بزرگترین مشکل امروز اقتصاد کشور رکود است، رکودی که منجر به تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی خرد و کلان شده که بازار طلای ایران را نمی توان از سایه سنگین این رکود مستثنی دانست. تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی طلا و واحدهایی که با کمترین ظرفیت در حال تعطیلی هستند تبعات رکود به شمار می رود. از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز مشکلات بازار طلای کشوررا دو چندان کرده است.

کاهش قدرت خرید مردم بازار طلا راتعطیل کرده  است/ افزایش قیمت طلا ربطی به مسائل داخلی اقتصاد ندارد

قدس آنلاین- محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه افزایش قیمت طلا وسکه ربطی به خروج سرمایه های بانکی ندارد به قدس آنلاین گفت: افزایش قیمت طلا هیچ گاه با مسائل اقتصادی داخلی ارتباط نداشته است از این رو می توان گفت که کاهش سود بانکی یا خروج سرمایه های مردم از بانکها عامل افزایش قیمت سکه و طلا نیست.

وی دراین باره تصریح کرد: نرخ طلا در ایران همواره ناشی از افزایش قیمت جهانی است و تابعی از قیمت ارز است. افزایش قیمت سکه در هفته های اخیر به دلیل افزایش تقاضا بود اما با حراج سکه از سوی بانک مرکزی این حباب از بین رفت و قیمت ها تعادل یافت اما اصلی ترین دلیل گرانی سکه وطلا ناشی از دو عامل قیمت جهانی و ارز است. هر چند که بالا رفتن نرخ ارز منجر به از بین رفتن اقدامات بانک مرکزی و گران شدن مجدد قیمت سکه شد.

کشتی آرای خاطر نشان کرد: مسلما عوامل مختلفی از جمله تنش های سیاسی و نوسانات اقتصادی اعم از کاهش یا افزایش قیمت دلار و ارز در بازارهای بین المللی بر قیمت طلا تاثیر گذار است. هر چقدر سرمایه ها در بازارهای مالی به سمت خرید طلا سوق داده شود نرخ طلا به صورت جهانی افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور در تشریح اصلی ترین دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی طلا بیان داشت: بزرگترین مشکل امروز اقتصاد کشور رکود است، رکودی که منجر به تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی خرد و کلان شده که بازار طلای ایران را نمی توان از سایه سنگین این رکود مستثنی دانست. تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی طلا و واحدهایی که با کمترین ظرفیت در حال تعطیلی هستند تبعات رکود به شمار می روند. از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیز  مشکلات بازار طلای کشور را دو چندان کرده است. هرچند که قرار است مجلس محترم موضوع مالیات برارزش افزوده را مورد بازنگری قرار دهد اما این مساله به شدت بر کاهش خرید مردم تاثیر گذاشته است. وی ادامه داد: افزایش جهانی قیمت طلا؛ افزایش اجرت و مالیات برارزش افزوده منجر به گران شدن قیمت تمام شده می شود بنابراین مشتری تمایلی برای خرید طلا ندارد یا اصلا توانایی خرید طلا ندارد از این رو رکود در بازار طلای کشور ماندگار شده است.

کشتی آرای در پایان دلیل کاهش صادرات طلا را اینگونه توضیح داد: صادرات طلا به کشورهای همسایه در سالهای گذشته از رونق قابل قبولی برخوردار بود اما بعد از حوادث منطقه ای و عدم ثبات و ایمنی در کشورهای همسایه و افزایش رکود در برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس استقبال از خرید طلا کم شد و اثرات منفی موارد یاد شده خود را در اقتصاد و بازار طلای ایران نشان داد و صادرات طلای کشور را با اختلال مواجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.