مقامات سعودی و بوق‌های رسانه‌ای ـ تبلیغاتیِ جیره‌خوار آن‌ها هرآنچه در چنته داشتند برای سرپوش نهادن بر فتنه در «صنعاء» پایتخت یمن، خرج کردند

سر افعی در «صنعاء» قطع شد

قدس آنلاین- هر روزی که از تحولات یمن سپری می‌شود، عربستان سعودی تلاش جدیدی برای به زانو درآوردن مردم این کشور به کار می‌بندد؛ به ویژه اینکه طی قریب به سه سال گذشته و باوجود ارتکاب شدیدترین جنایت‌های ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه موفق به تحقق مطالبات نامشروع و خواسته‌های توسعه‌طلبانه خود در جنگ یمن نشده است. یکی از آخرین کارت‌هایی که سعودی‌ها به همراه متحدان خود ازجمله امارات متحده عربی علیه نیروهای امنیتی و مردمی یمن به کار گرفتند، استفاده از مُهره دست‌نشانده و مزدور خود یعنی «علی عبدالله صالح» دیکتاتور مخلوع یمن بود؛ کسی که در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از مواضع سابق خود به یکباره به حنجره‌ای برای تکرار مواضع رژیم سعودی و ائتلاف متجاوز تحت سرکردگی آن تبدیل شد. با این حال، هوشیاری و ذکاوت دستگاه‌های امنیتی ـ اطلاعاتی یمن موجب شد تا طرح عربستان سعودی برای ایجاد فتنه در این کشور و به ویژه در «صنعاء» در نطفه خفه شود و هدایت‌کننده آن یعنی عبدالله صالح به هلاکت برسد. بدین‌سان چشم فتنه در صنعاء برای همیشه کور شد.

ناکامی «انقلاب مبارک»!

حوادث یمن زمانی وارد فاز جدید خود شد که «علی عبدالله صالح» دیکتاتور مخلوع این کشور، سرسپردگی خود به ائتلاف متجاوز سعودی را علنی کرد و برای پیاده‌سازی پروژه شوم این ائتلاف در صنعاء، کودتا علیه نیروهای أنصارالله، شورای عالی سیاسی و دولت نجات ملی یمن را کلید زد. علی عبدالله صالح با اتخاذ مواضع تند علیه انقلابیون یمن عملا خروج خود از جرگه «ائتلاف ضد سعودی» در این کشور را اعلام کرد. مواضع صالح علیه نیروهای انقلابی در یمن به اندازه‌ای تند بود که ائتلاف متجاوز سعودی هم در حمایت از آن بیانیه صادر کرد. این ائتلاف ضمن استقبال از اقدامات «شبه‌نظامیان خیانکار» تحت امرِ صالح علیه نیروهای یمن، از آنچه که اتفاق افتاد به عنوان یک «انقلاب مبارک» در این کشور یاد کرد! این بیانیه به تنهایی کافی بود تا حلقه‌های ارتباطی میان ائتلاف سعودی و دیکتاتور مخلوع یمن بیش از پیش آشکار شود. درهرحال، آنچه که سعودی‌ها از آن به عنوان انقلاب مبارک! در یمن یاد کردند، در واقع خیانتی بود که با پاسخ قاطعانه و مقتدرانه انقلابیون مواجه شد تا آخرین کارت متجاوزان برای تسلیم کردن یمنی‌ها هم جواب ندهد. یمنی‌ها با قطع سرِ افعی در صنعاء پاسخ محکمی به فتنه‌گران دادند و انقلاب نامبارک آن‌ها را در اعماق دره‌ها فرو بردند.

تلاش برای سرپوش نهادن بر فتنه

مقامات سعودی و بوق‌های رسانه‌ای ـ تبلیغاتیِ جیره‌خوار آن‌ها هرآنچه در چنته داشتند برای سرپوش نهادن بر فتنه در «صنعاء» پایتخت یمن، خرج کردند. سعودی‌ها و رسانه‌های آن‌ها در صدد بودند تا اینگونه القاء کنند که حوادث اخیر یمن چیزی فراتر از درگیری‌های داخلی و اختلافات درون‌گروهی میان «أنصارالله» و «کنگره ملی» نیست؛ حال آنکه اتاق‌های فکر سعودی ـ اماراتی، کودتا علیه تمامی دستگاه‌ها و نهادهای تحت نظارت انقلابیون را به عنوان هدف اصلی مُهره خود یعنی علی عبدالله صالح، طراحی کرده بودند. در واقع، حوادث اخیر نوعی مواجهه و رویارویی میان «شبه‌نظامیان خائن» و دستگاه‌های امنیتی ـ اطلاعاتی یمن بود که نیروهای انصارالله ایفاگر نقش ویژه‌ای در چارچوب این دستگاه‌ها بودند. با تمام این‌ها، افکار عمومی در یمن به نقشه‌های شوم ریاض برای این کشور پی بردند که البته اشتباهات استراتژیک سعودی‌ها ازجمله حمایت علنی آن‌ها از علی عبدالله صالح، در تنویر افکار عمومی داخلی یمن بی‌تأثیر نبود.

شکست پروژه «سقوط صنعاء»

یکی از مهمترین اهداف مقامات سعودی ـ اماراتی از راه‌اندازی فتنه در یمن به رهبری دیکتاتور مخلوع این کشور، عملیاتی ساختن پروژه «سقوط صنعاء» بود. علی عبدالله صالح نیز از همان ساعات اولیه کودتای خود علیه نیروهای انقلابی یمن، در راستای تحقق همین هدف تلاش کرد. درست به همین دلیل بود که کودتاچیان وابسته به صالح به یکباره به فرودگاه بین‌المللی صنعاء یورش بردند و ساختمان تلویزیون رسمی یمن را نیز هدف حملات گسترده خود قرار دادند. علی عبدالله صالح با رهبری فتنه اخیر در صنعاء، وارد معامله بزرگی با سعودی‌ها شده بود. وی که مدت‌ها پیشاز فتنه اخیربا متجاوزان سعودی ارتباط برقرار کرده بود، قصد داشت از طریق برعهده گرفتن کنترل صنعاء و سپردن آن به سعودی‌ها و اماراتی‌ها، زمینه روی کار آمدن یکی از فرزندان خود در یمن را فراهم آورد.

 درهمین ارتباط، یک منبع مطلع از اتفاقات یمن فاش کرد: «طی دو هفته‌های گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برقرار بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند صالح در یمنطراحی و سپس عملیاتی شود». این منبع مطلع در ادامه می‌افزاید: «علت کودتای صالح علیه انصارالله و حمایت علنی او از عربستان، توطئه‌ای بود که از شهر ابوظبی هدایت می‌شد و هدف اصلی آن بازگرداندن خانواده صالح به عرصه قدرت در یمن بود».

طرح سعودی‌ برای ایجاد جنگ نیابتی علیه انقلابیون

ازجمله دیگر اهداف مهم عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ایجاد فتنه داخلی در یمن، ایجاد جنگ نیابتی علیه انقلابیون این کشور بود. سعودی‌ها و اماراتی‌ها که طی سال‌های گذشته توفیق محسوسی در نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دست نیاورده‌اند، چاره کار را در پایه‌ریزی یک طرح جدید به نام ایجاد «جنگ نیابتی» دیدند. بدین‌ترتیب، آن‌ها علی عبدالله صالح را مأمور به تحریک قبایل و کمیته‌های مردمی یمن علیه انصارالله و جریان‌های متحد آن کردند تا از این رهگذر، صفوف انقلابیونی که طی سه سال از خارج متلاشی نشده است، از داخل، درهم بپاشند. اما اشتباه محاسباتی آن‌ها این بود که هیچگاه تعصب خاص قبایل یمن و شیوخ آن‌ها در مقابله با متجاوزان جنگ‌طلب را در نظر نگرفتند. یکی از عوامل مهمی که موجب شد تا انصارالله بر فتنه بزرگ عربستان سعودی و متحدانش فائق آید، این بود که توسط قبایل ریشه‌دار یمنی که طی سالیان گذشته شهدای زیادی را در مسیر انقلاب خود تقدیم کرده‌اند، مورد حمایت قرار گرفت.

غده سرطانی که ریشه‌کن شد

واقعیت این است که علی عبدالله صالح به یک «غده سرطانی» در مسیر تقویت وحدت میان احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی یمن تبدیل شده بود. اگر انقلابیون یمنی اجازه می‌دادند تا این غده سرطانی به کار خود ادامه دهد، بدون شک با گذر زمان مبارزه با این غده برای ریشه‌کن کردن آن کار آسانی نبود. حفظ وحدت، مهمترین عنصری است که تا به امروز موجب ایستادگی و پایداری مردم یمن دربرابر سلسله تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه آن‌ها شده است. اگر نیروهای یمنی فرصت خدشه وارد کردن به این عنصر طلایی و استراتژیک را به علی عبدالله صالح می‌دادند، در حقیقت تمامی دستاوردهای خود درمقابل متجاوزان سعودی را در طبق اخلاص تقدیم آن‌ها کرده بودند.

دستانِ پُر از خالیِ سعودی در یمن

با سوختن آخرین کارت متجاوزان سعودی برای تحقق پیروزی علیه مردم یمن، کابوس‌های مقامات این رژیم بار دیگر زنده شد. آن‌ها حداقل در شرایط کنونی با دستانی پُر از خالی به تحولات یمن می‌نگرند و درمقابل خود هیچ راهی جز ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه زنان و کودکان این کشور نمی‌بینند. درهمین ارتباط، «حسام یحیی» مجری شبکه قطری «الجزیره» با انتشار پست توئیتری اعلام کرد: «با کشته شدن صالح، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از تحقق یک پیروزی توهمی محروم ماند. عربستان سعودی و امارات قصد داشتند پس از تحقق این پیروزی، به صورت گسترده آن را تبلیغ کنند». مجری شبکه الجزیره همچنینتأکید کرد: «صالح کشته شد و کابوس برای عربستان و بن سلمان دوباره بازگشت». درحال حاضر عربستان سعودی پس از ناکامی سلسله تدابیر احمقانه خود یمن راهی جز خروج مفتضاحانه از این کشور ندارد.

* منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.