۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 577898

فهرست خودروهای یک شرکت ایرانی را در جراید چاپ کرده بودند. این شرکت قرار بوده خودروهای مونتاژ تولید کند.دیدم رودربایستی را کنار گذاشته شاسی بلند تا ۲۵۰ میلیون تومان و هیوندایی تا حدود ۱۸۰ میلیون تومان عرضه کرده‌اند. آن هم در اقساط ۱۱ میلیون و ۲۰ میلیون و غیره میلیون تومانی همه بالا، همه برای یک اقلیت رانت‌خوار خاص.

قدس آنلاین- فهرست خودروهای یک شرکت ایرانی را در جراید چاپ کرده بودند. این شرکت قرار بوده خودروهای مونتاژ تولید کند. دیدم رودربایستی را کنار گذاشته شاسی بلند تا ۲۵۰ میلیون تومان و هیوندایی تا حدود ۱۸۰ میلیون تومان عرضه کرده‌اند. آن هم در اقساط ۱۱ میلیون و ۲۰ میلیون و غیره میلیون تومانی همه بالا، همه برای یک اقلیت رانت‌خوار خاص.

زمانی این شرکت، خودروی مناسب دووی کره‌ای در ایران با قیمت معقول مونتاژ می‌کرد. بهای آوانته حدود ۲۵ میلیون تومان بود. نمی‌دانم چه شده که نصیحت مهندس نعمت‌زاده که مردم ایران باید خودروی گران قیمت بخرند، به منصه ظهور و اجرا درآمده است.

من حیرت می‌کنم مردم ایران چه گناهی مرتکب شده‌اند که باید خودرو را که وسیله زندگی است، گران‌تر از تمام ملل روی کره زمین خریداری کنند تا یک مشت دلال به طور انحصاری خودرو وارد کنند و چندین برابر بهای اصلی آن در کشور تولیدکننده سود حرام و غیرشرعی ببرند.

خیلی تعجب کردم، دیدم در میان معاونان وزارت راه و شهرسازی برخلاف آن معاونی که می‌گفت باید بهای بنزین آن قدر افزایش باید که مردم سفر نکنند و حوادث و سوانح رانندگی کاهش یابد؛ آقای باقرزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفته چون بودجه‌ای برای بهبود کیفیت جاده‌های کشور وجود ندارد و پولی که بر بهای سوخت اضافه شده به جای دیگر می‌رود، بهتر است قیمت بنزین آن قدر بالا برود که مردم از سفر با خودرو منصرف شوند و لابد با قطارهای مسافربری ایمن و اتوبوس‌های ایمن‌تر و هواپیماهای در حال تعویض تا سال ۲۵۰۰ میلادی مسافرت کنند.

معاون دیگر وزیر راه و شهرسازی، آقای داود کشاورزیان سخن معقول‌تر و منطقی‌تر زده است. او گفته است خودروهای داخلی کمترین کیفیت، ایمنی را در میان خودروهای جهان دارند. او پیشنهاد کرده است وزارت اقتصاد عوارض واردات ماشین را کم کنند تا مردم سوار خودروهای ایمن شوند.

من سخن آقای داود کشاورزیان را تکذیب می‌کنم و از دادستان محترم تهران می‌خواهم ایشان را به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی تحت پیگیرد قرار دهند و شبانه برگ جلب خدمتشان بفرستند.

مگر می‌شود خودروهای حلبی- پلاستیکی تولید داخلی کیفیت و ایمنی کمی در میان خودروهای جهان داشته باشند؟

این خودروهای پفکی سبب شده‌اند که مردم قدر خودروهای خارجی را بیشتر بدانند و بی‌جهت نیست که واردکنندگان و حتی مونتاژ کنندگان هر روز بر بهای خودروهای وارداتی می‌افزایند و با قطع سفارش ورود، بازار گرم مصنوعی ایجاد می‌کنند؟

آن معاون وزیر اولی به کشف بزرگی نائل شده و گفته است: در فلان تاریخ که قیمت بنزین ناگهان افزایش یافت، تلفات از ۲۷ هزار مرده به ۱۶ هزار میت کاهش یافت. [حالا هم بهتر است بهای بنزین را ببریم بالا (مثلاً ۲۰۰۰ تومان یا ۳۰۰۰ تومان) که هیچ کس مگر دارندگان ژن خاص سفر نروند و در خانه بنشینند و اورژانس و پلیس راه و متوفیات زحمت کمتری متحمل شوند.]

گران کردن از نظر این آقایان اندیشه‌مند و اندیشه ورز کلید حل تمام مشکلات است. در تمام جهان خریداران خودرو به روش‌های گوناگون تشویق به خرید خودرو می‌شوند تا کارگران کارخانه‌های خودروسازی بیکار نمانند، خودروهای مدل سابق هر چه زودتر از انبارها تخلیه شوند و جا برای خودروهای جدید سال نو باز شود.

در اینجا خودروهای معیوب و خطرناک و بی‌ارزش داخلی به بهای خون مدیران دو کارتل بزرگ بی‌خاصیت و مضر خودروسازی به فروش می‌رسد و برایش بازار سیاه ایجاد می‌کنند، یک مشت دلال بی‌هنر میلیونر، چاره کار را گران کردن بنزین می‌انگارند. یک نفر متخصص ژاپنی و کره‌ای و جهان سومی نمی‌آورند که راه کار را یادشان بدهد.

یک سارق خودرو در تلویزیون نشان داد که چگونه می‌توان در و پنجره خودروهای تولید داخل را به سهولت گشود و آن را به سرقت برد. هیچ خودروی خارجی را که مجهز به جدیدترین وسایل ضدسرقت است، نمی‌توان به سرقت برد، ولی درِ تولیدات مشعشع و شرم‌آور هر دو کارخانه را می‌توان مثل برق و باد باز کرد، پنجره را گشود، در را تا کرد و ماشین مردمان طبقه پایین و متوسط جامعه را دزدید.

من شنیده‌ام تولیدات هیوندایی در خارج با بهایی بین ۳۵ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان که بالاترین قیمت است، عرضه می‌شود، اما شما اینجا خودروی هیوندایی زیر ۱۰۰ میلیون تومان پیدا نمی‌کنید.

خودروهای خانوادگی نیز چهار نفری کوچکی مخصوص خانواده‌ها در آلمان و سایر کشورهای جهان عرضه می‌شود که بهای آن زیر ۵۰ میلیون تومان به پول ایران است. شنیدم یاریس را که برادران حدادزاده واردکننده تویوتا و آقای شربیانی مدیر فنی ایرتویا سال‌ها پیش به من گفته بود با بهایی معادل ۱۰ تومان عرضه خواهد شد به ۱۲۰ میلیون تومان رسانده‌اند.

علت این است که در اینجا هیچ کس و هیچ سازمان حامی مصرف کننده نیست. اساساً مردم ایران بجز خودشان را داخل آدم نمی‌دانند که سوار خودروی ارزان خانوادگی شوند؛ خودرویی که در ژاپن و کره خودروی کارگران و کشاورزان است به محض ورود به اسکله بندرعباس خودروی میلیاردرها می‌شود و بهای ۱۰ میلیون تومان روی آن می‌گذارند و دولت اشرافی آقای روحانی برای کسب درآمد بیشتر چشم می‌بندد و اجحافات واردکنندگان و حتی مونتاژ کنندگان بر مردم را روا می‌دارد.

خدا پدر آقای داود کشاورزیان معاون وزارت راه و شهرسازی را بیامرزد که یک حرف حسابی زد و برای کاستن از مرگ و میرها چاره کار را در کاهش عوارض و مالیات خودروهای خانوادگی و چهار سیلندر خارجی و فراهم آوردن امکان خرید آن از سوی مردم مظلوم و بی‌پناه ایران دانست.

در فضای مجازی تصویر خودرو مدل ۲۰۱۷ بسیار لوکس و قوی و زیبایی به نمایش گذارده شده بود با پیش قسط معادل ۱۴ میلیون تومان و اقساط یک میلیون، سه ساله؛ یعنی حدود ۳۶۰ میلیون تومان، خودرویی فوق العاده‌ای عالی و قشنگ و محکمی به نظر می‌رسید، قیمت این اتومبیل ۶۰۰ میلیون تومان در ایران است! چرا، چه خبر شده، حدود ۱۸۰ میلیون تومان مالیات و عوارض و سود بازرگانی اضافه کرده‌اند، ایرادی ندارد. چرا بهای اتومبیل‌های چهار سیلندر خانوادگی ژاپنی و کره‌ای را این سان گران کرده‌اید، آخر یاریس چیست؟ یاریس زمانی قرار بوده ۴ تا ۱۰ میلیون تومان در ایران به فروش برسد. قیمت تمام خودروهای مرغوب را آن قدر بالا می‌برند که طبقات متوسط ناچار شوند، خودروهای خطرناک و معیوب داخلی را خریداری کنند و از همان هفته اول خرید دنبال تعمیرگاه و تعویض قطعات و گرفتاری‌های دیگر باشند. به راستی مافیای خودرو به صنعت نورس و ناقص و عقب مانده ایران فرمان می‌راند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.