بجنورد- کارگردان مطرح خراسان شمالی با بیان اینکه ضعف در فیلم‌نامه‌نویسی بومی مهم‌ترین کاستی فیلم‌سازی در استان است، گفت: در خراسان شمالی ایده‌های خوبی داریم؛ اما برای پرداخت این ایده‌ها و تبدیل شدن آنها به فیلم‌نامه ضعف داریم.

ضعف در فیلم‌نامه‌نویسی بومی دست فیلم‌سازان خراسان شمالی را بسته است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی، پاتوق فیلم کوتاه این هفته میزبان دو فیلم «مادرانگی» و «اینجا هوا ابری نیست» به نویسندگی و کارگردانی امیر بیاتی، کارگردان مطرح استان بود.

در این ویژه‌برنامه که شامگاه سه‌شنبه با عنوان «برداشت کوتاه» و با استقبال هنرمندان و فیلم‌سازان استان در سالن سوره حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد، این دو فیلم کوتاه اکران و نقد و بررسی شدند.

فیلم کوتاه «مادرانگی» به همت انجمن سینمای جوانان بجنورد تولید شده، این فیلم هفت و نیم دقیقه‌ای درباره پسربچه خردسالی است که روح مادرش همچنان از او محافظت می‌کند، فیلم مادرانگی می‌کوشد تا به اهمیت جایگاه ویژه مادر در خانواده ایرانی بپردازد.

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی امیر بیاتی و بازیگری آرشاویر بیاتی و الهه مولایی تولید شده و مدیر تولید آن رضا خدادادی است.

همچنین فیلم کوتاه «اینجا هوا ابری نیست» هم که دیشب نخستین نمایش آن بود، به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی امیر بیاتی و بازیگری جواد روحانی و هدی ابراهیم پور تولید شده و مدیریت تولید آن هم بر عهده رضا خدادادی بوده است.

امیر بیاتی، مربی فیلم‌سازی دفتر خراسان ‌شمالی در رشته صدابرداری و فارغ‌التحصیل دانشکده صداوسیما، در این نشست با اشاره به نقش پاتوق فیلم برداشت کوتاه در ارتقای فیلم‌سازی در استان، اظهار کرد: پاتوق فیلم کوتاه حوزه هنری خراسان شمالی درمجموع حرکت خوبی است و سبب می‌شود فیلم‌سازان استان دور هم جمع شوند، به‌صورت تخصصی فیلم دیده و این فیلم‌ها را نقد و بررسی کنند.

وی با اشاره به نقدهای صورت گرفته به دو فیلم «مادرانگی» و «اینجا هوا ابری نیست»، افزود: مهم‌ترین نقدی که به فیلم‌ها وارد شد، بحث در مورد فرم کارها بود که در مقایسه با محتوا تا حدی از آن غافل شده‌ایم.

بیاتی اضافه کرد: نقدهای هنرمندان و شرکت‌کنندگان در پاتوق فیلم کوتاه نشان داد که کدهای فیلم را دریافت کرده و سطح فیلم‌سازی و دریافت مخاطب از فیلم در استان به نسبت گذشته ارتقای چشمگیری یافته است.

وی گفت: در این ویژه‌برنامه نقدها و بحث‌های جدی به‌ویژه پیرامون فیلم تازه اکران شده «اینجا هوا ابری نیست» صورت گرفت؛ به‌گونه‌ای که نظر من به‌عنوان کارگردان نسبت به خیلی از جاهای فیلم تغییر کرد و قصد اصلاح این بخش‌ها را دارم.

این کارگردان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از حمایت‌های حوزه هنری از هنرمندان و فیلم‌سازان استان، اظهار کرد: اتفاق خوبی که در این زمینه افتاده این است که حوزه هنری خراسان شمالی تجهیزات خوب و به‌روزی را برای فیلم‌سازی مهیا کرده و در اختیار فیلم‌سازان قرار می‌دهد.

وی افزود: مدیر حوزه هنری خراسان شمالی نسبت به فیلم‌سازی دغدغه مناسبی داشته و مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان هم پرانرژی و بدون تبعیض این مسئله را هدایت می‌کند؛ به‌گونه‌ای که همه مجموعه سخت پیگیر کار و فیلم‌نامه هستند.

بیاتی تصریح کرد: با وجود این مسئله فیلم‌نامه و قصه که موتور محرک فیلم‌سازی محسوب می‌شود، در استان دچار ضعف است؛ زیرا در خراسان شمالی ایده‌های خوبی داریم؛ اما برای پرداخت این ایده‌ها و تبدیل شدن آنها به فیلم‌نامه ضعف داریم که برای رفع این نقیصه هدایت نویسندگان و داستان نویسان استان برای نگارش فیلم‌نامه‌های بومی، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.