رشت_ معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت از برگزاری دوره بررسی علل حریق برای نخستین بار در استان گیلان خبر داد.

برگزاری دوره بررسی علل حریق برای نخستین بار در استان گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت، دوره بررسی علل حریق برای اولین بار در استان و با همکاری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت و دانشگاه علمی کاربردی تایدواتر انزلی برگزار خواهد شد.

حبیب موحدی معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت از برگزاری دوره «بررسی علل حریق» به صورت کاملاً کاربردی و کارگاهی خبر داد و در این باره گفت: بررسی علل حریق به منظور پیشگیری از وقوع حریق و بروز حوادث مشابه، توسعه دانش و تعیین میزان تأثیر تدابیر ایمنی، احقاق حق افراد، تبیین واقعیت و ... از وظایف اصلی سازمان های آتش نشانی به شمار می آید و نهادهای آتش نشانی باید در راستای علت یابی آتش سوزی های به وقوع پیوسته، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به این موضوع که نیاز به علت یابی حریق ممکن است از طریق گروه های مختلف از جمله محاکم قضایی، نیروی های انتظامی، شرکت های بیمه، برق، گاز، واحدهای صنفی، ادارات و ... مطرح شود، افزود: به غیر از پرونده های قضایی که دادگستری ها غالباً از کارشناسان رسمی برای علت یابی آن بهره می گیرند، حریق های متعددی وجود دارد که به اقتضای شرایط، انجام تحقیقات اولیه، جمع آوری مستندات مربوطه و تعیین علت آن توسط افراد خبره در واحدها یا سازمان های آتش نشانی استان صورت می پذیرد و نتیجه بررسی انجام شده در بسیاری از مواقع به عنوان سند مرجوع برای حوزه های مختلف، مورد استفاده و ملاک تصمیم گیری قرار می گیرد، بنابراین با توجه به ظرفیت های موجود در سازمان های آتش نشانی، می بایست افراد واجد شرایط بدین منظور پرورش یابند تا اهداف یادشده به نحوه مطلوب حاصل شود.

وی در راستای پرورش نیروهای واجد شرایط برای بررسی علل حریق در سطح آتش نشانی های استان، افزود: کارشناسان سازمان آتش نشانی رشت با همکاری دانشگاه علمی کاربردی تاید واتر انزلی، در سال گذشته نسبت به تدوین تک پودمان «بررسی علل حریق» اقدام نموده اند. 

این دوره که از واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی گیلان تأییدیه های لازم را اخذ کرده، تا پایان ماه جاری«آذر ۹۶» توسط دفتر گسترش آموزش عالی مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی/ وزارت علوم نیز به تصویب خواهد رسید.

حبیب موحدی معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی رشت ویژگی های بارز این تک پودمان را چنین بر شمرد:

ارایه مدرک دانشگاهی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری دوره توسط کارشناسان رسمی دادگستریِ شاغل در سازمان آتش نشانی رشت (و مدرس مرکز تاید واتر)، بهره گیری از مدرسان بومی و آشنا با شرایط بروز حریق در معماری و اقلیم ویژه استان گیلان، پیش بینی برنامه بازدید از حداقل ۱۵ مکان محروقه برای فراگیران در قسمت آموزش عملی (این دوره شامل ۶۰ ساعت آموزش تئوری و ۲۶۰ ساعت آموزش عملی می باشد)، وجود امتیازات آموزشی ویژه برای آتش نشانان استان، دارندگان دانشنامه مقطع کارشناسی رشته آتش نشانی و دارندگان گواهینامه دوره (تک پودمان) فرماندهی حریق پیش نیاز بودن دوره برای برخی از پودمان های برگزار شده در مرکز تاید واتر، قابلیت تطبیق دوره با برخی از واحدهای درسی مقاطع کاردانی و کارشناسیِ رشته آتش نشانی در مرکز، وی در خاتمه اطمینان داد دوره یاد شده با توجه به بهره گیری مدرسان مجرب و بومی، برای فراگیران پربار و اثر بخش خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.