محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اظهارات برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اجرای خاموش سند ۲۰۳۰ تأکید کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در بخش آموزش به صورت کامل متوقف شده است و ما هیچ گزارشی مبنی بر اجرای این سند دریافت نکرده ایم.

سند ۲۰۳۰ در بخش آموزش به صورت کامل متوقف شده است

قدس آنلاین-محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس درباره اظهارات برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اجرای خاموش سند ۲۰۳۰ تأکید کرد: اجرای سند ۲۰۳۰ در بخش آموزش به صورت کامل متوقف شده است و ما هیچ گزارشی مبنی بر اجرای این سند دریافت نکرده ایم.

وی در نشست خبری به مناسبت سی و سومین سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره رأی قاطع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عدم اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ یونسکو گفت: ریاست محترم جمهوری هم در جلسه به این امر رأی دادند به همین دلیل هیچ کس اجازه نمی دهد این سند در صحنه اجرایی وارد شود. وزیر آموزش و پروش هم در برنامه های خود عملیاتی شدن جدی سند تحول آموزش و پرورش را اعلام کرده است و قرار است به زودی در این زمینه نقشه راه اجرایی این سند را به شورا ارائه کند. به همین دلیل از نظر ما اجرای این سند در بخش آموزشی متوقف شده است اما اگر در بخش های دیگر که به سند توسعه پایدار سازمان ملل مربوط است، بخش های دیگری از سند اجرایی شده است، این موضوع را باید از همان بخش ها بپرسید.

مخبر دزفولی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سند تحول آموزش و پرورش گفت: ایشان این سند را عالمانه، پیشرو و قابل افتخار توصیف کرده اند و آن را نتیجه اجماع نخبگانی می دانند، باید رسانه ها پیگیری مشفقانه کنند که چرا اجرایی شدن این سند پیگیری نمی شود. در این زمینه باید از معاون اول رئیس جمهوری، وزیر، مسئولان تقنینی و اجرایی هم سئوال کرد.

وی گفت: سند مهندسی فرهنگی چندین سال است اجرایی شده است اما ستاد راهبردی آن تشکیل نشده است و اگرچه ما در این زمینه پیگیری می کنیم، نظارت عمومی هم در این زمینه لازم است.

کنکور بلای نظام آموزش کشور است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شدن مصوبات شورای عالی را یکی از چالش های جدی پیش روی این شورا دانست و افزود: البته این یک مشکل همگانی است. مثلاً با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی ابزارهای نظارتی متفاوتی برای اجرای قوانین مصوب دارد، تنها ۲۸ درصد برنامه پنجم توسعه اجرایی شده است. ما باید مکانیسم دقیق تری برای نظارت و ضمانت طراحی کنیم که بتوانیم در برخی بخش ها مانند فرهنگ عمومی این مصوبات را اجرایی کنیم اگرچه در زمینه هایی مانند حوزه های علمی، تخصصی و فناوری عمده مصوبات شورا اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی بخش ها مانند نانو کشور به علم، فناوری و تولید ثروت رسیده است، گفت: درحوزه بیوتکنولوژی هم وضعمان خوب است. تجربه ستاد راهبردی نقشه علمی تجربه موفقی برای اجرایی شدن مصوبات بود که باید از این تجربه برای تحرک بخشیدن به حوزه های دیگر از جمله اجرای سند مهندسی فرهنگی الگو بگیریم.

این مقام مسئول در پاسخ به سئوالی درباره ساماندهی وضعیت برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها با بیان اینکه یکی از گرفتاری های ما در اجرایی شدن سند تحول، بحث کنکور است، گفت: وزارت آموزش و پرورش طرحی دارد که براساس آن ارزیابی دانش آموزان در طول دوران تحصیل بنای ورود به تحصیلات تکمیلی شود و سنجش با دانشگاه ها باشد اما برای این کار باید ساز و کار کاملی تدارک دید و تازمانی که جایگزین مناسبی برای کنکور نداشته باشیم، نمی توان از حذف کنکور حرف زد. راه حل مشکلات آموزش و پرورش و آموزش عالی حذف کنکور است اما برای روش حذف به یک نسخه منسجم و مقبول همه نرسیده ایم.

وی با انتقاد از تعلل دولت در تشکیل ستاد ملی زن و خانواده، این ستاد را روشی برای استفاده از نظرات مختلف در اجرای مصوبات شورا در زمینه زنان و خانواده دانست و خواستار پیگیری تشکیل این ستاد از سوی رسانه ها شد.

مخبر دزفولی در این نشست خبری درخصوص مقابله با سرقت های علمی، مصوبه مجلس در این زمینه را خوب ارزیابی کرد  و گفت: خوشبختانه در این زمینه استادان دانشگاه ها هم هوشیار شده اند و هیئت های ممیزه هم تنبیهاتی را در این زمینه درنظر گرفته اند که مانع از حرکت به سمت سرقت علمی شده اند و در این زمینه از نرم افزارهای تشخیص سرقت علمی استفاده می شود اما باید برای کارهای خلاف قانون دلالان برای تخریب کیان علمی کشور چاره اندیشی شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.