۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 578042

چکیده: وزیر بهداشت در حالی با یک نظر غیر کارشناسی در مورد بی‌کیفیت بودن نان تولید داخل کشور پیشنهاد واردات گندم باکیفیت را ارائه نمود که ۹ ماه قبل در سخنانی کارشناسان خود را به پرهیز از کارشناسی در اموری که شناختی از آن ندارند توصیه کرده بود و راه حل مناسب برای افزایش کیفیت نان را نظارت‌های دقیق بر چرخهٔ تولید نان دانسته بود.

راه حل انحرافی وزیر بهداشت برای بهبود کیفیت نان

قدس آنلاین- توجه به خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک برای هر کشوری در جهت رسیدن به استقلال اقتصادی و عدم وابستگی به خارج از کشور از اهداف اصلی دولت‌ها در همه برهه‌ها بوده است و یکی از محصولات استراتژیک که همه کشورها به تولید آن اهمیت بالایی قائل می‌شوند گندم است.
در داخل کشور ایران بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار گندم‌کار وجود دارد که در تأمین استراتژیک ترین محصول موردنیاز کشور و خودکفایی آن نقش بسزایی دارند. سخنان اخیر وزیر بهداشت مبنی بر کیفیت پایین گندم تولید کشور و پیشنهاد واردات گندم باکیفیت از کشورهای دیگر صدای کشاورزان را درآورده است.
پیشنهاد غیر کارشناسی وزیر بهداشت در حالی صورت گرفته است که آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران که حاصل نتایج سنجش کیفی ۷۰۰ نمونه در سال جاری است نشان می‌دهد؛ کیفیت نان کشور ۲ نمره بهبود داشته است. بر اساس این گزارش کیفیت نان در مرداد ۹۵ که بخشی از آرد آن از گندم وارداتی بوده نمره ۸۲ و در مرداد ۹۶ که تمام آرد آن از گندم مورداستفاده داخلی بوده نمره ۸۴ را کسب کرده است.
کلیه آزمایش‌های انجام‌شده از سوی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران حاکی از رعایت استانداردهای لازم در تولید آردهای موردنیاز نانوایی‌ها در کارخانه‌های استان‌های مختلف هست البته در برخی موارد نیز در موارد معدودی این استانداردها رعایت نشده است که قابل‌چشم‌پوشی است.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت گندم تولیدی ایران نسبت به کشورهای همسایه و علی‌الخصوص روسیه بالاتر بوده و این عاملی برای گران‌تر بودن گندم صادراتی ایران نسبت به کشور روسیه شده است.
همچنین نباید فراموش کرد که کیفیت آرد تولیدی به دو عامل مهم یکی گندم تولیدی و دیگری مراحل پس از برداشت محصول از قبیل نگهداری، عملیات آسیابانی، فرآوری خمیر و پخت نان بستگی دارد و اگر مرحله‌ای به‌صورت ناقص اجرا شود قطعاً در کیفیت نان تولیدی تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه بخش زیادی از گندم کشور گرید  A را دارد، افزود: حدود پنج میلیون تن از گندم کشور که ۴۰ درصد تولید را شامل می‌شود در حد کیفی‌ترین گندم‌های دنیا است. به گفته یزدان سیف از ترکیب این گندم‌های کیفی با سایر گندم‌های کشور، آرد بسیار مناسب آسیابانی حاصل می‌شود که برای تولید نان‌هایی که در داخل کشور تهیه می‌شوند مطلوب است.
برخی از منتقدان نیز آب بر بودن تولید گندم در کشور را مطرح کردند که با بررسی زمان کشت گندم در کشور و با توجه به اینکه دوره کشت گندم در کشور ایران از اوایل مهرماه شروع و تا اواخر دی‌ماه در برخی مناطق گرم و خشک کشور ادامه پیدا می‌کند می‌توان به این نتیجه رسید که در این بازه زمانی در کشور نزولات آسمانی به‌اندازه کافی وجود دارد و با کشت گندم می‌توان استفاده کافی را از این نزولات آسمانی نمود.
وزیر بهداشت هم‌چنین یکی از دلایل خود برای واردات گندم را این‌گونه بیان کرد که نانواها شاکی هستند و می‌گویند آرد ایرانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چسبندگی لازم را ندارد و می‌گویند حتماً باید این گندم با گندم وارداتی مخلوط شود تا بتوانیم آن را استفاده کنیم و نمک بیشتری هم به آن نزنیم.
اما سؤال ما این است که آیا کارشناسان وزارت بهداشت نیز نظارت‌های لازم را به‌درستی در این زمینه انجام داده‌اند یا نه؟
دی‌ماه سال گذشته بود که دکتر هاشمی با تأکید بر اهمیت نان در زندگی ایرانیان و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه خطاب به کارشناسان بهداشت گفت: حتما نظارت ها را با همکاری اتحادیه انجام دهید و طوری نباشد که بدون اینکه حرفه را بشناسیم فقط به دنبال ایراد و اشکال گرفتن باشیم؛ اما درعین‌حال به‌عنوان امین مردم وظیفه‌دارید که کار خود را دقیق انجام دهید؛ و من فکر می‌کنم که اگر این همکاری وجود داشته باشد، نان بهتر و سالم‌تری به دست مردم می‌رسد.
وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه تشویق بیشتر از تنبیه و جریمه مثمر ثمر خواهد بود گفت: به نظر من اداره بهداشت محیط نیز بیشتر از آن‌که بر نانوایی‌ها نظارت داشته باشد، باید بر سیلوها، نحوه نگهداری گندم، کیفیت آرد و بهداشت آب نظارت کند و این نیز با همکاری خود مردم میسر خواهد بود.
لذا انتظار می‌رود که وزیر بهداشت به جای ارائه نظر غیر کارشناسی در مورد واردات گندم با کیفیت برای بهبود کیفیت نان تولیدی در کشور بر روی نظر کارشناسی خود مبنی بر نظارت بیش‌تر کارشناسان اداره بهداشت محیط بر چرخه تولید نان از زمان انتقال گندم به سیلوها تا زمان تولید نان نظارت کنند که این امر قطعاً در بهبود کیفیت نان نقش بسزایی خواهد داشت.

منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.