یزد - شاعر وجدان عصر خویش و تاریخ بشر است و شعر به لحاظ سادگی، بیان دلنشین و آهنگین آن که بیشترین تأثیر را بر مخاطب می گذاردوعالیه محرابی از آن دست شاعرانی می باشد که شعرش به دل می نشیندوی ۵بار طعم شیرین دیدار با رهبر را چشیده است .

شاعره ای که ۵بار طعم شیرین دیدار با رهبر را چشید

گروه استان ها – قدس آنلاین- زهرا افضلیان: ادبیات یک کشور بیش ازشاخه های دیگر آن سعی در انعکاس مسائل روز جامعه دارد شاعر وجدان عصر خویش و تاریخ بشر است و شعر به لحاظ سادگی، بیان دلنشین و آهنگین آن که بیشترین تأثیر را بر مخاطب می گذارد و تغییرات زمانی را به خود پذیرفته و وقایع زمان خود را به خوبی بیان می کند در این زمینه پای صحبتهای شاعر یزدی نشستیم.

-لطفا یک بیوگرافی از خود ارائه نمایید؟

عالیه مهرابی متولد ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹ و کارشناس ارشد ادبیات پایداری از دانشگاه یزد و مدرس دانشگاه و دبیرعلمی و داور جشنواره های ملی و استانی هستم و در حال حاضر مسئولیت انجمن شعر بسیج هنرمندان استان را به عهده دارم و عضو شورای شعر بسیج هنرمندان کشور نیزهستم و همچنین مسئولیت انجمن شعر نخبه پروران اوج هنر را هم به عهده دارم و در زمینه نویسندگی و ترانه سرایی هم فعالیت دارم. 

-از چه زمانی حس کردید به شاعری علاقه دارید و چه افرادی در زندگی هنری شما تاثیرگذاربودند؟

 سال اول  راهنمایی اولین جرقه های شعری در زندگی من ایجاد شد که با همراهی خانواده ام به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدم و اولین آموزش شعری را از همانجا فرا گرفتم و سالهای بعد  آقای احرامیان پور، در رشد شعری من موثر بودند.

 خانواده من نقش بسیار پررنگ در زندگی شعری من داشتند و دارند، هر گونه امکانات و همراهی برای من فراهم بود و شاید همین عوامل بسترساز بروز استعداد شاعری من شد. در تمام مراحل تحصیل، در مدرسه ممتاز بودم و همه اینها را در درجه اول مدیون خدا هستم که شرایط یک خانواده خوب و سلامتی و استعداد را به من بخشید و بعد هم تشویق ها و دلگرمی های خانواده که همیشه مشوق راه من بودند و بعد از ازدواج همراهی همسر و فرزندانم واقعا دلگرم کننده است و در بخشی از زندگی هنری من ودر بسترسازی تشکیل انجمن شعر و انگیزش بخشی جهت این حرکت، آقای پارساییان مسئول سازمان بسبج هنرمندان استان یزد، نقش بسیار موثری داشتند. 

-شعرهای شما بیشتر در چه سبکی است؟

قالب شعری محبوب من غزل هست و بیشتر در ژانر اشعار مذهبی و اجتماعی شعرمی سرایم‌ و گاهی هم ترانه و شعر نوجوان هم می نویسم.

  -در چه جشنواره هایی شرکت کرده اید و تاکنون چه مقام هایی کسب کردید؟

جشنواره های زیادی بود که چند مورد از مهم ترینش را ذکر خواهم کرد، دارنده نشان بانوی مروج فرهنگ رضوی در جهان اسلام هستم، برگزیده جشنواره بین المللی شعر فجر و دارنده سرو زرین جشنواره و برگزیده جشنواره بین المللی شعر مقاومت، شعر آیینی شفق ،کنگره شعررضوی، کنگره ایثار، شعر فاطمی و...

-آیا انجمن هایی در یزد وجود دارد که از شاعران حمایت کند؟

در حال حاضر انجمن های ادبی در یزد فعالیت دارند بنده خودم مسئولیت انجمن ادبی نخبه پروران اوج هنر را به عهده دارم که سعی کردم شاعران و استعدادهای جوان را شناسایی و به صورت کاملا تخصصی در مبحث نقد شعر ورود پیدا کردیم و با برگزاری دوره های آموزش شعر ویژه شاعران جوان، خوشبختانه شاهد بروز و پرورش استعدادهای بسیار خوب و درخشانی در انجمن بودم و در حال حاضر بیش از ۳۰ شاعر جوان و خوش ذوق در این انجمن فعالیت دارند.

از دیگر اقداماتی که در انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان در بحث انجمن ها پیگیری کردیم، تشکیل انجمن های ادبی شهرستانهاست که درشهرستان ابرکوه و تفت و اردکان انجمن های شعر را فعال کردیم، انجمن ها امکان رشد و بالندگی را برای شاعران جوان فراهم می کنند.

در طول دوران شاعری با چه شخصیت هایی دیدار داشته اید و این دیدارها چه تاثیری در روند شاعری شما گذاشته  است؟

تمام زندگی انسان پر است از لحظاتی که بر مسیر زندگی وی تاثیر دارند، ملاقاتها و دیدارها و آشنایی ها، می توانند سرآغاز یک اتفاق درزندگی باشد دیدار با هر کدام از هنرمندان و شاعرانی که توفیق اشنایی داشتم برای من دنیایی خاطره است اما یکی از زیباترین دیدارهای من دیدار با قیصر امین پور بود در جلسات تهران که شخصیت افتاده و فروتن ایشان برای من قابل تحسین بود و شخصیت زنده یاد عمرانی که برای من در امر انجمن داری و شاگردپروری واقعا الگو و نمونه است. ایشان مسئول انجمن شعر بسیج هنرمندان کشور بودند و در خلال دیدارها،  به شخصیت خاص و تعهد ایشان در زندگی شعری پی بردم و سعی کردم روش انجمن داری ایشان را الگو و مسیر راه خودم قرار دهم.

دیدار با شیخ زکزاکی رهبرشیعیان نیجریه ، یکی دیگر از تجربه های دوست داشتنی من بود که با کمک مترجم با ایشان صحبت کردیم ایشان آن زمان تازه سومین پسرشان شهید شده بود و آن متانت و صبر و استقامتی که در نگاه ایشان بود قابل تحسین بود.

سفری که در معیت استاد مجاهدی و دکتر اسماعیلی عزیز ودیگر اساتید و دوستان شاعر به قونیه ترکیه داشتیم هم برای من خاطرات خوبی داشت.

-یکی از دیدارهای خاطره انگیز شما دیدار با رهبر انقلاب بوده از حس و حال آنروز برایمان بگویید؟

دیداری خاص و کم نظیر، از آن فرصتهایی که شیرینی آن را در خاطراتت همیشه خواهی داشت تا به حال پنج نوبت توفیق حضور در این  دیدار را داشته ام  و هر دفعه تازگی و طراوت خاصی داشته دیداری که لحظه لحظه آن از زمان اقامه نماز تا سفره افطار و شعر خوانی و همه و همه خاطره است‌ و آنچه قابل توجه بود اشراف و تسلط و دقت نظر رهبرعزیزمان در شعر و نظرات سنجیده و متقن ایشان روی اشعار است در یکی از همین دیدارها، شعرخوانی هم داشتم که شعری با موضوع حضرت معصومه (س) تقدیم کردم.

- کتاب هایی از شما به چاپ رسیده لطفا توضیحی در این زمینه بدهید؟

۶ مجموعه تالیفی دارم به رنگ اتش که در سال ۸۲ به چاپ رسید و مسافران کوپه صبح در سال۹۰ که نامزد جایزه کتاب سال قلم زرین و کتاب سال شعر جوان بود

و همچنین کتاب گریه های شمع، خنده های باد در سال ۹۱ که این کتاب هم نامزد جایزه کتاب سال قلم زرین و جایزه کتاب سال پروین اعتصامی بود و کتاب خوشه های مینیاتوری در سال ۹۴ وقلمدانهای فیروزه برگزیده کتاب سال آستان قدس رضوی در سال ۹۴ و به امضای گل سرخ مجموعه شعر ایینی در سال ۹۵ وهمچنین دو مجموعه شعر و یک مجموعه پزوهشی را در حال نگارش و ویرایش هستم و ۹ مجموعه شعر گرداوری را کار کرده ام و همچنین چهار مجموعه شعر واژه را به اوج می برم ۱ و ۲ و ۳ و ۴ که به همت سازمان بسیج هنرمندان به چاپ رسیده و واژه را به اوج می برم ۳ برای اولین بار در سطح استان به معرفی شاعران جوان استان پرداخته و کتاب واژه را به اوج میبرم۴ هم با موضوع شهدای هنرمند و شهدای مدافع حرم هست.‌

و همچنین کتاب لبخند بادگیرها مجموعه شعر شاعران کشور در مورد شهدای گمنام و کتاب انارستان زخم مجموعه شعر شاعران استان با موضوع دفاع مقدس به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و کتاب به افق عشق مجموعه شعر شاعران استان با موضوع نماز و کتاب اثار جشنواره ملی شعر روستا به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتاب قدقامت زخم مجموعه اشعار منتخب جشنواره ملی هفتمین جشنواره سراسری شعر بسیج که از من به چاپ رسیده است.  

-آینده شعر و شاعری در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه امروز شاعران جوانی که به دنبال یادگیری و فرصتهای آموزشی و نقد و بررسی هستند وضعیت مطلوبی دارند تعدد جلسات و انجمن های ادبی و فضای مجازی و ... قابل توجه است و در عین حال خود همین ظرفیت فضای مجازی، آفتی برای هنر شعر است اگر خوب از آن بهره برده نشود.

 خیلی از اوقات شاعران جوان ما در جلسات، بیشتر از انکه در پی ارتقای سطح محتوایی و فرمی اشعارشان باشند، ذوق و قریحه خود را با سلیقه مخاطبان مجازی خود هم سطح می کنند و درحقیقت ملاک شعر خوب را گاهی با تعداد لایکها و پستها و ... قیمت گذاری می کنند ازاین نظر وضعیت دشواری است که واقعا سره از ناسره تشخیص داده نمی شود و برخی حواشی و فرعیات جای اصل هنر را گرفته اند شاعرجوان گاه درگیر همین رنگ و لعاب فضای مجازی، خود را در اختیار موجها قرار می دهد نه این خود جریان شود. 

-آخرین سروده شعری  شما در چه زمینه ای است؟

اخرین سروده من شعر با موضوع اربعین بود که امسال در حسرت پیاده روی اربعین سروده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.