خرم ‏آباد- لرستان سال‎های سال است دارای دغدغه‎ها و بحران‏های فراوانی‏ست. به‎گونه ‏ای که به هر کجای آن سرکی می‎کشیم، شاهد درد و رنجی خواهیم بود...

تحلیلی بر حادثه‎ی تلخ اشترانکوه

قدس‎آنلاین- گروه استان‏ها- کیانوش معمر: لرستان سالهای سال است دارای دغدغهها و بحران‏های فراوانی‏ست. بهگونه ‏ای که به هر کجای آن سرکی میکشیم، شاهد درد و رنجی خواهیم بود، یکی از مواردی که در روزهای اخیر دل هر انسان صاحب درکی را به درد آورده حادثه تلخ کشته و مصدومیت تعدادی از هموطنان خراسانیمان در بهمن اشترانکوه بوده است.

این حوادث هرچند غیرمترقبه هستند، اما این امر نباید سبب چشم پوشی ما خبرنگاران که در محافل مختلف به چشمهای بیدار جامعه آن هم به لطف خداوند سبحان و مردم عزیزمان شهره شدهایم از ضعفهای موجود در حوزهی ورزش کوهنوردی و هیئت و فدراسیون این ورزش شود.

بی شک این حادثه، طبیعی بوده اما عدم وجود پناهگاهها و جان پناههای کوهستانی، عدم مدیریت در صعودهای زمستانی، فقدان سرپرستی گروههای کوهنوردی مهمان از استانهای دیگر به منظور راهنمایی کوهنوردان توسط پیشکسوتان بومی و آشنا به اقلیم و شرایط جوی و همچنین عدم وجود یک مرکز یا ایستگاه راهنما با واگذاری و تأمین و تکمیل تجهیزات کوهنوردی مانند، عینک بوران، کرانپین و گتر و کفشهای دوپوش و یک پوش و امثالهم و اینکه آیا کوهنوردان شرایط صعود را دارند یا نه، نمیتواند در وقوع یا پیشگیری از اینگونه حادثهها بی تأثیر باشد.

به راستی کدام نهادها و ارگانها میتوانند در اجرای این مهم نقش ایفاء کنند؟! استانداری؟! نیروی انتظامی به منظور تأمین امنیت منطقه؟! فدراسیون و هیئت ورزشهای همگانی؟! تربیت بدنی استان و وزارت ورزش و جوانان؟! نمایندگان استان؟!

به نظرمیرسد با توجه به سابقه ی وقوع چنین حوادثی و از آنجا که وجود جاذبههای فراوان گردشگری و منابع و تفرجگاه‏های طبیعی در این استان محروم اما برخوردار از نعمتهای الهی همواره گردشگران، ورزشکاران و علاقمندان به این رشته ی ورزشی اعم از خارجی و داخلی فراوانی را به خود جذب میکند و از سویی شهرت ماندگار قوم لر به مهمان نوازی و مردم داری و سلوک و خلوص نیت، میطلبد شورایی درهمین خصوص از مدیران نهادهای فوق الاشاره تشکیل شود تا هم منجر به توسعه فرهنگی دیارمان شوند و هم کمتر شاهد اینگونه حوادث تلخ باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.