تربت جام- بی توجهی به مشکلات اقتصادی ، خشکسالی های اخیر، بیکاری ،عدم اجرای طرح هادی از جمله عواملی هستند که بسیاری از روستاهای این منطقه مرزی خالی یا متروکه شوند؛ موضوعی که باعث شد بخشدار صالح آباد اعلام کند:« طبق آخرین سرشماری به عمل آمده سال ۹۵در صالح آباد، هم اکنون بیش از ۵ درصد از جمعیت روستایی کاهش یافته است».

جمعیت «صالح آباد» تربت جام ۵ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، روستاییان شهر صالح آباد تربت جام سالهاست که با مشکلات موجود مواجه اند سرانجام وقتی پی بردند حرف های مسئولان درزمینه رسیدگی به معضلات آنها در حد شعار است و تبدیل به عمل نمی شود. مجبور به ترک روستاهای خود شدند.

حسن زنگویی در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به موقعیت جغرافیای این منطقه اظهار داشت : بخش صالح آباد از سال ۱۳۱۶ با توجه به اولین تقسیمات کشوری تبدیل به بخش شد ودرسال ۱۳۴۲ در این منطقه شهرداری تاسیس شد  و با ۴ دهستان و ۹۰ روستا  و حدود ۴۰ درصد از مساحت تربت جام را به خود اختصاص داده است و هم اکنون با توجه به آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت ۴۳ هزار نفری را در خود جای داده که نسبت به دوره آماری بیش از دو هزار نفر مهاجرت کرده که ۵ درصد جمعیت روستایی صالح آباد را شامل می شود.

آبرسانی ۱۴ روستا با تانکر

بخشدار صالح آباد با اشاره به وضعیت آب رسانی به روستا های این منطقه گفت: در حال حاضر ۱۴ روستای با تانکر آبرسانی می شود که درسالیان گذشته این منطقه از کمبود آب بهداشتی مواجه بودند که خوشبختانه با همکاری قرارگاه خاتم برخی از این مشکلات بر طرف گردید.

وی گفت: در حال حاضر خشکسالی های پی در پی و کم آبی موجب شده روستاییان در زمینه کسب درآمد دچار مشکل شوند وحتی مراتع طبیعی هم توسط دامداران منطقه تخریب شده و دامپروری هم توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: طی سنوات گذشته برای جلوگیری از مهاجرت برنامه هایی صورت گرفته است که تغییر در معیشت همچون کاشت گیاهان دارویی حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان در تثبیت  مهاجرت و جلوگیری از حاسیه نشینی در کلان شهرها تا حدودی موفق عمل کرده است.

 معیشت غالب مردم قالیبافی است

حسن زنگویی با تاکید براینکه تنها معیشت غالب مردم قالیبافی است و صنعت دیگری در صالح آباد و جود ندارد و لازم است باحمایت دولت و ترغیب بخش خصو صی زمینه سرمایه گذاران فراهم شود هرچند که زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری فراهم نیست و این منطقه از نبود راههای مواصلاتی مناسب به مرکز شهرستان و استان برخوردار نیست.

این مسئول در ادامه اعلام کرد: در سال های گذشته مبلغ ۴ میلیارد تومان برای توسعه راههایی اصلی هزینه شده است اما این مبلغ کافی نبوده است.

وی گفت: بی شک اگر به این منطقه رسیدگی شود می تواند به قطب های کشاورزی، معدنی و دامپروری محسوب شود و هرچند نبود راه ارتباطی مناسب در بین روستاها با توجه به  پراکندگی،   ساکنین منطقه را به ستوه آورده و از آنچه به قول خودشان بی توجهی است که در حقشان روا شده  و محرومیتی که به آنها تحمیل شده است.

راه های روستایی از وضعیت خوبی برخوردار نیست

وی اعلام کرد: حدود ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی در منطقه صالح  وجود دارد از وضعیت خوبی برخوردار نیست وهمین عوامل باعث شده است سکونت در

روستاها با پراکندگی جمعیتی مواجه شود و خدمت رسانی به مردم  با تلاش مضاعف  صورت پذیرد.

زنگویی تصریح کرد: کاهش منابع آبی موجب شده است تا کشاورزان صالح آبادی نتواند مانند گذشته بهر های از کشاورزی داشته باشند ودر حال حاضر مهم ترین معضل کشاورزان این منطقه کمبود شدیدآب مورد نیاز بر کشاورزی است هرچند کشت غالب مردم منطقه دیم بوده و کاشت گیاهان دارویی می تواند زمینه تغییر الگوی کشت در منطقه را فراهم کند هرچند این برنامه از ۳ سال گذشته شروع شده است و می تواند برای مردم ارز آوری خوبی داشته باشد.

کمبود امکانات ورزشی

بخشدار صالح آباد به پروژه های عمرانی این منطقه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ روستا از گاز شهری بهره مند شدند و طی دو سال آینده ۹۰ درصد روستاها گاز رسانی خواهد شد وبیمارستان ۳۲ تختخوابی صالح آباد در حال اتمام است و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امید می رود هرچه سریعتر افتتاح شود تا مشکلات درمانی کاسته شود.

این مسئول همچنین از نبود امکانات ورزشی برای جوانان و علاقمندان به ورزش انتقاد کرد وگفت: تنها دغدغه علاقمندان به ورزش در این منطقه کمبود سالن ورزشی سرپوشیده است و ورزشکاران  در رشته کشتی نمی توانند از این مکان ها استفاده کنند چون تجهیزات کافی برای این رشته پر طرفدار وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.