما بحث نرخ گذاری است که از طریق اتحادیه و اداره اصناف تعیین شده که متاسفانه آخرین نرخ گذاری مربو ط  به مرداد۹۵ است که با بالا رفتن قیمتها در تمام زمینه ها این مجموعه با دارا بودن بیش از ۳۰۰کارگر برای پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه است.

 این مدیر در پاسخ به این سوال که چرا در استانهای دیگر شعبه ندارید، گفت: ما دراستان از بهترین مواد اولیه مرغوب یزد استفاده می کنیم اعم از مغز بادام وپسته وروغن حیوانی و دیگر مواد اولیه، محصولات دیگر استان ها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند به همین  دلیل ما نمی توانیم در دیگر استان ها شعبه داشته باشیم  وبه استانها محصولات تولید شده را صادر می کنیم، چون ما کیفیت را فدای کمیت نمی کنیم.

فردوسیان در مورد صادرات شیرینی یزد به خارج از کشور گفت: این بنگاه شیرینی سازی صادرات مستقیم شیرینی به خارج از کشور ندارد و پروسه صادرات یک پروسه زمانبر است و از آنجایی که ما دراستان از مواد اولیه صد در صد طبیعی استفاده می کنیم و اکثرمحصولات ما ماندگاری زیادی ندارند و احتمال  اینکه  این شیرینی ها در این مدت  فاسد شوند وجود دارد بنابراین  فروش مستقیم  ما به خریداران  در داخل کشور می باشد و برنامه ای برای صادرات خارج ازکشور نداریم.

وی با بیان اینکه شیرینی های استان این قابلیت را دارند که مانند قطاب یزد ثبت ملی بشوند  افزود: با سازمان میراث فرهنکی استان مکاتباتی به منظور ثبت ملی سایر شیرینی ها  داشته ایم  که امیدواریم با پیگیری های سازمان گام بزرگی در زمینه اعتلای شیرینی های یزدی برداشته شود.

این مسئول با بیان اینکه در یزد افراد مبتلا به دیابت افزایش یافته، افزود: ما در یک پروسه تحقیقاتی ۸ساله  به این نتیجه رسیدیم که ماهم باید سهمی برای کنترل این  بیماری دراستان داشته باشیم  و اولین واحدی بودیم که دراستان موفق به تهیه شیرینی های اصیل یزدی  فاقد شکر یا شیرین کننده های مجاز طبیعی شدیم و به عنوان اولین  و تنها واحد تولیدی استان پروانه ساخت بهداشتی از معاونت غذا ودارو دریافت کردیم.

صنعت شیرینی در استان یزد در جذب گردشگر خارجی موثر است

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان یزد درگفتگو با ما درخصوص وضعیت شیرینی استان گفت: صنعت شیرینی را می توان به عنوان یکی از میراث فرهنگی استان که در جذب گردشگر خارجی موثر بوده قلمداد کرد.

محمدعلی جلائی اظهارداشت: مهمترین مشکل در صنعت شیرینی یزدی نبود استاد کارماهر ،پرداخت مالیات، رکود بازار و افزایش هزینه ها است.

وی افزود: در استان بیش از ۲۰۰کارگاه شیرینی پزی وجود دارد و تمام این کارگاهها سازماندهی شده اند.

جلائی تصریح کرد: شیرینی یزد قدمتی حدود ۳۰۰ سال دارد و در کشور و جهان معروف بوده وشیرینی های یزد به آلمان، کانادا، ترکیه و کشورهای عربی صادر می شود و عمده صادرات ازطریق خریداران صورت می گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: نوع بسته بندی محصولات استان ۵۰درصد مطابق استانداردهای روز جهان است و برای برند شدن شیرینی یزد باید تسهیلات ارزان قیمت، رونق بازار و تعدیل هزینه ها در اختیار تولید کننده ها قرار بگیرد تا آنها بتوانند در عرصه های بین المللی رقابت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.