بجنورد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: وجود فرهنگ های متنوع در کنار مذاهب اسلامی و همدلی و همکاری و نیز تساهل و مدارای اقوام و مذاهب نسبت به یکدیگر از شاخص های مهم فرهنگی خراسان شمالی است.

تنوع فرهنگ و مذهب؛ شاخصه مهم خراسان شمالی

قدس آنلاین، گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: حسین فرخنده در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین،  با اشاره به جاذبه های فرهنگی استان در بخش موسیقی و صنایع دستی اشاره و اظهار کرد: هنر استان هم قابلیت غنی شدن و هم غنا بخشیدن به سایر هنرها را داراست.

وی تاکید کرد: برای برنامه ریزی توسعه فرهنگی در استان باید به شناخت میراث فرهنگی هنری استان برسیم.

فرخنده به علاقمندی مردم استان به حضور در اجراهای هنری، خرید کتاب، استقبال از سینما و هنرهای نمایشی را از سرمایه های بی بدیل در خراسان شمالی ذکر کرد.

وی تصریح کرد: با تلاش بیشتر،  استان ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی پرنشاط و یک مرکز بزرگ فرهنگی گردشگری در کشور دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب آیین پاسداشت فرهنگ و هنر و علم است و باید زمینه ای را فراهم کنیم تا دانش و فرهنگ در جامعه معرفی و به آن احترام گذاشته شود.

حسین فرخنده  نمایشگاه کتاب را ادای احترامی به جایگاه  علم و فرهنگ و اندیشه دانست و اظهار کرد:  هرساله با برگزاری نمایشگاه کتاب شاهد استقبال مردم استان از این نمایشگاه هستیم و امیدواریم با مردم  با استقبال پر شور خود زمینه ای را فراهم آورند که شاهد رونق پیش از پیش صنعت نشر در استان باشیم.

وی استقبال خوب مردم استان را از عوامل اثر گذار در برپایی نمایشگاه کتاب در استان دانست که موجب شده است تا خراسان شمالی در زمره استان هایی قرار گیرد که تقریبا به طور مستمر از سال ٨٥ تاکنون شاهد برپایی نمایشگاه کتاب بوده است.

فرخنده گفت: حضور کودکان و نوجوانان در نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و زمینه ای ست برای این که این نسل کتاب خوان حرفه ای تربیت شود.

وی ادامه داد: امسال نیز مانند سال های گذشته برنامه هایی در غرفه های جنبی مانند تصویرسازی کتاب کودک، کارگاه داستان نویسی خلاق و معیارهایی انتخاب کتاب برای کودکان، ایستگاه نقاشی و سرگرمی درکنار جشن امضای کتاب و مشاعره آیینی و نشست های تخصصی با موضوعات مختلف اجرا  شد.

30کتاب فروشی در خراسان شمالی

وی افزود: متاسفانه شمار کتابفروشی در این استان بسیار اندک و کم است و  تنها 30 کتاب فروشی در استان فعالیت دارد و این تعداد بسیار کم است.

وی گفت: این نقیصه با برگزاری رویدادهایی همچون نمایشگاه کتاب در استان جبران می شود و تازه های نشر در نمایشگاه به متقاضان عرضه می شود.

فرخنده درباره حمایت از کتاب فروشی ها نیز گفت: از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه مراکز فروش کتاب تسهیلات پرداخت می شود و متقاضیان برای تاسیس، نوسازی و تجهیز مراکز فروش کتاب از این مزایا بهره مند می شوند.

وی با بیان اینکه این طرح با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود افزود: با توجه به قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در اجرای ماده چهار آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد نسبت به اعطای تسهیلات مورد نیاز برای تاسیس، نوسازی و تجهیز مراکز فروش کتاب در مناطق کمتر برخوردار اقدام کند.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، سقف تسهیلات مزبور سه میلیارد و 500 میلیون ریال است و سال گذشته هشت کتاب فروشی برای توسعه کار خود تسهیلات دریافت کردند.

زمان بهره برداری کتابخانه مرکزی مشخص نیست

وی در خصوص کتابخانه مرکزی بجنورد نیز گفت: ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد از مصوبات دور نخست سفرهای استانی دولت نهم با زیربنای چهار هزار و ٢۵ متر مربع آغاز شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

حسین فرخنده اظهار کرد: کتابخانه مرکزی از سال ۸۵ در شهرستان بجنورد مرکز خراسان شمالی کلنگ زنی شده بود، اما به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای این پروژه طولانی شد.

وی با اشاره به جایگاه استان در زمینه سرانه فضای کتابخانه ای افزود: بهره برداری از این پروژه در افزایش میزان سرانه فضای کتابخانه ای استان تاثیر به سزایی دارد.

به گفته وی تاکنون هشت میلیارد وسیصد میلیون تومان برای احداث کتابخانه مرکزی هزینه شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: این کتابخانه شامل فضای آموزشی، اداری، قرائت خانه، سالن مطالعه، فضای خدمات پشتیبانی، بخش مخزن و مرجع و کارگاه مرمت کتاب است.

فرخنده با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه و ترویج آن تصریح کرد: در این کتابخانه همچنین تمام استانداردهای لازم برای بهره مندی قشر معلول جامعه در نظر گرفته و رعایت شده است.

وی در خصوص افتتاح این کتابخانه نیز گفت: اکنون تمام تجهیزات آن آماده شده و اما زمان بهره برداری آن نیز  مشخص نیست.

وی در ادامه در خصوص وضعیت تئاتر استان نیز گفت: مردم خراسان شمالی مردمانی فرهنگ دوست هستند به همین دلیل تئاتر در این استان مورد استقبال زیادی قرار دارد و استقبال آنان از برنامه های فرهنگی و هنری همواره زبان زد دیگر استان های کشور بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بابیان اینکه مخاطبان تئاتر در این استان از حضور جشنواره‌ای عبور کرده و توسعه‌یافته است، گفت: تولید تئاتر منحصر برای جشنواره‌ها نیست.

این مسئول گفت: درگذشته کار تئاتر استان منحصر می‌شد در جشنواره‌ها اما امروز این ظرفیت گسترش پیداکرده است.

فرخنده با تأکید بر اینکه جشنواره‌ها بیانگر تمام ظرفیت و توانمندی هنرمندان ما نیست، تصریح کرد: زمینه‌های حمایت از اجراهای عموم آثار نمایشی بیشتر فراهم‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بابیان اینکه در حوزه فضاهای نمایشی و زیرساختی، کار بسیار است، تصریح کرد: گسترش تئاتر، گسترش آگاهی و دانش و درنتیجه رشد و توسعه در جامعه می‌شود.

وی تمرکززدایی و برگزاری محافل تئاتری و جشنواره در شهرستان‌ها را سبب پیشرفت تئاتر شهرستانی برشمرد و عنوان کرد: تبادل گروه‌های تئاتری و کلاس‌های آموزشی که از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار می‌شود، این موفقیت را حاصل‌شده است.

وی افزود: توسعه و رشد تئاتر در این استان سرعت خوب و مناسب دارد و گواه این مدعا، افزایش میزان تولیدات و رشد شمار مخاطبان است و علاوه بر آن رونق گیشه ها در مرکز استان و در سایر شهرها مصداق دیگری از حرکت رو به رشد هنر تئاتر در استان است.

وی گفت:اکنون در شهرهای اسفراین، شیروان، بجنورد، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان مجتمع فرهنگی و هنری راه اندازی شده و در شهرستان های فاروج و راز نیز در حال پیگیری هستیم.

فرخنده افزود: خراسان شمالی در سال های ٨٨ تا ٩٢ فاقد سینما بود و با تدبیر دولت، امروز اکثر مجتمع های فرهنگی هنری شهرستان های استان، از امکانات سینمای دیجیتال برخوردار شده اند.

فرخنده با بیان اینکه خوشبختانه امروز فیلم های سینمایی همزمان با تهران در خراسان شمالی اکران می شود، اضافه کرد: از اتفاقات خوب در چهار سل اخیر، حضور بخش خصوصی جهت احداث تالار چند منظوره فرهنگی از جمله سینما در بجنورد بوده است.

وی با اشاره به کمبود فضای سینما در استان تصریح کرد: برای نخستین بار سرمایه‌گذاران به صورت جدی در بحث سرمایه‌گذاری سینما حضور پیدا کردند و بعد از نیم قرن در عرصه سینما شاهد افتتاح نخستین سینما در بخش خصوصی در بجنورد بودیم که با ظرفیت  86 نفر افتتاح شد.

وی افزود: تعداد سینماهای استان در دو سال اخیرافزایش یافته که نشان از رشد اقتصاد و اشتغال‌زایی در این بخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.