ایالت راخین درکشور میانمار جزیره ای استراتژیک است که مسلمانان روهینگیایی قرن‌هاست که در آن سکونت دارند و اخیرا شاهد رقابت دو قدرت جهانی یعنی آمریکا و چین در این منطقه با یکدیگر هستیم

جنگ مسلمان و بودیسم یک توطئه ساختگی است

قدس آنلاین- «شیخ مین تی» مسلمان ۳۸ ساله میانماری که ۱۲ سال در جامعه المصطفی قم تحصیل کرده است در گفت‌وگو با بیت المقدس با اشاره به تحولات اخیر استان راخین میانمار و آواره شدن صدها هزار نفر مسلمان روهینگیایی؛ گفت: چندین سال است که اختلافات میان مسلمانان وبودایی های میانمار وجود دارد ولی به مسالمت و احتیاط در کنار یکدیگر زندگی کردند تا اینکه یک شایعه ای از سوی نظامیان باعث شد تا بودائیان متعصب نسبت به این موضوع، ظلم هایی را به مسلمانان روا دارند. شایعه تجاوز یک مرد مسلمان به زن بودایی موضوع تفرقه ای بود که نظامیان میانماری آن را مطرح کردند تا اقلیت های مسلمان را از ایالت راخین بیرون کنند.

جنگ مسلمان و بودیسم یک توطئه ساختگی است

وی با اشاره به اینکه جنگی که اکنون موجب کشته و مجروح شدن هزاران مسلمان روهینگیایی شده است جنگ بین مسلمان و بودیسم نیست بلکه یک توطئه ساختگی سیاسی است، افزود: هر چند کدورتی میان دوطرف بودایی و مسلمان وجود داشت ولی با مسالمت کنار یکدیگر زندگی می کردیم. جنگی که امروزه در منطقه راخین و مسلمان نشین روهینگیای ها روی داده جنگ آمریکا و چین است، چرا که آنها دوست دارند مسلمانان کشته شوند و یا به صورت دست آویز در جهت منافع آنها تبدیل شوند.

این عالم مسلمان میانماری، تصریح کرد: ایالت راخین درکشور میانمار جزیره ای استراتژیک است که مسلمانان روهینگیایی قرن‌هاست که در آن سکونت دارند و اخیرا شاهد رقابت دو قدرت جهانی یعنی آمریکا و چین در این منطقه با یکدیگر هستیم. آمریکا می خواهد بر این جزیره تسلط داشته باشد تا بهتر بتواند با چین که به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است در این نقطه از آسیا روبرو شود.

جنگ ساختگی چین و آمریکا در میانمار

مین تی با اشاره به اینکه دو حزب دموکراسی و حزب ارتشیار در میانمار فعال هستند، یادآور شد: ۲۳ سال است که حکومت نظامی به یک حکومت دموکراسی به رهبری خانم سوچی تبدیل شده است. دولت نظامی که توان دیدن برقراری دموکراسی در این کشور را ندارد با همکاری چین تلاش می کند تا چهره دموکراسی در این کشور مخدوش شود و بتواند بار دیگر قدرت را در دست گیرند.

وی با بیان اینکه روهینگیایی ها به عنوان یک ملت مسلمان در میان جنگ دو قدرت آمریکا و چین گیر افتاده اند، عنوان کرد: چینی ها از گروه ارتشیاردر کشتن مسلمانان روهینگیایی حمایت می کنند تا بتوانند به منابع سرشار و غنی ایالت راخین دست یابند.

کشتار مسلمانان میانمار راهی برای تضعیف دموکراسی

این دانش آموخته جامعه المصطفی قم در پاسخ به طرح پیشنهادی چین برای ترکیب مسلمانان میانمار و بوداییان در ایالت راخین، گفت: ما مسلمانان برای زندگی در کناربوداییان مشکل نداریم و همدیگر را درک ‌می کنیم امروزه همه مردم میانمار فهمیده اند که این یک توطئه سیاسی است و در کنار هم زندگی می کنیم. نظامیان امروزه مسائلی را مطرح می کنند مثل تجاوز یک مسلمان به یک زن بودایی که این اخبار ساختگی است و بیشتر برای شعله ور کردن اختلافات میان این دوکیش است. نظامی ها می خواهند خانم سوچی را تضعیف کنند و این موضوع کشتار مسلمانان را راه انداختند.

چشم طمع چین وآمریکا به معادن غنی در ایالت راخین

وی افزود: در استان راخین چند شهر داریم که دارای معادن ارزشمند است و چین متوجه این موضوع شده است وتلاش می کند تا با کمک نظامیان این منابع غنی را غارت نماید واز این رو است که برخی مواقع شاهد حملات ساختگی به مراکز نظامی در این منطقه هستیم تا بتوانند بهانه ای برای اشغال استان راخین و حمله به مسلمانان روهینگیایی داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان سعودی در برابر کشتار مسلمانان میانمار سکوت کرده است، افزود: عربستان سعودی یک دولت فاسد است که درد اسلام و درک مسلمانی ندارند و بیشتر به دنبال همان اسلام ظاهری است و کاری به مسلمانان سایر نقاط جهان ندارد و همانند همان چین و آمریکا به دنبال منافع خودشان در میانمار هستند. منافعی که برخی می گویند اقتصادی است.

راهکار برون رفت مسلمانان از بحران میانمار تحصیل است

این اندیشمند میانماری در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای برون رفت از این بحران چیست، اظهار داشت: متاسفانه مسلمانان روهینگیا درس نمی خوانند و حتی زبان رسمی روهینگیایی را هم خوب نمی دانند و کمتر مطالعه دارند، شاید یک علتش حمایت نکردن دولت از بخش های آموزشی استان راخین باشد ولی این را بگویم که  بهترین راهکار ما برای برون رفت از این گونه حوادث این است که روهینگیایی ها خوب درس بخوانند و پیشرفت کنند. چون در اقلیت به سر می برند و از نظر آموزشی حمایت نمی شوند ولی برخی موسسات مردم نهاد در راخین وجود دارد که به مسلمانان تدریس می کنند.

*منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس  روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.