آخرین و مهلک‌ترین ضربه‌ای که توسط حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس به بدنه فلسطین مستقل وارد شد، اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس بود. گرچه این یک دعوای سیاسی به نظر می‌رسد، اما هم برای مسلمانان و هم برای صهیونیست‌ها از بعد اعتقادی اهمیت ویژه‌ای دارد.

متفکران مسلمان مانع تجاوز صلیبیان عصر جدید به بیت المقدس شوند

قدس آنلاین- نزدیک به یک قرن از اشغال فلسطین می‌گذرد. این قرن تنها شاهد یک رویداد سیاسی نبوده است، آنچه برای همه مردم دنیا بیش از پیش روشن شده جنگ مذهبی و دعوایی است که صهیونیسم برای به کرسی نشاندن عقاید خود به راه انداخت و غرب نیز به حمایت همه جانبه خود از آن زمان تا کنون ادامه داده است. آخرین و مهلک‌ترین ضربه‌ای که توسط حامی اصلی رژیم اشغالگر قدس به بدنه فلسطین مستقل وارد شد، اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس بود. گرچه این یک دعوای سیاسی به نظر می‌رسد، اما هم برای مسلمانان و هم برای صهیونیستها از بعد اعتقادی اهمیت ویژه‌ای دارد. قدس شریف نخستین قبله مسلمانان و محل معراج رسول الله است و از این جهت یکی از اماکن تاریخی و مذهبی امت اسلام به شمار می‌رود. اعلام تصرف بیت المقدس توسط رژیم صهیونیستی که با خوش خدمتی آمریکا و ترامپ وعده داده شده قطعاً با واکنش همه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان روبه رو خواهد شد.

دکتر مروان شحاده؛ تحلیلگر سیاسی و مذهبی فلسطینی تبار و کارشناس جنبشهای مقاومت اسلامی درگفت وگو با قدس به تحلیلی از کشمکش تاریخی بر سربیت المقدس پرداخته است.

 بیت المقدس سرزمین تمدن اسلامی

مسجد الاقصی، بیت المقدس و فلسطین سه کلید واژه‌ای است که گستره آن به پهنای جغرافیای اسلام است. زمانی این بخش از سرزمین اسلامی اهمیت بیشتری یافت که توسط یهودیان صهیونیسم اشغال شد. علمای مسلمان و در رأس آن‌ها امام خمینی(ره) بر رهایی قدس شریف از تصرف و سیطره صهیونیسم تأکید داشتند و مسلمانان را به حفظ این پاره تن اسلام دعوت می‌کردند.

دکتر مروان شحاده در این گفت وگو با اشاره به اهمیت قدس می‌گوید: بیت المقدس سرزمین مبارکی است که سوره الاسراء در قرآن کریم به دلیل اهمیتش از آن سخن گفته، زیرا آنجا محل فرود ادیان آسمانی و قبله مسلمانان و محل سفر معنوی رسول خدا و معراج است.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت امت اسلام برای نجات سرزمین مقدس می‌افزاید: بیت المقدس سرزمین موعود و محل برانگیختن تمدن اسلامی است. قدس سرزمینی است که آخرین رسالت آسمانی و همین طور رسالت‌های آسمانی دیگر (مسیحی و یهودی) با آن مرتبط است. این در حالی است که سیاستمداران صلیبی و یهودی به دین و وطن و امتشان خیانت کردند.

این کارشناس مقاومت اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: بیت المقدس؛ قبله اول مسلمانان و قلب تپنده ایمان و سرزمینی است که محرک نهضت امت در طول تاریخ اسلامی قدیم و جدید است.

وی با اشاره به اهمیت همگامی امت اسلام برای نجات قلب تپنده مسلمانان تأکید می‌کند: آزادی قدس شریف از وجود صهیونیست‌ها برهمه مسلمانان واجب است. به همین دلیل رهبران کشورهای اسلامی باید اختلاف‌ها را کنار بگذارند و برای زدودن اختلاف‌های گذشته تلاش کرده و پیروی از غرب استعمارگر را متوقف کنند.

دکتر شحاده می‌افزاید: باید فریاد عمومی برای آزادی بیت المقدس را عملی و اجرایی کنیم.

این کارشناس دینی معتقد است، دیگر راهی برای مذاکره باقی نمانده و برای مبارزه با دشمن صهیونیستی و صلیبیان عصر جدید راهی جز جهاد تا اخراج آن‌ها از سرزمین مقدس باقی نمانده است.

وی تأکید می‌کند: امت اسلامی در سخت‌ترین شرایط تاریخی از قبیل توهین و فشار و اختلاف و نزاع در بینش راه خود را ادامه می‌دهد. پیمودن این راه نیاز به تلاش خالصانه دانشمندان و متفکران و سیاستمداران و دانشگاهیان دارد تا از این تجاوز مداوم بر بیت المقدس، بلکه همه کشورهای اسلامی جلوگیری شود.

رسول خاتم(ص)؛ محور وحدت امت

دکتر مروان شحاده همچنین اهمیت وحدت برای پیروزی بر صهیونیست‌های اشغالگر را گوشزد می‌کند و می‌گوید: وحدت اسلامی، شعار استراتژیک مسلمانان در دنیایی است که غرب و شرق عالم برای محو اندیشه‌های ناب آن کمر همت بسته‌اند و این جمهوری اسلامی است که با برافراشتن پرچم وحدت بار دیگر امت اسلام را به سیره نبوی دعوت کرد تا با یکدلی در برابر هجمه قرن جدید غرب ایستادگی کنند.

وی تأسی به اخلاق نبوی را یکی از ضرورت‌های مهم مسلمانان دانسته و می‌گوید: شخصیت پیامبر بخشنده ما حضرت محمد(ص) دربردارنده ویژگی‌های یک رهبر اجتماعی است که موفق به برقراری مودت و رحمت بین قلبها و ذهنها شده است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه پیامبر(ص) همه اخلاقیاتی را که سبب وحدت مسلمانان شده است در اختیار دارد، می‌افزاید: رسول خاتم(ص) اختلافات را ناپسند می‌داند و فرقهگرایی را رد کرده است. هنگامی که درمورد تعصبات نژادی صحبت می‌کردند، فرمودند: تعصب را رها کنید که بد جایگاهی است. همان طور که فرمودند: از ما نیست کسی که به تعصب دعوت کند یا کسی که از روی تعصب بجنگد یا برای آن بمیرد.

شحاده با اشاره به اهمیت حقوق اجتماعی در سیره نبوی اظهار می‌کند: در حکومت نبوی مدینه پایگاه حقوق اجتماعی براساس شهروندی در دولت اسلامی بدون تمایز بین عرب و غیرعرب و بدون در نظر گرفتن دین فرد، اما برای محافظت از همه با توجه به وظایف و حقوقشان بنا شد.

وی می‌افزاید: با استناد به آیه «محمد(ص) و همراهانش با کافران سختگیر و در میان خود مهربانند» می‌توان رفتار سیاسی و اجتماعی پیامبر(ص) را مبتنی بر اصول انسانی و رحمت بین مسلمانان تعریف و تفسیر کرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه به جنگ‌های دوران حیات رسول الله(ص) اشاره کرده و ادامه می‌دهد: پیامبر(ص) در جنگ بدر و جنگ‌های دیگر، زندانیان را در قبال آموزش به مسلمانان یا پرداخت فدیه(وجه پرداختی برای آزادی اسیران) مورد عفو قرار می‌دادند تا اصول رفتار انسانی مبتنی بر گذشت را در جامعه تحکیم کنند.

 این کارشناس و استاد دانشگاه در ادامه با تکیه بر روایات نبوی، رسولالله(ص) را محور وحدت امت اسلام دانسته و می‌گوید: تعالیم قرآنی و روایی تا جایی رسوخ کرده که تفرقه بین مسلمانان را از بین برده و برادری را بر اساس دین و نه بر اساس تعصب، جنس، نسب و خانواده بیان کرده است و آن را در حدیث نبوی چنین بیان فرمود: «فرقی بین عرب و غیر عرب نیست مگر به تقوا».

وی تأکید می‌کند: وحدت به نیروی مسلمانان و اعاده عظمتشان کمک می‌کند.

گفت وگو: طیبه مروت

ترجمه: لیلا مصدقی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.