در کدامیک از کتب تاریخی از نبردهای عربستان سعودی با استعمارگران انگلیسی سخن به میان آمده است؟ آنها نه‌تنها هیچگاه با استعمارگران انگلیسی مبارزه نکردند، بلکه از این استعمارگران، پول و سلاح نیز دریافت می‌کردند.

وظیفه کنونی علمای اسلام ممانعت از رشد مجدد «اندیشه تکفیری» است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ در شرایطی که ریشه‌های «شجره خبیثه داعش» پس از پایمردی و جانفشانی دلاورمردان جبهه مقاومت خشکانیده شده و اکنون امت اسلامی وارد مرحله جدیدی از تاریخ خود شده است، ضرورت وحدت میان مسلمانان ـ اعم از شیعیان و اهل‌تسنن ـ بیش از پیش احساس می‌شود. در این میان، علما، روحانیون، چهره‌ها و شخصیت‌های دینی ـ مذهبی از نقش محوری‌تر و پررنگ‌تری در تحکیم وحدت میان اطیاف مختلف مسلمانان برخوردار هستند. در این بحبوحه سعودی‌ها و برخی رژیم‌های عربی سیاست عادی‌سازی روابط با دشمن امت اسلامی را در پیش گرفته‌اند و ازهمین روی، مقامات رژیم صهیونیستی یکی پس از دیگری از وجود روابط حسنه و تنگاتنگ میان تل‌آویو و کشورهای عربی سخن می‌گویند.

درهمین ارتباط، گفت‌وگویی با شیخ «محمد الزعبی» عضو تجمع علمای مسلمان لبنان انجام شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

دیدگاه شما درخصوص لزوم تحکیم وحدت میان امت اسلامی و مقابله با تفکر وهابیت به ویژه پس از نابودی تروریست‌های تکفیری داعش در عراق و شام چیست؟

به اذن خداوند امروز کار تکفیری‌های داعش در سوریه  و عراق به پایان رسید و اکنون، زمان تقویت وحدت است. ما در مرحله‌ای قرار داریم که به لطف فداکاری‌های مقاومت، کار تکفیری‌ها از لحاظ نظامی تمام شده است. بنابراین، نوبت علماء و متفکرین است که به نقش خود در جوامع اسلامی عمل کنند. پروژه تکفیری در عرصه نظامی شکست خورده و تبعا نبرد نظامی به نبرد فکری و عقیدتی تبدیل شده است. ما با شرایط مناسبی روبه‌رو هستیم. پس از سقوط پروژه تکفیری از لحاظ نظامی، علماء و اندیشمندان ما دیگر نباید از نبرد فکری با تفکر وهابیت و افراطی‌گری بهرساند. اکنون وظیفه علماء این است که با ورود به نبرد فکری با تفکر افراطی‌گری از رشد مجدد «شجره خبیثه تکفیری» جلوگیری کنند.

تکلیف ما شناسایی باقی‌مانده این شجره خبیثه است؛ شجره‌ای که با مجاهدت‌های مبارزان فی سبیل‌الله سقوط کرد. بدون شک بانیان رشد این شجره خبیثه اکنون به دنبال طراحی توطئه‌ای جدید هستند و ما باید هوشیار باشیم. اجلاس محبان اهل‌بیت (ع) که اخیرا در تهران برگزار شد، کمک بسزایی در این زمینه می‌کند. علمای ما باید صراحت و شجاعت داشته باشند و از جنایت‌هایی که در گذشته و حال علیه امت اسلامی انجام شده و می‌شود دوپهلو سخن نگویند. ما امروز بیش از هرچیز دیگری به وحدت کلمه و وحدت در نگاه به مسائل مختلف، نیاز داریم. تفکر وهابیت و افراطی‌گری در واقع، تفکر شیطان است و برای به زیر کشیدن آن باید همه دست در دست هم دهیم.

همانگونه که می‌دانید عربستان سعودی تا به امروز از هیچ تلاشی برای ایجاد تفرقه و دوئیت میان اقشار مختلف مسلمانان اعم از شیعه و سنی دریغ نکرده است. علت اصلی این اقدامات مذبوحانه عربستان سعودی را چه می‌دانید؟

به صراحت بگویم که تاریخ خاندان سعودی سرشار از جنایت است. این سخن من نیست. شما می‌توانید به دو کتاب تاریخ که علمای وهابیت ازجمله «ابن غنام» و «ابن بِشر» نگاشته‌اند مراجعه کنید تا به حجم جنایت‌های خاندان سعودی در طول تاریخ پی ببرید. در کدامیک از کتب تاریخی از نبردهای عربستان سعودی با استعمارگران انگلیسی سخن به میان آمده است؟ آنها نه‌تنها هیچگاه با استعمارگران انگلیسی مبارزه نکردند، بلکه از این استعمارگران، پول و سلاح نیز دریافت می‌کردند. خاندان سعودی تنها راه بقای ارکان حکومت مستبد خود را در سرسپردگی به استعمارگران جهانی می‌دانند. شما اگر تاریخ خاندان سعودی را به خوبی مطالعه کرده باشید، آنگاه درخواهید یافت که آن‌ها کوچکترین خدمتی به امت اسلامی نکرده‌اند. من تعجب می‌کنم که چگونه مقامات رژیم سعودی این اجازه را به خود می‌دهند که خودشان را به مسلمانان و دین اسلام منتسب کنند. «ملک عبدالعزیز» اولین کسی بود که فلسطین را فروخت و با دست خط خود به انگلیسی‌ها اعلام کرد که سعودی هیچ مخالفتی با برپایی دولت یهودی در سرزمین فلسطینیان ندارد.

در طول تاریخ، هرآنکس که یهودیان را شکست داد مورد خشم و غضب عربستان سعودی واقع شد. زمانی که حزب‌الله لبنان موفق به شکست صهیونیست‌ها و بیرون راندن آن‌ها از جنوب لبنان شد، همین سعودی‌ها بودند که از حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی و ماجراجو یاد کردند. امروز این سعودی‌ها هستند که به محمود عباس برای عدم توافق با اهالی غزه فشار وارد می‌کنند. اکنون و پس از این همه خیانت به امت اسلامی آیا می‌توان گفت که سعودی‌ها مسلمان هستند؟ من چیزی جز راه و روش و مسلک صهیونیست‌ها را در عربستان سعودی نمی‌بینم.

عربستان سعودی امروز علیه مستضعفان یمن مرتکب بدترین جنایت‌ها می‌شود. اگر سعودی‌ها با یمنی‌ها و انصارالله مشکل داشتند، می‌توانستند این مشکل را از طریق گفتگو و مذاکرات سیاسی حل‌وفصل کنند. اما چرا این اتفاق نیفتاد. علت آن است که یمنی‌ها شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دهند. بنابراین، حتی اگر به مصلحت عربستان هم باشد، مقامات این کشور نمی‌توانند با کسانی که چنین شعارهایی سر می‌دهند سر صلح داشته باشند. عربستان سعودی چاره‌ای جز دشمنی با ملت‌هایی که شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر می‌دهند، ندارد. مقامات سعودی در سطوح مختلف با مقامات رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند. پروژه‌های سعودی و صهیونیسم در منطقه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تمامی سیاست‌های ریاض به طور کامل با سیاست‌های تل‌آویو مطابقت دارد. لذا مقامات عربستان سعودی اکنون نیز به دنبال ایجاد فتنه طایفه‌ای میان مسلمانان یعنی شیعیان و اهل‌تسنن هستند.

یکی از اتهاماتی که عربستان سعودی و هم‌پیاله‌های آن علیه ایران مطرح می‌کنند این است که ایران به دنبال صدور تشیع به خارج از مرزهای خود است. دیدگاه شما چیست؟

پاسخ به این سؤال واضح است. میلیون‌ها سُنی در ایران زندگی می‌کنند و هیچیک از آنها در طول این سال‌ها توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران شیعه نشدند. علت مطرح شدن چنین اتهاماتی این است که جمهوری اسلامی ایران نماینده یک پروژه اسلامی پیشرفته است. تا به امروز جنبش‌های اسلامی فراوانی شکل گرفته‌اند اما تجربه انقلاب اسلامی در ایران تنها امید ما برای پیروزی در برابر استعمارگران است. این انقلاب، یک انقلاب علمی و تمدنی است. تنها در سطح علمی، جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته دستاوردهای فراوانی را خلق کرده است. انقلاب اسلامی ایران هر روزی که می‌گذرد، حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.

به نظر شما آیا اقدام برخی دولت‌های عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطر بزرگی برای امت اسلامی محسوب نمی‌شود؟

بدون هیچ شک و تردیدی، هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای امت اسلامی خطرناک است. تصور نکنید که این اقدام اخیرا اتفاق افتاده است. رژیم‌های عربی مدت‌هاست که نسبت به اسرائیل احساس خوبی دارند و با آن ارتباط نیز برقرار کرده‌اند. اما امروز و در کمال وقاحت، این ارتباطات را علنی می‌کنند و این مسأله بسیار خطرناک است. در اینجا بار دیگر نقش علماء و اندیشمندان اسلامی پررنگ می‌شود. اینجاست که علماء و اندیشمندان از شیعه و سنی باید با تمام توان فریاد بزنند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بزرگترین خیانت به دین خدا، رسول خدا (ص) و اهل‌بیت (ع) ایشان است. این اقدام، بزرگترین جنایت عصر حاضر محسوب می‌شود. هرآنکس که از این پدیده خشمگین و غضب‌آلود نمی‌شود باید در ایمان خود شک کند. وظیفه ما آگاهی‌بخشی به نسلی است که منافقان سعودی و مستکبران جهانی اذهان آن‌ها را به مسائل فرعی مشغول ساخته‌اند.

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.