بندرعباس-استان گرم و ساحلی هرمزگان در جنوب ایران و در ساحل آب های گرم ونیل گون دریای عمان وخلیج فارس واقع شده و دارای ۱۴ جزیره بزرگ و مسکونی است.

اشتغال در هرمزگان چشم به حمایت دوخته است

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرمزگان به لحاظ اقتصادی، سیاسی و ترانزیتی نیز یکی از مهم ترین مناطق ایران است که از نظر گردشگری نیز دارای اهمیت بسیار بوده و بدین لحاظ همواره در طول تاریخ مورد طمع کشورهای دیگر بوده است.

این سرزمین گرم و با اهمیت؛ از کشاورزی پررونق، راه های ارتباطی بین المللی و معادن غنی برخوردار است و به لحاظ دربرگرفتن تنگه هرمز یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین مناطق ایران و جهان به شمار می رود اما با این وجود از مشکلاتی هم چون بیکاری، کمبود زیر ساخت های کشاورزی و خدماتی بنا بر گفته نماینده مردم بندر عباس دست و پنجه نرم می کند.

بیکاری ۳۰ درصدی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به دفتر بنده و حتی سایر نمایندگان مشکل بیکاری دارند اظهار می کند: زیبنده استانی مانند هرمزگان نیست که با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های خدادادی همچنان در ایجاد اشتغال درمانده باشد.

‌حسین هاشمی تختی اظهار می کند: طبق آمار اعلام شده مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان ۱۱ درصد است اما برخی دوستان و نمایندگان این نرخ بیکاری در بین جوانان را تا ۳۰ درصد اعلام کرده اند و آنچه برای ما ملموس است وضعیت بیکاری در استان هرمزگان  بغرنج و نگران کننده است.

زیبنده استانی مانند هرمزگان نیست که با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های خدادادی همچنان در ایجاد اشتغال درمانده باشدوی عنوان می کند: پیشنهاد می کنم سامانه ای برای ساماندهی و ثبت بیکاران و معرفی به بنگاه های اقتصادی خصوصی و دولتی در استان طراحی و اجرایی شودتا از این طریق افراد جویای کار در این سامانه ثبت نام کنند و با توجه به مدرک تحصیلی و تخصص به مجموعه های که اقدام به جذب نیرو می کنند معرفی شوند.

هاشمی تختی ابراز می کند: اصلا زیبا نیست که با نامه نمایندگان افراد جویای کار در ادارات مشغول به کار شوند، زیرا در حال حاضر رقابتی بین نمایندگان برای بردن افراد سر کار ایجاد شده است.

وی خاطرنشان می کند:باید یک ساز و کار منظم و قانونی ایجاد شود تا رانت ایجاد نشود و شاهد ایجاد اشتغال برای اقوام و خانواده درجه یک مدیران در دستگاه های دولتی نباشیم.

وی همچنین خواستار اینست از آنجا که استخدام در دستگاه های دولتی با فرایند کوچک سازی دولت مغایر است و برای چابک سازی دولت نباید به دنبال جذب نیرو رفت لذا باید سرمایه گذار را وارد عرصه ایجاد اشتغال کنیم.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده در تولید

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مردم این استان را کشاورزان تشکیل می دهند یادآور می شود: در این راستا مشکلاتی زیادی بر سر راه تولیدکنندگان بخش کشاورزی وجود دارد که باید برای هموارسازی راه تولید و صادرات به طور جدی اقدام شود.

وی بعضی از محصولات کشاورزی و زارعی و باغی را منحصر و نایاب دانسته و ابراز می کند: اگر مشکل صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی با جدیت تمام پیگیری و حل شود می توانیم با صادرات محصولات در بازارهای هدف با کشورهای همسایه رقابت کنیم و به اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه باید راه های روستایی ساماندهی شود تاکید می کند: یکی از مشکلات کشاورزان حمل و نقل محصولات باغی و زراعی است که بدلیل قرار گرفتن بعضی از این باغ ها و مزارع   کشاورزی  در مناطقی که عبور و مرور به سختی انجام می شود.

وی یادآور می شود: ما می توانیم از طریق حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی و باغی و زارعی خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس در کمترین زمان ممکن صادر کنیم اما متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه همه ساله بخشی از تولیدات کشاورزان به دلیل نبود بازار فروش در کنار جاده ها از بین می رود.

وی اذعان می کند: رشد و توسعه استان در هر حوزه‌ ای بویژه حوزه جهاد کشاورزی نیاز به کار جهادی دارد که این امر نیاز به تلاش بیشتر نخبگان کشاورزی و همت دولت و مجلس دارد.

وی اظهار می کند:  بانک‌ ها به علت سوء استفاده برخی از سودجویان شرایط سختی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان گذاشته ‌اند که این امر نیاز به نظارت و مدیریت جهادی دارد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان اذعان می کند: مدیران جهادی باید بیشتر در متن زندگی کشاورزان قرار گیرند و روش های صحیح هزینه کرد تسهیلات را به کشاورزان بیاموزند تا به درآمد برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.