۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 578334

حضرت فاطمه معصومه(س) آن چنان مقام و جایگاهی دارند که امام موسی کاظم(ع) در خصوص ایشان نه یک بار که سه بار در جریان یک پرسش و پاسخ علمی از عبارت پرمعنای «فداها ابوها» استفاده کردند.

قدس آنلاین- حضرت فاطمه معصومه(س) آن چنان مقام و جایگاهی دارند که امام موسی کاظم(ع) در خصوص ایشان نه یک بار که سه بار در جریان یک پرسش و پاسخ علمی از عبارت پرمعنای «فداها ابوها» استفاده کردند که انسان به یاد چنین تعبیری از کلام رسول الله(ص) در وصف حضرت زهرا(س) می‌اُفتد و شاید یکی از وجوهی که ما حضرت معصومه(س) را فاطمه ثانی می‌نامیم، همین هم باشد.

البته بی گمان این قبیل احادیث و روایات تنها گویای بخشی از شأن و جایگاه رفیع بانوی کرامت است وگرنه عقل و فهم ما نمی‌تواند عُمق این جایگاه را درک کند و دقیقاً به برکت این بانوی بزرگوار است که جد ایشان امام صادق(ع) در آن کلام معروف فرمودند: «هر گاه فتنه ها، همه شهرها را در بر گرفت، به قم پناه ببرید که همانا بلاها از این شهر، دفع شده است».

از این رو به درستی باید گفت و تأکید کرد که وجود بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(س) در شهر مقدس قم، نه فقط مایه فخر و مباهات ساکنان این شهر، بلکه مایه افتخار همه ایرانیان و بلکه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در سرتاسر عالم است.

امام کاظم(ع) هر چند دارای ۳۷ فرزند بودند، اما پس از امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) در میان دیگر فرزندان مانند ستارهای فروزان می‌درخشند.

امروز به برکت وجود حرم حضرت معصومه(س) است که شهر قم دارای حوزه علمیه‌ای است که در جهان تشیع محور قرار گرفته و برکات علمی و معنوی از آن به دیگر نقاط انتقال می‌یابد.

امام صادق(ع) همچنین در جای دیگری می‌فرمایند: «تربت قم مقدس است و اهل قم از مایند و ما از آنانیم. »

یکی از مهم‌ترین درس هایی که باید از زندگانی نسبتاً کوتاه اما بسیار پُرمایه و گرانبهای حضرت معصومه(س) فرابگیریم، ناظر به بحث ولایتمداری ایشان است که با تکیه بر همین اصل، نسبت به تقویت باور و اعتقاد مردم به مسئله ولایت و امامت، در سطح جامعه زمانه خود دست به بصیرت افزایی زدند و با علم توأم با معنویت فراوان در این مسیر کوشیدند.

ما نیز باید به تأسی از سیره نورانی ایشان، در همین جهت گام برداشته و با اعتقاد و ایمان راسخ و البته آگاهی و بصیرت مضاعف در دفاع از دین و شریعت و حراست از ارزش‌های اسلامی و الهی بکوشیم تا ان‌شاءالله بتوانیم حق شیعه و محب بودن خود را به شایستگی اَدا کنیم.

 این همه تأکید موجب می‌شود، اهالی قم به عنوان مجاوران حرم بانوی کرامت، بیش از پیش در حفظ قداست و معنویت این شهر بکوشند، همچنان که مردم شریف مشهد مقدس چنین رسالتی برعهده دارند و همه ما البته در سراسر ایران اسلامی به نوعی در این راستا باید تلاش کنیم، زیرا به هر حال همه این کشور خانه اهل بیت(ع) و محل دفن فرزندان رسول خدا(ص) است. با این حال، انتظار بحقی از شهرهای مذهبی چون قم و مشهد می‌رود که بیش از پیش به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

*معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.