۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 578056

روسیه آمریکا را به مانع تراشی در راه تلاش برای شکست گروه‌های تروریستی در سوریه متهم کرده است، جایی که تکفیری‌ها در شرق در مرز شکست کامل بوده و در شمال و جنوب با حملات جدید دولت مواجه شده‌اند.

قدس آنلاین- روسیه آمریکا را به مانع تراشی در راه تلاش برای شکست گروه‌های تروریستی در سوریه متهم کرده است، جایی که تکفیری‌ها در شرق در مرز شکست کامل بوده و در شمال و جنوب با حملات جدید دولت مواجه شده‌اند.
در حالی که آمریکا و روسیه کارزارهای جداگانه‌ای برای مبارزه با داعش به راه انداخته‌اند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو در سوریه همکاری نسبتاً پایداری با واشنگتن داشته است. با این حال وی بیان کرد که مشکلات بزرگی درباره آنچه وی ناتوانی کاخ سفید در محکومیت تروریست‌ها و افراطیون نامید، وجود دارد. این تروریست‌ها در حال جنگ با نیروهای نظامی بشار اسد هستند. روسیه از اسد حمایت می‌کند، در حالی که آمریکا وی را محکوم و از او به عنوان رهبری نامشروع یادکرده و او را به انجام جرائم جنگی متهم می‌کند.
لاوروف گفته است: «اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا از گروه‌های افراطی که باید منزوی شده و نابود شوند، برای اهداف و پیشبرد منافع خود استفاده می‌کند، در حالی که آمریکا مدعی است در سوریه تنها به نابود کردن گروه‌های تروریستی مشغول است».
لاوروف خواست رهبران افراطی مخالفین به کنار رانده شوند تا کمکی برای اتحاد مخالفین سوری و خارجی دولت بوده و برای روند مذاکرات سازنده باشد.
بیانیه لاوروف در روزی اعلام شد که رئیس کمیته دفاع پارلمان عالی روسیه و فرمانده پیشین نیروی هوایی روسیه، اقدامات ائتلاف آمریکا برای مبارزه با داعش را ناکافی دانست و به عراق به عنوان یک نمونه اشاره کرد. داعش در زمان اشغال عراق توسط آمریکا که به سقوط صدام حسین انجامید به وجود آمد. این گروه پس از اعتراضات و هرج و مرج سوریه در سال ۲۰۱۱ که تحت حمایت غرب، دولت‌های عربی و ترکیه و برای برکناری اسد صورت گرفته بود، استفاده و در سال ۲۰۱۳ در این کشور گسترش یافت.
با افزایش تأثیر گذاری داعش و دیگر وابستگان القاعده نسبت به مخالفان سوریه، ایالات متحده به تدریج حمایت CIA را از این گروه‌ها برداشت و از سال ۲۰۱۴ پنتاگون تلاش برای نابودی این گروه را آغاز کرد. در همین سال، روسیه در حمایت از اسد وارد سوریه شد و در کنار نیروهای نظامی دولت سوریه با تکفیری‌ها و شورشیان به نبرد پرداخت.
از آن زمان مسکو در مناسبت‌های مختلفی ادعا کرد آمریکا تنها وانمود می‌کند که در حال مبارزه با داعش است و حتی برای نیروهای داعش پوشش ایجاد کرده است. روسیه واشنگتن را اساسی‌ترین مانع برای نابودی داعش می‌داند.
این ادعاها هربار از سوی آمریکا رد شده‌اند و ائتلاف نیز به سرعت به گاف هفته گذشته روسیه اشاره کرد که فیلمی از یک بازی کامپیوتری را به عنوان سندی برای اینکه آمریکا به اعضای داعش اجازه می‌دهد تا آزادانه از قلمرو آنها عبور کنند، منتشر کرد. روسیه سپس مقصر این اتفاق را اشتباه یکی از کارکنان دانست و آن را با مدرکی دیگر جایگزین کرد. آمریکا نیز پس از انتشار ادعایی توسط شبکه BBC مبنی بر معامله آمریکا برای فرار صدها جنگجوی داعش از رقه و احتمالاً خارج شدن از کشور مورد انتقاد شدید واقع شد.

*منتشر شده در ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

Tom O’Connor | Newsweek
مترجم: محمدحسن رجایی‌فرد

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.