حال و روز شرکت‌های تولید کننده و واردکننده لوازم و تجهیزات پزشکی، بحرانی گزارش می‌شود. برخی از آن‌ها مثل شرکت «دستکش خرید ایران» ورشکسته و تعطیل شده‌اند و بعضی دیگر هم نفس‌های آخرشان را می‌کشند.

تولید زیرزمینی تجهیزات پزشکی بیکاری دو سوم کارگران در پی دارد

قدس آنلاین- حال و روز شرکت‌های تولید کننده و واردکننده  لوازم و تجهیزات پزشکی، بحرانی گزارش می‌شود. برخی از آن‌ها مثل شرکت «دستکش خرید ایران» ورشکسته و تعطیل شده‌اند و بعضی دیگر هم نفس‌های آخرشان را می‌کشند. این یعنی بحران در بخش تولید و واردات لوازم پزشکی به مانند بخش درمان بسیار جدی است.

•اجرای نامناسب طرح تحول سلامت؛ ریشه مشکلات

علیرضا چیذری عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی به کشور، اجرای نامناسب طرح تحول سلامت را ریشه مشکلات امروز شرکت‌های بازرگانی تولید کننده و وارد کننده لوازم و تجهیزات پزشکی می‌داند و به قدس می‌گوید: نزدیک به دو سال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مطالبات شرکت‌های لوازم و تجهیزات پزشکی را پرداخت نکرده‌اند و به همین دلیل خیلی از این شرکت‌ها دچار بحران کمبود نقدینگی شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها دیگر قادر به ادامه کار نیستند.

 وی همچنین زمان‌بر بودن امر واردات، موانع شدید گمرکی، ثابت نبودن نرخ ارز و بیثباتی سرمایه گذاری در کشور را از دیگر چالش‌های بزرگ شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده تجهیزات پزشکی در کشور می‌خواند و می‌افزاید: وقتی دلار، امروز یک نرخ و فردا نرخ دیگری دارد و دولت هم اجازه افزایش قیمت تجهیزات را نمی‌دهد، نتیجه‌اش برای شرکت‌ها جز زیان چیز دیگری نیست.

•وزارت بهداشت زیر قولش زد

علیرضا محمدی رئیس هیئت مدیره یکی دیگر از شرکت‌های تولیدی لوازم پزشکی که ادعا می‌کند، خانه‌اش به علت پرداخت نشدن اقساط بانک در مزایده فروش قرار گرفته است نیز چنین نگاهی دارد و به قدس می‌گوید: مشکل ما با وزارت بهداشت این است که چرا در طرح تحول سلامت عکس آن چیزی که قولش را داده بودند عمل کردند. در واقع در ابتدا گفتند که میزان سودتان را پایین بیاورید، ظرف ۴۵ روز پول فروش تجهیزات را می‌گیرید؛ اتفاقی که هرگز نیفتاد. یعنی براساس اعتمادی که به دکتر هاشمی وزیر بهداشت داشتیم، سود فروش را از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد کاهش دادیم، اما حالا دوسال از مطالبات ما می‌گذرد و هیچ خبری از باز پرداخت آن‌ها از سوی وزارت بهداشت نیست.

وی با اشاره به حجم بالای مطالبات شرکت‌های تولید و وارد کننده تجهیزات و لوازم پزشکی و ناتوانی بیمارستان‌ها در پرداخت آن‌ها، تصریح می‌کند: مشکل دیگر این است که دولت بخشی از طلب ما را نمی‌پردازد، اما بخش دیگری از آن را بابت دریافت نکردن بموقع اقساطش از تولید کنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی جریمه و دیرکرد تسهیلات یا مالیات دریافت می‌کند. در واقع بابت پولی که هنوز از دولت دریافت نکرده‌ام، باید مالیات بر ارزش افزوده و حتی جریمه دیرکرد مالیات بدهم، اما وزارت بهداشت همچنان تماشاچی است.

وی در همین زمینه می‌گوید: خواسته ما از وزیر بهداشت آن است که اگر پول ندارید تا طلب شرکت‌های تجهیزات لوازم پزشکی را بدهید، حداقل از وزیر اقتصاد و دارایی بخواهید، سود تسهیلاتی را که به ما داده‌اند، کم کند و جریمه‌های مالیاتی را ببخشد.

تولید تجهیزات به شکل زیرزمینی

وحید اسکویی یک تولید کننده دیگر علاوه بر مطالبات از کاغذبازی حاکم بر وزارت بهداشت به عنوان عمده مشکل تولیدکنندگان یاد می‌کند و می‌گوید: در واگذاری نظارت بر تجهیزات پزشکی به سازمان استاندارد جای بحث زیادی وجود دارد. یعنی همه چیز بخوبی پیش می‌رفت که نمی‌دانیم، ناگهان چه خوابی دیدند و تمام مسئولیت‌ها را در این بخش به سازمان استاندارد واگذار کردند در حالی که به نظر می‌رسد، تجهیزاتی که این سازمان برای ارزیابی کیفیت محصولات تولیدی استفاده می‌کند، فاقد استانداردهای لازم هستند.

وی سپس به بحث تولید تجهیزات به شکل زیرزمینی می‌پردازد و تصریح می‌کند: یکی دیگر از مشکلات ما تولید غیرمجاز لوازم و تجهیزات پزشکی در کشور است. مثلاً در یگ گاوداری دستگاه آزمایشگاهی در حال تولید است. بارها به وزارت بهداشت این موضوع را گزارش کردهام، اما هنوز برای جمع آوری آن‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

•سودی نداریم

عباس براتی، نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران هم به بحث قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت‌های تجهیزات پزشکی براساس نرخ بهمن ماه سال گذشته، تعیین شده در حالی طی این مدت، نرخ ارز حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است، اما این افزایش در قیمت‌گذاری‌های جدید اعمال نشده است و به همین خاطر سودی که باید به شرکت‌ها تعلق گیرد، تقریباً به صفر می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری جدید برای لوازم پزشکی به گونه‌ای نیست که فعالان این حوزه بتوانند به کارشان ادامه بدهند، تصریح می‌کند: در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها میزان تولید و واردات را کم کرده‌اند و فقط برای بیمارستان‌های خصوصی و یا آن هایی که خوش حساب هستند، کالا وارد می‌کنند. بنابراین ما خواستار تجدید نظر در این زمینه هستیم.

ابوالفتح صانعی رئیس این اتحادیه نیز از کاهش ۴۰ درصدی دارایی شرکت‌های تولید کننده و واردکننده لوازم و تجهیزات پزشکی طی دو سال اخیر خبر می‌دهد و به قدس می‌گوید: به دلیل پرداخت نشدن مطالبات از سوی وزارت بهداشت، برخی از شرکت‌های تولیدی و وارد کننده لوازم پزشکی ورشکسته شده‌اند.

وی نسبت به بیکاری دو سوم کارگران شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده تجهیزات پزشکی در صورت بی توجهی به پرداخت مطالباتشان هشدار می‌دهد و می‌افزاید:در کنار این موضوع شاهد از بین رفتن زیرساخت‌های خدمات پس از فروش که نتیجه سال‌ها سرمایه گذاری است، خواهیم بود که پیامدهایش گریبان بیماران را خواهد گرفت.

صانعی نیز خواستار انضباط مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود و می‌گوید: برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی تابعه پیشنهاد پرداخت اوراق دو و یا چند ساله بابت مطالبات سال‌های ۹۴ تا ۹۶ را داده‌اند که این راهکار با توجه به اینکه بانک هایی که شرکت‌ها به آن‌ها مقروض هستند از دریافت این اوراق خودداری می‌کنند و همچنین خرید از تولیدکنندگان خارجی فقط به صورت نقدی انجام می‌شود، پذیرفتنی نیست و خطر ورشکستگی شرکت‌ها را بیشتر می‌کند.

دکتر رضا مسائلی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت موضوع مطالبات است، می‌گوید: این وزارتخانه و دولت تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا منابع پایدار را برای اجرای طرح تحول سلامت تأمین کنند و به تصویب برسانند. برای این منظور نیز طی یک ماه گذشته، کار کارشناسی بسیار سنگینی در لایحه بودجه سال آینده از سوی وزارت بهداشت انجام شده است که امیدواریم با توجه به اهتمامی که دولت در اجرای طرح تحول سلامت دارد، مشکل تأمین منابع پایدار و تخصیص اعتبارات این طرح هم برطرف و مطالبات شرکت‌ها و پزشکان پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت با واسواس تمام پیگیر رفع مشکلات یاد شده است، درباره بحث قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی توضیح می‌دهد: اگرچه خواهان نظارت بر قیمت‌ها هستیم، اما نمی‌خواهیم، این نظارت به گونه‌ای باشد که منتج به قیمت گذاری شود. از این رو در حال طراحی مدلی جدید برای قیمت‌گذاری در این حوزه هستیم؛ مدلی که براساس آن نظارت کنترل شده و هوشمندانه بر قیمت‌ها داشته باشیم. برای این منظور نیز با حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف در وزارتخانه در حال مشورت و بررسی طرح مورد نظر هستیم که اگر ان شاءالله در دوره جدید به جمع بندی نهایی برسیم، نتیجه را به اطلاع شرکت‌های تولید و وارد کننده تجهیزات پزشکی خواهیم رساند.

مسائلی درپاسخ به پرسش دیگری در خصوص موضوع برون سپاری در امور تجهیزات پزشکی هم می‌گوید: واگذاری بسیاری از کارها در این حوزه بسیار ضرورت دارد. بر این اساس و طبق تصمیمی که از سوی مسئولان اتخاذ شده تا ۹ هفته آینده، باید زیرساخت‌های لازم از قبیل افراد خبره، متعهد فراهم آید.

وی در پایان، تولید تجهیزات و لوازم پزشکی را یکی از دستاورهای کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌خواند و می‌افزاید: اگر بازار تجهیزات پزشکی کشور حدود ۲ میلیارد دلار باشد، نیمی از آن در کشور تولید می‌شود. در واقع از ۲۲۰ هزار قلم کالای پزشکی که در ایران به ثبت رسیده است، بخش عمده‌ای از آن‌ها در کشور تولید می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.