«خیابان در اختیار بچه هاست!» شاید نخستین پوسترها و تابلوهایی با این مضمون را بتازگی و به هنگام برگزاری نخستین جشنواره "بازی‌های خیابانی" به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام در محله رودکی حد فاصل خیابان امام خمینی - مرتضوی واقع در منطقه ۱۰ تهران، دیده باشید، اما به احتمال زیاد آخرین آن‌ها نخواهد بود.

بازی‌های خیابانی در شهرهای بزرگ جان می‌گیرند

قدس آنلاین- «خیابان در اختیار بچه هاست!» شاید نخستین پوسترها و تابلوهایی با این مضمون را بتازگی و به هنگام برگزاری نخستین جشنواره "بازی‌های خیابانی" به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر نور و رحمت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و ولادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام در محله رودکی حد فاصل خیابان امام خمینی - مرتضوی واقع در منطقه ۱۰ تهران، دیده باشید، اما به احتمال زیاد آخرین آن‌ها نخواهد بود.

* خانه‌هایی که فضای بازی ندارند

در واقع همزمان با تغییر رویکرد شهرداری تهران و برخی دیگر از شهرداری‌های شهرهای دیگر کشور برای انسان محور کردن خیابان‌ها از این پس بیشتر شاهد چنین پوسترهایی خواهیم بود. دلیلش هم تا حدی روشن است. یعنی وقتی در خانه‌ها و ساختمان‌های ما فضای کافی برای بازی و فعالیت بچه‌ها نیست و علاوه بر این، سرانه فضای ورزشی در کشور نیز محدود است و بسیاری از خانوارها آنقدر توان مالی ندارند که هزینه عضویت فرزندان خود در باشگاه‌های ورزشی را بپردازند، چاره‌ای نمی‌ماند جز این که مدیران شهری ما نیز مثل بسیاری از شهرهای دنیا با مسدود کردن برخی از خیابان‌ها در ساعاتی از روزهای خاص هفته، زمینه را برای بازی و نشاط بچه‌ها فراهم آورند.

* کنار مسجد و کتابخانه به محل بازی هم نیاز داریم

سید حمید رضا کاظمی نایب رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای بازی و ورزش برای کودکان و نوجوانان در شهرها و بویژه کلانشهرهای کشور به قدس می‌گوید: وقتی در هر محله‌ای فضایی را برای ساخت مسجد، کتابخانه، فروشگاه و... در نظر می‌گیریم، باید در کنار آن‌ها فضایی برای بازی و ورزش برای بچه‌ها و نوجوانان و بزرگ‌ترها پیش‌بینی شود چون این موارد نقش مستقیمی در سلامت جسمی و روحی آن‌ها دارد.

وی با اشاره به این که در ساختمان‌های بلند مرتبه از لحاظ قانونی محلی برای پارک خودرو پیش بینی شده است، می‌گوید: اما برای فضای بازی بچه‌ها در ساختمان‌ها هیچ قانون الزام آوری نداریم و این واقعاً جای تأسف دارد.

* ساختمان‌های بزرگ باید موظف به جانمایی فضای بازی شوند

نماینده مردم پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی پیش بینی فضای بازی بچه‌ها در ساختمان‌ها و محلات را ضروری می‌خواند و می‌گوید: در این ارتباط اگر نیاز به تصویب قانون باشد کمیسیون شوراهای مجلس از این موضوع استقبال می‌کند و همکاری لازم را خواهد داشت تا برای ساختمان‌های بلند محلات، جایی را برای بازی و اوقات فراغت بچه‌ها در نظر بگیرند.

وی در همین زمینه می‌افزاید: اما در کنار ایجاد فضاهای مناسب بازی در ساختمان‌ها و محلات می‌توان با بستن بعضی از خیابان‌ها در ساعاتی از هفته زمینه را برای بازی بچه‌ها که بشدت نیاز به جنب و جوش و تحرک دارند، فراهم کرد. ما می‌توانیم با چنین راهکاری که هزینه زیادی هم ندارد حداقل‌ها را برای بازی بچه‌ها تأمین کنیم.

* بستن خیابان‌ها کافی نیست

ناهید خدا کرمی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم از ضرورت اجرای برنامه یاد شده سخن می‌گوید و می‌افزاید: باید معابر شهرها به جای خودرو محور بودن، انسان محور شوند. این گونه شرایط مناسبی برای یادگیری، ورزش، بازی و تخلیه هیجانات بچه‌ها و نوجوانان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به این که تمام تلاش‌ها در تهران و برخی کلانشهرها این بوده که خودروها راحت‌تر آمد و شد کنند، تصریح می‌کند: بنابراین اجرای برنامه بازی‌های خیابانی می‌تواند در سلامت جسم و روح آینده سازان کشور نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح مذکور در برخی شهرهای دنیا، تصریح می‌کند: البته این که ما یک یا دو خیابان و کوچه را ببندیم و بگوییم محل بازی بچه‌هاست واقعاً کافی نیست و یکسری زیر ساخت‌های دیگر را هم می‌طلبد. ضمن این که اجرای این طرح در همه محلات چندان آسان نیست چون بار ترافیکی ایجاد می‌کند. بنابراین ابتدا باید این طرح را به صورت آزمایشی در چند محله پیاده کرد و بعد در صورت مثبت بودن آن را به همه محلات گسترش داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.