توقف ثبت سفارش وساماندهی واردات خودروها از ماه‌ها قبل انگار خود به معضل جدیدی تبدیل شده است توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی در سال جاری با هدف حمایت ازتولید ملی و ساماندهی واردات انجام گرفت هر چند برخی بدبینانه به این نکته اشاره دارند که هدف از توقف و اخیراً محدودیت زمانی برای ثبت سفارش خودروها با انگیزه مثبت شدن تراز تجاری صورت گرفته است.

افزایش حباب قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی

قدس آنلاین- توقف ثبت سفارش وساماندهی واردات خودروها از ماه‌ها قبل انگار خود به معضل جدیدی تبدیل شده است توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی در سال جاری با هدف حمایت ازتولید ملی و ساماندهی واردات انجام گرفت هر چند برخی بدبینانه به این نکته اشاره دارند که هدف از توقف و اخیراً محدودیت زمانی برای ثبت سفارش خودروها با انگیزه مثبت شدن تراز تجاری صورت گرفته است.

در این باره یک نمایشگاه دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفت: قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش به صورت «وحشتناک» رشد داشته و هر روز بالاتر می‌رود، به طوری که رشد متوسط ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت‌ها را در دو ماه گذشته شاهد بودیم.

«کوروش طواحن» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وضعیت امروز بازار خودرو یادآور سال‌های ۹۰ و ۹۱ یعنی زمانی است که دلار به ناگاه از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت یافته بود؛ در آن زمان هر روز از بازار قیمت خودروها را استعلام و سپس نسبت به فروش اقدام می‌کردیم.

این نمایشگاه دار خودروهای خارجی تصریح کرد: افزایش مجدد قیمت خودروهای خارجی از حدود مهر و آبان گذشته آغاز شده و در ۱۵ روز اخیر شدت یافته است.

وی دلیل این افزایش را به پایان رسیدن ورود قطعی خودروهایی که پیش از این وارد کشور شده بودند، برشمرد و خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش قیمت‌ها شامل خودروهای مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر یا کم کارکرد شده است.

طواحن به طور نمونه به خودروی بی. ‌ام. دابلیو ۷۳۰ مدل ۲۰۱۷ فول اشاره کرد که در یک ماه گذشته با رشدی خیره کننده از قیمت ۷۸۰ میلیون تومانی، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

این فعال خودرویی همچنین به افزایش قیمت خودروی کره‌ای سورنتوی صفر کیلومتر از ۲۴۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در دو ماه اخیر، افزایش ۳۵ درصدی قیمت کیا سورنتو و سانتافه و رشد ۲۰ درصدی قیمت تویوتا راوفور در این مدت اشاره کرد.

به گفته طواحن، سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار سبب شد به دلیل نگرانی از تعطیل شدن، این واردکنندگان به استفاده کامل از همه ظرفیت ثبت سفارشات خود اقدام کنند.

بنا بر آمار گمرک، در هشت ماهه امسال نزدیک به ۵۴ هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که نسبت به ۴۵ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال نزدیک ۲۶ درصد افزایش واردات صورت گرفته است.

ارزش واردات خودرو در این مدت یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۰ میلیون دلار ارزش واردات بیشتر بوده است.

آن‌طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد عدم عرضه خودروهای وارداتی به بازار از سوی برخی واردکنندگان خودرو دلیل رشد حبابی قیمت‌ها بوده است.

در این شرایط کارشناسان به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند تا زمان ترکیدن حباب و کاهش قیمت‌ها از خرید خودروهای وارداتی خودداری کنند.

ایسنانیز درهمین مورد نوشت البته از بازار خودرو خبر می‌رسد برخی واردکنندگان خودرو با هدف تحت فشار قرار دادن دولت برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه این محصولات به بازار را متوقف کرده‌اند. این موضوع رشد جهشی قیمت این محصولات را به دنبال داشته است.

این اظهارات در حالی است که تنها ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو متوقف شده و واردات این محصول از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان در حال انجام است.

در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با طرح این پرسش که چه‌ کسانی سود ۲۰۰ درصدی واردات خودرو را به دست آورده‌اند، گفت: مگر چه اتفاقاتی در بازار افتاده که با افزایش واردات شاهد رشد قیمت‌ها هستیم!؟

سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: متأسفانه بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش، شرکت‌ها به‌دلایل مختلفی اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردند اما سؤال اینجاست؛ مگر چه اتفاقاتی در بازار افتاده که با افزایش واردات شاهد رشد قیمت‌ها هستیم!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.