حتماً نام «بیت‌کوین» این روزها به گوش شما هم خورده است و از خود پرسیده‌اید که بیت‌کوین چیست؟

پرواز بلند «» بر فراز ارزهای واقعی

قدس آنلاین-حتماً نام «بیت‌کوین» این روزها به گوش شما هم خورده است و از خود پرسیده‌اید که بیت‌کوین چیست؟ در دنیای فناوری طبیعی است که با واژه‌های جدیدی که آن‌ها را نمی‌شناسیم روبه رو شویم و بعد از خود بپرسیم که این کلمه واقعاً چه معنایی دارد؟ بیت‌کوین نیز یکی از همان اصطلاحاتی است که این روزها در دنیای فناوری و اقتصاد، زیاد شنیده می‌شود.

* بیت‌کوین؛ پول دیجیتالی

همان طور که شاید شما هم بدانید، بیت‌کوین نام یک واحد پول مجازی است که تا کنون در هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است و برخی کشورهای پیشرفته نیز آن را به عنوان نوعی کالا به حساب می‌آورند اگرچه در بیشتر کشورها در حال استفاده است.

حتماً از خودتان می‌پرسید که پول دیجیتالی و مجازی را چطور می‌توان نگه داشت و چطور باید از آن استفاده کرد؟ پاسخ این پرسش در دنیای فناوری امروزی بسیار ساده است؛ بیت‌کوین را باید در یک «کیف پول دیجیتالی» نگهداری کنیم.

به گزارش مجله تکنولوژی ریدرز دایجست، در واقع بیت‌کوین یک «ارز مجازی» است که «استخراج» می‌شود، با این تفاوت که مانند طلا از زمین استخراج نمی‌شود، بلکه از شبکه‌ها و صفحات وب استخراج می‌شود.

* ارزش بالای ارز تازه وارد

در سال‌های اخیر، بیت‌کوین تأثیر بسیار زیادی بر سیستم‌های بانکی، پولی، اقتصادی و کسب و کار، بخصوص در کشورهای پیشرفته گذاشته است.

این واحد پولی مجازی، از سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه نویس ژاپنی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شد و تا سال ۲۰۱۱ به اوج خود رسید و پس از آن در محافل رسمی به عنوان یک سیستم اقتصادی غیرقانونی در بسیاری از کشورها به راه خود ادامه داد.

پس از مدتی، ارزش بیت‌کوین بالا و بالاتر رفت و در اوایل سال ۲۰۱۳ سیستم کیف پول بیت کوین به قیمت ۱ میلیون دلار به فروش رسید و از آن به بعد، بازار در دنیای حقیقی به ارزش بالای این پول مجازی پی برد. با این اوصاف حتماً بیت‌کوین و داشتن آن برای شما نیز جالب به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که سر و کار داشتن با بیت‌کوین نیازمند داشتن اطلاعات کافی و کاملی در این زمینه است.

* چگونه بیت کوین داشته باشیم؟

برای به دست آوردن بیت‌کوین راه‌های گوناگونی وجود دارد. سخت‌ترین راه استخراج بیت کوین از طریق پردازش تراکنش‌های بیت کوینی است که به رایانه‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی نیاز دارد.

اما راه‌های آسان دیگری نیز برای خرید بیت‌کوین وجود دارد. خرید بیت کوین از صرافی‌های خاص آن، کسب بیت‌کوین از طریق وبسایت‌های بخت آزمایی و دریافت بیت‌کوین به جای پول معمولی برای ارائه خدمات و یا فروش کالا، راه‌های رایج به دست آوردن بیت‌کوین در دنیا می‌باشد.

کیف پول بیت‌کوینی افراد، مانند یک اپلیکیشن موبایل قابل نصب روی گوشی‌های هوشمند می‌باشد و دارای برنامه‌هایی برای انتقال و یا پرداخت و دریافت بیت‌کوین است.

هر چند بیت‌کوین پدیده اقتصادی جدیدی است، اما در دنیا مراکز خدمات رسانی همچون رستوران، هتل، دفاتر وکالت و فروشگاه‌هایی وجود دارند که برای کسب و کار خود از پول معمولی استفاده نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند از بیت‌کوین استفاده کنند.

سهام پول دیجیتالی بیت‌کوین، در برخی بازارهای بورس دنیا نیز مبادله می‌شود و اخیراً نیز قبول سپرده‌های بیت‌کوینی و تبدیل آن به ریال در بورس تهران به طور رسمی آغاز شده است.

تبدیل بیت‌کوین به ریال در بازار بورس تهران توسط یک شرکت سوئدی انجام می‌شود. هر چند که به دلیل وجود تحریم‌ها، جذب سرمایه توسط این شرکت صورت نمی‌گیرد، اما ارز دیجیتال دیگر چنین محدودیت‌هایی ندارد و این شرکت هیچ حساب بانکی مشخصی در سوئد ندارد، اما در ایران یک حساب بانکی برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران دارد.

* پرواز عجیب بیت‌کوین بر فراز ارزهای واقعی

در حال حاضر هر بیت کوین ارزشی معادل ۱۳ هزار و ۶۰۱ دلار آمریکا دارد که این مبلغ برابر با حدود ۴۴ میلیون تومان در ایران می‌شود و این رقم نشان دهنده آن است که ارزش این پول مجازی با وجود تمام مخالفت‌ها و ممنوعیت هایی که در برخی نقاط جهان داشته است، نه تنها کاهش نیافته، بلکه روز به روز در حال افزایش است.

شاید وقت آن رسیده است که دنیای فناوری، نقش پررنگ خود را در دنیای پولی نیز با بیت کوین به اثبات برساند و شاید اگر بیشتر به دنبال کسب اطلاعات درباره این پول مجازی و نحوه عملکرد سیستم‌های آن باشیم، برای آگاهی و آینده اقتصادی‌مان بهتر باشد.

ارزش هر واحد بیت‌کوین از ابتدای سال میلادی تا کنون از ۱۲ برابر هم گذشته اما همچنان آینده این ارز روشن نیست، بنابراین فعلاً نباید برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده کرد بلکه تنها برای مبادله کالا و خدمات مناسب است. در پایان بد نیست بدانید که این ارز دیجیتالی از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و اگر بدرستی از آن استفاده کنید، هرگز پول خود را بر اثر سرقت یا اشتباه و مواردی از این قبیل از دست نخواهید داد. برخی کارشناسان، این ابداع را انقلابی در نظام پولی جهان می‌دانند و معتقدند که آینده از آن این پول است؛ پولی که بر خلاف ارزهایی مانند «دلار» هیچ دولتی مالک آن نیست و نمی‌تواند از آن سوء‌استفاده یا در آن تصرفی بکند و از طرفی با مکانیسم‌های شفاف خود مانع سوء‌استفاده و پولشویی نیز می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.