۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 578351

قدس اسلامی

محمد مهدی رحیمی

ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی و برای جلب رای یهودیان و کسب حمایت لابی‌های صهیونیست، یکی از شعارهای اصلی خود را انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس عنوان کرد، موضوعی که از همان زمان با سرو صدای زیادی روبرو شد و بسیاری از مقامات کشورهای مختلف و کارشناسان مسلمان و غیرمسلمان نسبت به عواقب عملی شدن این تصمیم در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات هشدار دادند

قدس آنلاین- هفته گذشته سراسر جهان با تصمیم عجیب دیگری از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور پرحاشیه آمریکا مواجه شد؛ «به رسمیت شناختن پایتختی بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی از سوی ایالات متحده آمریکا».

ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی و برای جلب رای یهودیان و کسب حمایت لابی‌های صهیونیست، یکی از شعارهای اصلی خود را انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس عنوان کرد، موضوعی که از همان زمان با سرو صدای زیادی روبرو شد و بسیاری از مقامات کشورهای مختلف و کارشناسان مسلمان و غیرمسلمان نسبت به عواقب عملی شدن این تصمیم در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات هشدار دادند.

اکنون و پس از یکسال از آغاز به کار ترامپ، وی با امضای دستورالعمل مربوطه، عملا انتقال سفارت کشورش را کلید زد. این اقدام رئیس جمهور آمریکا بلافاصله با واکنش‌های متعددی روبرو شد. عکس‌العمل‌هایی که فقط محدود به داخل این کشور نبود، بلکه مقامات، کارشناسان و ملل کشورهای گوناگون آن‌را بسیار خطرناک و با عواقب منفی برای صلح و ثبات در جهان معرفی کردند. در خصوص این اقدام و حواشی و تحولات پس از آن نکات متعددی قابل ذکر است که اجمالا به چند مورد از آن می‌پردازیم؛

۱. واکنش ها به این تصمیم ترامپ، بسیار بیش از حد توقع بود و جالب تر آنکه محدود به مسلمانان و کشورهای اسلامی نماند بلکه سرزمین‌های اروپایی، آفریقایی و البته داخل خود آمریکا هم عرصه اعتراض دولتی یا تظاهرات مردمی به این اقدام نابخردانه رئیس جمهور آمریکا بود. اقدامی که مشابه آنرا تاکنون درخصوص تحولات فلسطین کمتر شاهد بوده‌ایم.

۲. همانطور که انتظار می‌رفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی از همپیمانان آنها در میان کشورهای اسلامی، کمترین واکنش و اعتراض را هم نسبت به این موضوع نداشتند و مانند نمونه‌های مشابه اخیر، در همراهی کامل با ایالات متحده ظاهر شدند. در همین حال برخی منابع از هماهنگی رئیس جمهور آمریکا با مقامات سعودی پیش از اعلام این تصمیم خبر دادند. اقدامی که اصلا دور از ذهن نیست.

۳. همزمان با وادادگی روزافزون برخی حکام و مقامات کشورهای اسلامی و عربی در مقابل رژیم صهیونیستی و مصالحه بر سر مسئله قدس شریف، شاهد رشد فزاینده و قابل لمس تحرکات ضداشغالگری در سایر مناطق جهان و بویژه کشورهای اروپایی هستیم. مهمتر آنکه این موج فقط محدود به مردم و گروه‌های صلح طلب نمانده و حتی برخی نهادهای دولتی و مقامات حکومتی هم در این کشورها، خواسته یا ناخواسته به حمایت از حقوق فلسطینی ها و مخالفت با تجاوزات رو به تزاید صهیونیست‌ها برخاسته‌اند. در این چارچوب و برای تحلیل اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، باید ریزش‌ها و رویش‌ها را با هم دید. امروز مسئله تحریم کالاهای تولید اسرائیل در اروپا موضوعی جدی است که روز به روز فراگیرتر می شود، حتی پررنگ تر از سرزمین‌های اسلامی!

۴. این تصمیم ترامپ همزمان شده است با روزگار افتخارآفرینی های محور مقاومت. آمریکا و همپیمانانش که روزگاری آتش فتنه تکفیر را در سوریه و عراق شعله‌ور کردند تا مسلمانان را به جان هم بیندازند و از اصلی ترین مسئله شان، اشغال فلسطین، غافل کنند اکنون مشاهده می‌کنند که نه تنها فتنه داعش پایان یافته است، بلکه محور مقاومت سربلند از این آزمون، اتحادی وصف ناپذیر و تجربیاتی گرانسنگ و جدید به دست آورده که حتما چراغ راهش در نبردهای آتی خواهد بود. به این اتفاق خجسته و عظیم، اضافه کنید نزدیکی مجدد گروه‌های مقاومت فلسطینی به جبهه مقاومت را که پس از فطرتی کوتاه اتفاق افتاده است.

بیراه نیست که گفته شود هیچگاه رزمندگان محور مقاومت، که جملگی سودای آزادی قدس شریف را در سر دارند و اوج آمال‌شان نابودی اسرائیل است، مانند امروز همراه، همدل و توانمند نبوده‌اند. کدام کارشناس یا ناظر بی طرف می‌تواند این مسئله را رد کند که امروز جبهه مخالف رژیم صهیونیستی از پاکستان و افغانستان تا لبنان، قدرتمندتر از همیشه آماده نبرد نهایی است. نبردی که نتیجه‌ای جز بازگرداندن «قدس شریف» به دامن مسلمانان در پی نخواهد داشت. امروز این پژواک بلندتر از همیشه در سراسر جهان و حتی در نزدیکی برج ترامپ به گوش می‌رسد که «قدس اسلامی است نه یهودی» و این هم افزایی و جبهه متحد ضد اشغالگری به برکت حماقت فردی به نام دونالد ترامپ فراهم شده است.

بی شک ترامپ مانند بسیاری دیگر از سخنان و تصمیمات احمقانه ماه های اخیرش، بار دیگر به کاهدان زده و فرصتی طلایی برای آزادگان جهان فراهم کرده است. آینده بهتر درباره نتایج این فرصت طلایی قضاوت خواهد کرد.


*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.