مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل بر این باور است که مسلمانان روهینگیا همچنان به فرار از استان راخین در شمال میانمار ادامه می دهند.

سازمان ملل:‌ نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را نمی‌توان رد کرد

به گزارش قدس آنلاین، زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: مسلمانان روهینگیا هنوز در حال فرار از استان راخین میانمار هستند و نمی‌توان جنایت نسل‌کشی توسط نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را رد کرد.

وی که در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت می کرد، در ادامه تصریح کرد: هیچ یک از ۶۲۶ هزار مسلمان روهینگیا که از اوت تاکنون از خشونت های میانمار فرار کرده و به بنگلادش گریخته‌اند، نباید به میانمار بازگردانده شوند مگر اینکه نظارت قدرتمند میدانی در منطقه اعمال شود.

هتین لین نماینده میانمار در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: دولت میانمار در حال همکاری با بنگلادش است تا بازگشت آوارگان روهینگیا را طی دو ماه آینده تضمین کند و دیگر هیچ اردوگاه دیگری وجود نخواهد داشت.

زید رعد الحسین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا به مجمع عمومی توصیه کند تا مکانیسم جدیدی را ایجاد نماید و از این طریق به تحقیقات مجرمانه علیه کسانی که مسئول این جنایات هستند، کمک کند.

مرزوقی داروسمن رئیس کمیته حقیقت یاب بین المللی درباره اوضاع میانمار در این باره تاکید کرد: ما هر جایی خواهیم رفت که شواهد و اسناد ما را هدایت کند... تمرکز ما بر روی حقایق مربوط به اتهامات مطرح شده در میانمار از سال ۲۰۱۱ میلادی است.

تیم حقیقت یاب سازمان ملل با آوارگان روهینگیا از جمله کودکان در منطقه کاکس بازار بنگلادش مصاحبه کرده اند.

میانمار به بازرسان این کمیته اجازه دسترسی به استان راخین را نداده است. وی در این باره گفت: امیدواریم که اوایل ۲۰۱۸ میلادی امکان دسترسی به استان راخین فراهم شود.

اقدامات سرکوب گرایانه ارتش و نیروهای امنیتی میانمار طی ماه های اخیر ادامه داشته و تعداد زیادی از روستاهای استان راخین سوزانده شده و تعداد زیادی از مسلمانان کشته شده اند.

آمریکا و سازمان ملل این اقدامات خشونت آمیز ارتش میانمار را پاکسازی قومی دانسته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.