رشت- دلق‌پوش گفت: در حال حاضر بازار تابلو فرش اشباع است و لازم است فرش‌بافان گیلان به سمت تولید فرش دستباف ابریشمی بروند، تا بتوانیم فرش دست باف ابریشمی گیلان را درخشان به دنیا معرفی کنیم.

فرش‌بافان گیلانی را  به سمت تولید فرش دستباف ابریشمی سوق دهیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت گیلان، در دومین همایش فرش دست‌بافت گیلان، بابیان اینکه گیلان استانی است که به دلیل همسایه بودن با کشورهای حاشیه کاسپین برای فروش محصولات صادراتی از بازار ۴۰۰میلیون نفری برخوردار است گفت: گیلان بیش از ۱۳هزار و ۴۰۰ نفر بافنده فرش و ۵۸ کارگاه فرش بافی در استان داردو باید از این استعداد مطمئن برای صادرات فرش دست‌بافت گیلان بهره بیشتری ببریم.

وی با بیان اینکه اقلام فرهنگی و صنعتی گیلان اقتصاد کشور را رونق می‌بخشد گفت: فرش نیز صنعتی آمیخته‌ با فرهنگ ایران است و باید برای توسعه این هنر حمایت‌ها جدی‌تر شود.

وی بابیان اینکه گیلان، گیلان استانی با قدمتی طولانی در پرورش کرم ابریشم و صنعت نوغانداری دارد، خاطرنشان کرد: باید به‌واسطه ابریشم ، صنعت فرش دست‌باف ابریشمی را در گیلان بیش از گذشته احیا کنیم و به‌زودی گیلان را به‌عنوان پایگاه فرش دست‌بافت ابریشمی در کشور معرفی کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه ایران جزء کشورهای ثروتمند دنیاست گفت: علیرغم وجود منابع مختلف سهم کشور از اقتصاد جهانی ناچیز است و پرداختن به توسعه فرش دستباف می‌تواند میزان قابل توجهی از این سهم را در بخش صادرات غیرنفتی کشور افزایش دهد.

وی تصریح کرد: برای معرفی فرش گیلان به دنیا و حمایت از فرش‌بافان استان اقداماتی در شأن بافندگان این هنر صنعت ارزشمند انجام شود.

می‌توان با آسیب‌شناسی بازارهای جهانی فرش را به دست آورد

نایب‌رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به اینکه اتاق اصناف چتر حمایتی خود را بر روی فرش‌بافان گسترده است گفت: از دیدگاه اتاق اصناف تمام کسانی که کارت قالیبافی دارند تحت پوشش حمایتی این نهاد قرار می‌گیرند، فرش‌بافی و صنایع وابسته به آن همانند تولید طلا است و اتاق اصناف باید به احیای این هنر و صنعت بزرگ کمک کند.

جلال‌الدین محمد شکریه  با اشاره به اینکه تعدادی از کشورها در حال رقابت با فرش ایرانی هستند اظهار کرد: برخی از این کشورها حتی توانسته‌اند جایگاه ایران در کشورهای مختلف را بگیرند یا با چالش‌های جدی مواجه کنند.

عضو شورای شهر رشت بابیان اینکه فرش ایران دارای یک پتانسیل قوی در قسمت بافت، طرح، نقشه و رنگ است تصریح کرد: می‌توان با آسیب‌شناسی و یافتن نقاط ضعف دوباره بازارهای جهانی را به دست آورد.

وی بیان کرد: در جلسات متعدد با مدیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در مورد اختصاص دادن بودجه و تسهیلات با توجه به برنامه‌های مدون در خصوص فرش گیلان در سال آینده مباحث خوبی مطرح شد و می‌توان از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در ایجاد اشتغال متوازن و باثبات بهره گرفت.

شکریه با اشاره به اینکه می‌توان از پتانسیل مساجد و سازمان فنی و حرفه‌ای در تولید فرش در گیلان استفاده کرد خاطرنشان کرد: استان گیلان در تولید تابلو فرش توانایی و پتانسیل بالایی دارد. باید استعداد گیلان در فرش را به رخ کشید که در این زمینه به‌زودی همایش و نمایشگاه فرش گیلان در استان برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه برای بیمه فرش‌بافان با بیمه تعاون در حال عقد قرارداد هستیم بیان کرد: برای ارتقای علمی فرش‌بافان طرح‌هایی در دست بررسی است. نیاز به یک لوگو برای فرش گیلان به‌شدت احساس می‌شود، فرش استان گیلان نیاز به یک برند برتر دارد که این برند در همایش فرش دستبافت استان گیلان رونمایی می‌شود.

۶۰ درصد محصول فرش دستباف به ۸۰کشور دنیا صادر می‌شود

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در این همایش گفت: فرش دست‌باف نماد بارز اقتصاد مقاومتی است.

کاووسی افزود:در حال حاضر بیش از ۴میلیون نفر در کشور به طور مستقیم در تولید فرش اشتغال دارند و طبق مطالعات انجام‌شده، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این بخش می‌تواند ۳۰فرصت شغلی ایجاد کند و ما باید در گیلان از این فرصت بهره‌ ببریم.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد شده برای این شغل تقریبا یک دهم دیگر صنایع است، خاطرنشان کرد: و این امر حاکی از آنست که فرش دست باف نماد بارز اقتصاد مقاومتی است

کاووسی خاطر نشان کرد: صنعت فرش صنعتی اشتغال‌زا با سرمایه گذاری حداقلی و ارزش‌افزوده بالا است و باید تامین مالی و نهادسازی برای فرش بافان استان جدی گرفته شود.

گفتنیست عصر روز ۱۸ آذر نمایشگاه فرش استان گیلان در سه‌طبقه در تالار سلطان افتتاح شد و  به هر یک از شهرستان‌های استان گیلان یک غرفه رایگان  داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.