بجنورد- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان شمالی گفت: ارزش کل بافته‌های مددجویان ۷۳۷ میلیون تومان است که بخشی از این محصولات در بازارهای داخل این استان بخشی نیز در تهران به فروش رسیده است

درآمد ۷۳۵ میلیون تومانی مددجویان خراسان شمالی از بافت فرش

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سایت خبری کمیته امداد، علی‌رضا مرادی اظهار کرد:  در نیمه نخست سال جاری مددجویان فعال در عرصه تولیدات قالی فرش موفق به بافت ۹۹۴ تخته فرش به مساحت ۲۱ هزار و ۱۸ مترمربع شدند، که از مجموع این تولیدات ۱۵۱ تخته قالی،۱۴۰ عدد گلیم و ۵۸ مورد نیز تابلو فرش بوده است.

وی افزود: در نیمه نخست امسال،۶۹ تخته فرش به ارزش ۲۲۱ میلیون تومان برای فروش به تهران صادر شد و ۹۹۴ تخته نیز به ارزش ۵۱۶ میلیون تومان در داخل این استان به فروش رسید.

وی با اشاره به مشکلات این استان درزمینهٔ اقتصادی و همچنین وجود خشک‌سالی‌های چند سال اخیر، گفت: توجه به صنعت فرش دستباف و استفاده بهینه‌ از این نعمت الهی، راهگشای بسیاری از تنگناهای اقتصادی خانوارهای استان خراسان شمالی است.

مرادی بابیان اینکه استان خراسان شمالی یکی از مهم‌ترین مناطق تولید فرش دستباف در بین قومیت‌های کرد، ترک و ترکمن است، ادامه داد: گسترش طرح‌های تولید فرش می‌تواند، توان اقتصادی خوبی را در بین خانوارهای محروم این استان ایجاد کند.

وی تولید فرش دوروی ترکمنی خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان را ازجمله صنایع‌دستی منحصربه‌فرد این استان اعلام کرد و ادامه داد: کمیته امداد خراسان شمالی نیز برای توانمندسازی خانوارهای تحت حمایت خود و استفاده از ظرفیت بانوان به دنبال تشویق مددجویان ساکن در این استان به ایجاد کارگاه‌های تولید فرش است.

وی بیان کرد: با پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی هم‌اکنون ۵۷۴ کارگاه بافت فرش درزمینهٔ تولید قالی، گلیم، جاجیم، یلمه، سوماک، ورنی در این استان فعال است.

مرادی بابیان اینکه بیش از ۸۶۰ نفر از بانوان وزنان سرپرست خانوار و همچنین دختران بازمانده از ازدواج در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند، گفت: کمیته امداد خراسان شمالی سالیانه برای ارتقای مهارت‌های مددجویان در بخش قالیبافی، آموزش‌های پایدارسازی و توسعه برگزار می‌کند.

وی درباره نحوه اعطای تسهیلات به مددجویان قالیباف نیز اعلام کرد: این نهاد پس از بررسی توانمندی متقاضیان و همچنین سنجش ظرفیت کارگاه به این مددجویان تسهیلات چهارتا ۲۰ میلیون تومان اعطا می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.