اصفهان- خط یک قطارشهری اصفهان، شمال و جنوب شهر را به هم وصل می‌ کند و با توجه به مسیر لذا بسیاری از کارشناسان و متولیان شهر بر این باور بودند که بدون شک استقبال مناسبی از آن انجام می شود اما شواهد و همچنین گفته های مسئولان در حال حاضر گویای نکته دیگری است.

قطار شهری اصفهان مشتری ندارد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پروژه ای که قرار بود در حدود دو سال به بهره برداری برسد هم اکنون بعد از گذشت دودهه به طور کامل انجام نشده و با وجود اینکه تصور می شد این عطش قطار شهری را با اذحام روبرو کند اما در واقع چنین اتفاقی رخ نداد.

با وجود اینکه مسئولان قطار شهری با افزایش ساعت کار و همچنین فعالیت از نخستین ساعات اداری سعی داشتند تا نظر تمامی اقشار جامعه و به ویژه دانش آموزان و کارمندان را از ابتدای مهر ماه سال جاری جلب کنند اما استقبال از قطار شهری حاکی از آنست که هنوز این وسیله عمومی مطمئن و مقرون به صرفه جایگاه چندانی در بین مردم باز نکرده است.

قدر مسلم،‌ مترو یا همان قطار شهری متعلقاتی دارد که جنبه های مختلف زندگی شهروندان را تغییر می دهد؛‌ از کاهش ترافیک و صرفه جویی در زمان و هزینه گرفته تا نقش این وسیله در عدالت اجتماعی و تاثیرات زیست محیطی و همچنین اشتغالزایی نقش مهمی را در زندگی شهرنشینان ایفا م یکند.

انتظارات مردم

کاهش فاصله حرکت قطار ها یکی از خواسته های شهروندان اصفهان است.

تعدادی از شهروندان در این رابطه می گویند: فاصله حرکت قطار ها در سایر شهر ها کمتر از ۵ دقیه است و لذا این زمان در ذهن شهروندان چالش برانگیز نیست و مسافران این زمان را در سفر های شهری لحاظ نمی کنند اما در اصفهان این فاصله حداقل ۱۵ دقیقه است و لذا اگر شما موفق به سوار شدن قطار نشوید باید ۱۵ دقیقه دیگر برای استفاده از قطار شهری در ایستگاه معطل شوید و لذا این موضوع جابجایی سریع را زیر سوال می برد.

ضرر مالی

استقبال کمرنگ شهروندان ازقطارشهری افزون بر اینکه تلاش های انجام شده برای کاهش معضل آلودگی هوا و ترافیک اصفهان را کم اثر می کند بلکه مدیریت شهری را برای تامین هزینه های سنگین قطارشهری نیز دچار مشکل خواهد کرد.

به گفته قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان، هزینه های قطار شهری بسیار بالاست و در حال حاضر تعداد مسافر مترو پایین است در همین راستا اگر خط یک تکمیل و خط ۲ و ۳ قطار شهری نیز راه اندازی شود از همین مسیر هر روز نزدیک به ۲۰۰ هزار مسافر را می توان جا به جا کرد در صورتی که این آمار هم اکنون بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر است.

وی اضافه کرد: هرچه مسافر کمتر باشد هزینه های مترو بالاتر خواهد بود بطوری که اکنون برای نگهداری قطارشهری اصفهان و حقوق کارکنان آن، ماهیانه نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه می شود که این موضوع بار سنگینی را بر دوش سازمان قطار شهری اصفهان گذاشته است.

فرهنگ تاثیر گذار است

در عین حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ظرفیت جا به جایی مسافر در خط یک قطارشهری این کلانشهر را ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده و می گوید: در حال حاضر جمعیت استفاده کننده از قطارشهری اصفهان، یک پنجم ظرفیت این خط را تشکیل می دهد.

در حال حاضر جمعیت استفاده کننده از قطارشهری اصفهان، یک پنجم ظرفیت این خط را تشکیل می دهدعلیرضا صلواتی معتقد است: برای استفاده از ظرفیت کامل این خط و استقبال روز افزون مردم اصفهان برای استفاده از این وسیله نقلیه پاک باید چند اتفاق مهم در خدمات رسانی به مسافران انجام شود.

وی افزایش ساعات سرویس دهی را یکی از عوامل تاثیرگذار در استقبال مردم از خط یک قطارشهری اصفهان دانست و تصریح کرد: قطار شهری اصفهان هم اکنون از ساعت هفت صبح تا ۱۹ خدمات رسانی می کند در حالیکه این زمان باید از ۶ صبح تا ۱۰ شب افزایش یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان کاهش زمان حرکت قطارها را عامل دیگر موثر برای افزایش استقبال شهروندان از قطارشهری اصفهان می داند.

وی با اشاره به اینکه فاصله زمانی حرکت قطارها در خط یک قطارشهری اصفهان از ۳۰ به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است، گفت: هدفگذاری مدیریت شهری این است که این فاصله به پنج دقیقه کاهش یابد و این موضوع تاثیر بسزایی در جذب مسافر خواهد داشت.

صلواتی تکمیل نشدن ایستگاه های میدان امام حسین (ع) و انقلاب را از دیگر عوامل تاثیرگذار برای استقبال شهروندان جهت استفاده از قطارشهری اصفهان دانست و گفت: این دو ایستگاه به دلیل قرارگرفتن در هسته مرکزی شهر از مهمترین ایستگاههای خط یک قطارشهری به شمار می آیند که روزانه مقصد بسیاری از شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه این ۲ ایستگاه قرار است تا پایان سال تکمیل و مورد استفاده قرار گیرند، تقویت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان برای سرویس دهی مناسب به شهروندان در هسته مرکزی شهر را از برنامه های مد نظر مدیریت شهری اصفهان برای افزایش انگیزه شهروندان جهت استفاده از خط یک قطار شهری این کلانشهر به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی اعلام کرد.

وی همچنین فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی توسط رسانه ها را عامل تاثیرگذار در این زمینه دانست.

خط یک قطار شهری اصفهان بطول ۲۰ کیلومتر از شمال تا جنوب این کلانشهر از شهرک قدس ( در شمال شهر) تا پایانه مسافربری صفه ( در جنوب شهر) ادامه می یابد و دارای ۲۰ ایستگاه است.

آنچه مهم است اینکه با اتخاذ راهبردهای مناسب و اجرای برنامه هایی توسط مدیریت شهری استقبال شهروندان برای استفاده از قطار شهری و وسایل نقلیه عمومی افزایش یابد تا تنها مسافرانی که از ناوگان اتوبوسرانی برای حمل و نقل خود استفاده می کردند به قطارشهری انتقال نیابند بلکه تردد وسایل نقلیه شخصی با استقبال سرنشینان این خودرودها از رام های قطاری شهری در اصفهان کاهش یابد.

تکمیل تا پایان سال

تلاش‌های بسیاری در زمینه ساخت خط یک قطارشهری اصفهان انجام شده و اکنون این خط تا ایستگاه آزادی (دروازه شیراز) اصفهان در حال بهره‌برداری است.

هم‌اکنون ۱۶ کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا آزادی (دروازه شیراز) در حال بهره‌برداری و استفاده شهروندان است.

خط یک متروی اصفهان از ایستگاه قدس ( در شمال اصفهان) آغاز می‌شود و با عبور از ایستگاه‌های بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر، کاوه، شهید چمران، شهید باهنر و شهدا و تختی، هم‌اکنون در ایستگاه‌های سی و سه پل، شریعتی و آزادی به شهروندان عزیز خدمت‌رسانی می‌کند.

قرار است که تا پایان امسال، با تکمیل ایستگاه‌ های باقیمانده، خط یک قطارشهری اصفهان بطور کامل از ایستگاه قدس واقع در شهرک کوثر در شمال اصفهان تا ترمینال صفه در جنوب این کلانشهر به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.