یزد- مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: صنعت گردشگری صنعتی پویا و موثر در ایجاد کسب و کار است شهر یزد می تواند در حوزه گردشگری پایدار پایلوت باشد و همچنین میتواند به عنوان یک نمونه از شهر گردشگری پایدار به جهانیان معرفی شود.

شهر یزد می تواند در حوزه گردشگری پایدار پایلوت باشد

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه دانش یزدی در نشست اعضای کمیته گردشگری پایدار یزد با تاکید براینکه گرشگری یک صنعت می باشد اظهارداشت: اهمیت و ضرورت گردشگری در جهان بر کسی پوشیده نیست، و گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد از بخش‌ها و عناصر بسیار متنوع و متکثری تشکیل شده است

وی افزود: همین امر بر پیچیدگی و پویایی آن می‌افزاید، در نگاه کلی سفر امری بسیار ساده و به عنوان یکی از فعالیت‌های روزمره، مرسوم و معمولی زندگی نگریسته می‌شود اما با بازنگاهی عمیق و درنگ در این پدیده، پیچیدگی آن نمود پیدا می‌کند، از این ‌رو گردشگری امروزه یک موضوع کاملا تخصصی است و بدون اتکاء به رویکردهای علمی و اقدامات قاعده‌ مند نمی‌توان شناخت و تفسیر قابل ‌قبولی از آن انتظار داشت.

دانش تصریح کرد: صنعت گردشگری صنعتی پویا و موثر در ایجاد کسب و کار است و گردشگری رویکردی مبتنی ‌بر نیاز فطری انسان است و الزامات اخلاقی، ملاحظات زیست‌ محیطی و صیانت و حفاظت از منابع و دستاوردهای طبیعی و تاریخی به رشد و توسعه اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار و توانمندسازی جوامع بومی و محلی و سودبری این جوامع از فعالیت‌های گردشگری کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: شناخت گردشگری نیازمند شناخت منسجم و روشمند زنجیره خدمات کالا و خدمات در فرآیند گردشگری، گردشگر، جامعه میزبان، زیرساخت‌ها، شبکه حمل ‌ونقل، اقامتگاه، غذا و نوشیدنی و... است که از جمله اجزاء و فعالیت‌های آن به شمار می‌روند و هر کدام از این اجزاء نیز به زیربخش‌ها و ریزفعالیت‌های جداگانه و تخصصی تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به تعریف گردشگری پایدار تصریح کرد: امروزه در مبحث گردشگری تنها معرفی جاذبه های گردشگری نمی تواند کافی باشد چراکه توسعه پایدار مفاهیمی یکپارچه و همه جانبه را شامل می شود و مدارس، دانشگاه ها، دانش آموزان و دانشگاهیان از مهمترین ارکان توسعه گردشگری بوده و با آموزش دانش آموزان و دانشجویان می توان در آینده از آنها به عنوان سفیران فرهنگی، گردشگری بهره برد.

این مسئول افزود: امید است ضمن تأکید به اهمیت گردشگری، مفاهیم، مبانی و اقدامات پیش رو با نگاه علمی همراه شده و از سوی دیگر با اعمال نگاه یکپارچه از سوی ارگان‌ها و نهادهای اجرایی، نهادهای خدماتی، بازار و نهادهای آموزشی، شاهد رشد همه‌جانبه گردشگری در کشور عزیزمان ایران باشیم که بی‌شک ضمن بهره ‌مندی از غنای تاریخ و فرهنگ، شایسته توسعه و تعالی بیش از پیش، در حوزه گردشگری است.

توریست هایی که به کشور و استان یزد می آیند از نوع فرهنگی هستند

رئیس کمیته گردشگری پایداراستان یزد نیز دراین نشست گفت: گردشگری پایدار دارای سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می باشد که پژوهش و نظارت بر آن از طریق صنعت انجام می شود لذا با استفاده از تجزیه و تحلیل و جمع آوری موثر اطلاعات نه تنها در حل و فصل مشکلات گردشگری یاری میکند بلکه مزایایی را برای مقاصد صنعت در برخواهد داشت.

محمد رضا نصیری افزود: با توجه به اینکه شعار سازمان ملل وUNWTO  در سال ۲۰۱۷، سال  بین المللی گردشگری پایدار برای توسعه گردشگری شناخته شده و ، باید همه بخش های خصوصی و دولتی تا سازمان های مردم نهاد تمرکز خود را برای برآورده شدن هفده هدف جهانی توسعه پایدار از طریق گردشگری انجام دهند.

این مسئول کمیته گردشگری پایدار استان را اولین کمیته گردشگری پایداری که در کشور تشکیل شده است عنوان کرد و گفت: اهداف تشکیل این کمیته، توسعه پایدار در صنعت گردشگری استان، ایجاد تعامل بین جنبه های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی گردشگری، اجرایی شدن اصول پایدار در همه بخش های گردشگری و مورد هدف قرار دادن اهداف جهانی در بخش گردشگری می باشد.

وی با تفکیک انواع توریسم تصریح کرد: با نگاهی به مبدأ توریست ها مشخص می شود که آنها به ترتیب از فرانسه، ایتالیا، آلمان، چین، ژاپن، کره جنوبی و ... هستند و این  نشان دهنده آن است که نوع توریست هایی که به کشور و استان یزد می آیند از نوع فرهنگی می باشند.

رئیس کمیته گردشگری پایدار استان گفت: ما باید بتوانیم از گردشگر فرهنگی و یا سایر انواع دیگر درآمد اقتصادی داشته باشیم تا حضور گردشگران گامی به سوی رونق اقتصادی باشد.

این مسئول خاطرنشان ساخت: ما یک مثلثی را به عنوان مثلث طلایی بین استان های یزد، فارس و اصفهان تشکیل داده ایم که سعی بر این است کار جذب گردشگر به صورت تشکیلاتی و نه انفرادی انجام شود و علاوه بر این اصولا گردشگران برای بازدید از یک مجموعه به یک کشور سفر میکنند و تعامل این سه استان می تواند منجر به رونق گردشگری شود.

نصیری؛ همچنین بر لزوم همدلی تمام ارگان ها و سازمانهای استان جهت دستیابی به اهداف توسعه گردشگری پایدار استان تاکید کرد و افزود: توانمندسازی زنان نیز یکی از گامهای تحقق توسعه پایدار است که می توان آنرا در صنعت گردشگری تقویت کرد، چرا که حضور گردشگران منجر به تحقق کسب و کارهای محلی شده که در این میان سهم زنان نیز بسیار برجسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.