کرمان - رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کرمان اعلام کرد: درزلزله اخیر هجدک ۸۳ رشته قنات با ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و همین طور ۳۷ واحد دامی با ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون خسارت برآورد شده است.

زلزله در بخش کشاورزی و دامی ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد

به گزارش قدس آنلاین، عباس مسعودی درچهارمین جلسه صبح سه شنبه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی و کمیته حفاظت از منابع آب اظهار داشت: بهره‌وری در محصولات کشاورزی و همین طور آب از اهداف جدی ما در رسیدن به اقتصاد مقاوم می‌باشد.

دبیر این جلسه از کشت‌های پائیزه در استان گفت و تشریح کرد: کشت پائیزه را از اول مهر ماه آغاز کرده و کشت محصولات کشاورزی بویژه گندم را در دستور کار قرار داریم.

وی از حمایت سازمان جهد کشاورزی برای کشت‌های جایگزین در استان خبر داد و گفت: با توجه به کمبود آب در استان کرمان، مجبور هستیم تا کشت برخی از محصولات کشاورزی پر آب را کاهش داده و محصولاتی را جایگزین کنیم که برای استان هم مفید بوده و هم آب کم‌تری مصرف می‌کند.

مسعودی با بیان اینکه کشت گندم و جو به دلیل مصرف آب زیاد در استان کاهش یافته است، گفت: محصولاتی مانند سیر، گلرنگ، کلزا، زعفران و غیره جایگزین این دو محصول پر آب می‌شوند.

وی اضافه کرد: در بخش گندم، نسبت به سال گذشته ۳۰۰ هکتار کاهش سطح داشته‌ایم اما محصولاتی مانند سیر، ۲۰ درصد افزایش رشد داشته‌ و از ۶۱۷ هکتار به ۷۴۰ هکتار رسیده‌ و زعفران نیز از ۵۰ به ۷۷ هکتار ارتقاء یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: محصولات جایگزین قیمت بسیار خوبی دارند و کشاورز در این زمینه هرگز ضرر نخواهد کرد.

وی از اهمیت آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی گفت و عنوان داشت: برای بهینه‌سازی در بخش آب به سمت توسعه و تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار رفته‌ و کشاورزان را برای ورود به این طرح تشویق کرده‌ایم.

مسعودی اضافه کرد: سیتم آبیاری قطره‌ای از سال ۷۲ در کشور آغاز شد و تاکنون توانسته‌ایم ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را در این زمینه با موفقیت پیش ببریم.

وی تعهد استان را در زمینه آبیاری تحت فشار در سال جاری را ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار بیان و خاطرنشان ساخت: برای این موضوع فرهنگ سازی‌ها صورت گرفته و کشاورزان توجیه شده‌اند تا خودشان در این زمینه پیش بروند، تاکنون با ۶ برابر افزایش، ۳۰۶۴ هکتار متقاضی انجام کار داریم.

وی افزود: در حال حاضر ۴۱۴ هکتار برای عقد قرار داد رفته‌اند و ۴۷۳ هکتار نیز در حال اجرا می‌باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کرمان عمده مشکلات کشاورزان را زمین‌های ملی مطرح و اذعان کرد: زمین‌های ملی و بحث مالکیت از عمده مشکلاتی بود که در سال جاری داشتیم که با دستورالعمل ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی تقریبا حل شده است.

وی افزود: خرده مالکی البته مشکل دیگر این ماجرا بوده اما با جایگزین کردن سیستم جدید از جمله «طیب» آن را در حال بررسی داریم.

مسعودی سومین مشکل را وام و تسهیلات بانکی مطرح و در این باره گفت: واقعیت امر این است که میزان جذب تسهیلات با معرفی جهاد کشاورزی کمتر است، بخشی از آن به خود کشاورز بر می‌گردد و بخشی از آن نیز مربوط به سیستم بانکی کشور است، باید کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی و بانک‌ها با هم تعاول بیشتری داشته باشند تا بتوانند موثرتر باشند.

وی افزود: در سال جدید در این زمینه ۵۱۱ فقره پرونده تشکیل شد اما ۳۳.۴ درصد جذب را داشتیم و از میان ۱۹۹ فقره وام نیز ۷۹ میلیارد و ۲۷۴ میلیون بود که ۱۱ میلیارد آن جذب شده است.

وی عنوان داشت: روال کار ما در استان بر پایه آب مطرح شده و بر همین اساس هم پیش می‌رویم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کرمان تسهیلات ارائه شده را برای ۱۴ منبع ذکر و تصریح کرد: تسهیلات بخش کشاورزی ۱۴ منبع می‌باشند که آب، خاک، شیلات، تولیدات گیاهی و غیره می‌باشند، در سایه قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری طرحی را با ۱۲ میلیارد تومان در کشور آغاز کرده‌ایم که بخشی از آن از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود،

مسعودی از شکست خوردن طرح عرضه پسته در بورس در سال جاری گفت و ابراز داشت: با وجود تشویق‌ها اما متاسفانه کسی از این موضوع در استان استقبال نکرد چراکه هزینه‌های بالایی داشت و نتوانستند ضمانتنامه بانکی و کد بورس را تامین کنند، امیدوارم سال آینده از آن استقبال بیشتری صورت گیرد.

وی عنوان داشت: سند توسعه کشاورزی استان تا سال ۱۴۰۰ تبیین شده اما هنوز به تصویب نرسیده است.

وی به زلزله هجدک و خسارات آن در بخش کشاورزی و دامی پرداخت و اظهار کرد: در این منطقه، ۸۳ رشته قنات با ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و همین طور ۳۷ واحد دامی با ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان و در مجموع ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون خسارت براورد شده است.

امروز در استان کرمان هیچ مبحثی مهمتر از آب نیست

سرپرست فرمانداری کرمان در این جلسه گفت:  سند جامع کشاورزی استان به زودی تصویب می‌شود

علی بابایی آب را مهمترین چالش استان دانست و اظهار داشت: امروز در استان کرمان هیچ مبحثی مهمتر از آب نیست.

فرماندار کرمان افزود: باید همه کشاورزان را تشویق کرده تا در بخش آب صرفه جویی کرده چراکه شاید نتوانیم سال‌های آینده به آن برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.